هیئت وزیران در جلسه مورخ 16/2/1383 بنا به پیشنهاد شماره 18317/101 مورخ 9/2/1383 سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور و به استناد بند "ح" تبصره (3) قانون بودجه سال 1383 کل کشور، آییننامه اجرایی بند یادشده را به شرح زیر تصویب نمود:
آییننامه اجرایی بند «ح» تبصره (3) قانون بودجه سال 1383 کل کشور
مصوب 1383,02,16
فصل اول ـ تعاریف
ماده 1 ـ وجوه اداره شده: اعتباراتی است که طی قراردادهای منعقد شده با بانکهای عامل در اختیار آنها قرار میگیرد تا براساس ضوابط این آییننامه و با نظارت دولت برای سرمایهگذاری در جهت اشتغالزایی و تحقق اهداف قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ـ مصوب 1379ـ به صورت تسهیلات در اختیار اشخاص حقیقی و حقوقی بخشهای تعاونی و خصوصی قرار دهند. سقف وجوه اداره شده با توافق واگذارنده اعتبار و بانک عامل از محل منابع بانک عامل قابل افزایش است.
ماده 2 ـ واگذارنده اعتبار: دستگاه اجرایی (ملی یا استانی) است که با عقد قرارداد با بانک عامل اعتبارات لازم را در اختیار بانک قرار میدهد.
ماده 3 ـ بانک عامل: بانک، صندوق تعاون، صندوق حمایت از فرصتهای شغلی و یا مؤسسات اعتباری است که به حکم قانون یا با مجوز بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تأسیس شدهاند و طرف قرارداد واگذارنده اعتبار است.
فصل دوم ـ استفاده از اعتبارات پیشبینی شده در برنامه کمکهای فنی و اعتباری و سایر اعتبارات مصوببرای سرمایهگذاریدرزمینههای اشتغالزاوتوسعهفعالیتهایاقتصادی اجتماعی و فرهنگی بخشهای تعاونی و خصوصی به صورت وجوه اداره شده دراختیار دستگاههای اجرایی ملی و استانی
ماده 4 ـ واگذارنده اعتبار موظف است طبق مفاد موافقتنامه مبادله شده با سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور، اعتبارات مربوط به وجوه اداره شده را در اختیار بانک عامل قرار دهد.
ماده 5 ـ واگذارنده اعتبار مجاز است در ازای خدمات بانک عامل شامل بررسی و ارزیابی توجیه فنی، اقتصادی، مالی و بازار طرح برآورد میزان سرمایهگذاری لازم، زمان اجرای طرح، ارزیابی وثیقهها و تضمینها، تنظیم و انعقاد قراردادها و چگونگی بازپرداخت اصل و سود وجوه و تسهیلات اعطاء شده، نظارت بر مصرف وجوه و تسهیلات در طول اجرای طرح و وصول مطالبات حداکثر یک درصد (1%) از وجوه اداره شده را طبق قرارداد منعقد شده به عنوان کارمزد به بانک عامل پرداخت نماید.
ماده 6 ـ واگذارنده اعتبار نسبت به بررسی و پذیرش طرحهای دارای اولویت در بخش مربوط و معرفی آنها به بانک عامل اقدام مینماید. واگذارنده اعتبار موظف است با هماهنگی دفتر امور مناطق محروم کشور حداقل بیست درصد (20%) از مجموع تسهیلات قابل اعطای موضوع این آییننامه را به طرحهای پیشنهاد شده برای مناطق توسعه نیافته اختصاص دهد.
تبصره ـ چگونگی و میزان حمایتهای دولت حداکثر تا میزان بیست و پنج درصد (25%) جمع وجوه اداره شده به عنوان تفاوت سود و کارمزد توسط واگذارنده اعتبار با توافق سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور ضمن موافقتنامه مبادله شده تعیین میشود.
ماده 7 ـ بانک عامل موظف است حداکثر تا چهل و پنج روز در مورد طرحهای معرفی شده توسط واگذارنده اعتبار از نظر توجیه فنی، مالی و اقتصادی بررسی و به واگذارنده اعتبار اعلام نظر نماید و حسب اعلام واگذارنده اعتبار اقدام لازم را در مورد طرحهای موجه به عمل آورد.
ماده 8 ـ سهم آورده مجری در مورد طرحهای مربوط به بخش کشاورزی، فرهنگی، صنایع روستایی، مدارس غیرانتفاعی و خوداشتغالی به پیشنهاد واگذارنده اعتبار در حد توان مجری طرح حداقل هفت درصد (7%) و در مورد طرحهای پژوهشی و خدمات فنی، مهندسی و آزمایشگاهی حداقل ده درصد (10%) مجموع سرمایه ثابت و سرمایه در گردش تعیین میشود و طرحهای مربوط به آب و خاک، آبیاری و زهکشی و حوادث غیرمترقبه و آبیاری تحت فشار بخش کشاورزی از سهم آورده مجری طرح معاف هستند و برای بقیه طرحها سی و پنج درصد (35%) تعیین میشود.
ماده 9 ـ تعاونیهای تولید کشاورزی با موضوع فعالیت یکپارچه سازی اراضی برای اصلاح نظام بهرهبرداری و تعاونیهایی که هفتاد درصد (70%) اعضای آنها را ایثارگران (شامل رزمندگان، آزادگان، جانبازان و خانواده معظم شهدا)، فارغالتحصیلان دانشگاهها و مراکز آموزش عالی، زنان، مددجویان تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کشور، عشایر و بانوان یا افراد ساکن در مناطق توسعه نیافته کشور یا ترکیبی از آنها تشکیل میدهد، با تأیید وزارت تعاون و یا وزارت جهاد کشاورزی و دیگر نهادهای ذیربط از پرداخت سهم آورده معاف هستند.
ماده 10 ـ در اجرای ماده (67) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، به وزارتخانههای صنایع و معادن، نیرو و نفت اجازه داده میشود، حسب مورد به منظور ارتقای سطح طراحی، مهندسی، ساخت تجهیزات، نمونه سازی ماشینآلات، مطالعات و عملیات اکتشافی و معدنی به طرحهای مورد تأیید در بخش ذیربط از محل بودجه عمومی در قالب وجوه اداره شده نزد بانک عامل نسبت به تأمین تسهیلات اعتباری اقدام کرده و مابهالتفاوت نرخ سود و تسهیلات یادشده را پرداخت کنند. اعتبارات لازم برای این امر از محل اعتبارات دستگاههای مندرج در قسمت چهارم پیوستهای قانون بودجه سال 1383 کل کشور به پیشنهاد وزارتخانههای ذیربط و تأیید سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور تأمین میشود. درصورت لزوم بخشی از نیازهای اعتباری طرحهای یادشده که از محل بودجه عمومی دولت تأمین میشود، میتواند به عنوان کمک بلاعوض تلقی شود. بررسی توجیه فنی و اقتصادی طرحهای موضوع این ماده و سهم حمایت دولت در قالب کمک بلاعوض و یارانه سود انتظاری آنها برای دریافت این کمک حسب مورد توسط وزارتخانه ذیربط و سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور تعیین میشود. اینگونه طرحها نیازی به بررسی مجدد اقتصادی توسط بانکها ندارند. مطالبات معوق وصول نشده طرحهای یادشده از محل وجوه موضوع این ماده تأمین میشود.
تبصره ـ پرداخت تسهیلات به طرحهای موضوع این ماده از شرایط مندرج در ماده (11) این آییننامه از نظر طول مدت قرارداد و دوره بازپرداخت مستثنی هستند.
ماده 11 ـ روابط بانک عامل با متقاضی بر اساس مقرات و آییننامههای اعتباری بانک عامل مصوب شورای پول و اعتبار یا ضوابط مورد عمل صندوقها و مؤسسات اعتباری مربوط حسب مورد و این آییننامه و قرارداد منعقد شده بین واگذارنده اعتبار و بانک عامل تنظیم میشود. طول مدت قرارداد شامل دوره اجرا حداکثر سه سال و دوره بازپرداخت برای بخش مسکن حداکثر پانزده سال و برای سایر بخشها حداکثر پنج سال است.
ماده 12 ـ دستگاه اجرایی موظف است وجوه اداره شده از محل درآمد عمومی موضوع فصل دوم این آییننامه را به ترتیب در موافقتنامه مبادله شده و بر اساس قرارداد منعقد شده بین واگذارنده و بانک عامل در اختیار آن بانک قرار دهد. ذیحساب موظف است وجوه پرداختی به بانک عامل را به هزینه قطعی منظور نماید.
ماده 13 ـ بانک عامل موظف است مبالغ دریافتی از بابت بازپرداخت اقساط تسهیلات اعطایی موضوع فصل دوم این آییننامه را که از محل بودجه عمومی تأمین شده است، شامل اصل، سود و کارمزد متعلقه، با رعایت مفاد ماده (7) قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت ـ مصوب 1380ـ به حساب ویژهای در خزانهداری کل موضوع ماده (4) آییننامه ماده مذکور واریز نماید.
ماده 14 ـ سود مورد انتظار بانک برای پرداخت تسهیلات موضوع این آییننامه به طرحهایی که به تشخیص واگذارنده اعتبار مستحق دریافت یارانه نرخ سود هستند، از حداقل نرخ تعیین شده توسط شورای پول و اعتبار برای بخشها و فعالیتها تجاوز نمیکند. میزان یارانه سود یادشده از محل وجوه اداره شده تضمین، تأمین و پرداخت میشود.
ماده 15 ـ سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور سهم هریک از دستگاههای اجرایی را از محل اعتباراتی که به طور مشخص در قانون بودجه تعیین نشده است، تعیین و پس از اطلاع دولت ابلاغ مینماید.
ماده 16 ـ بانک عامل موظف است گزارش پیشرفت فیزیکی و ریالی طرحهای تصویب شده را هر سه ماه یکبار به واگذارنده اعتبار و سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور ارائه نماید.
ماده 17 ـ بانک عامل موظف است حسابهای مربوط به اجرای طرحهای موضوع این آییننامه را به صورتی نگهداری کند که در هر زمان اطلاعات مربوط به مصرف آن به تفکیک اصل و سود تسهیلات اعطاء شده به طرحها و اقساط معوق و میزان وجوه اداره شده مصرف شده قابل تحصیل باشد.
ماده 18 ـ واگذارنده اعتبار موظف است گزارش عملکرد وجوه اداره شده را با توجه به اهداف تعیین شده در موافقتنامه ذیربط هر سه ماه یکبار در اختیار سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور قرار دهد.
ماده 19 ـ واگذارنده اعتبار موظف است اولویتهای مصرح موضوع ماده (57) قانون برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و دستورالعملهای مربوط را رعایت نماید.
ماده 20 ـ دستگاههای اجرایی مشمول فصل دوم این آییننامه موظفند در ابتدای هر ماه گزارش آخرین وضعیت انعقاد قرارداد عاملیت اعتبارات موضوع فصل مذکور را با بانکهای عامل به سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور اعلام نمایند.
تبصره ـ در صورت عدم انعقاد قرارداد عاملیت توسط هریک از دستگاههای اجرایی با بانکهای عامل تا پایان آذرماه سال 1383، اعتبار مربوط به آن دستگاه با پیشنهاد سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور و تصویب هیأت وزیران به سایر دستگاههای اجرایی اختصاص خواهد یافت.
فصل سوم ـ استفاده از حداکثر 10% از اعتبارات تملک داراییهای سرمایهای دستگاههای اجرایی ملی و استانی
ماده 21 ـ کلیه دستگاههای اجرایی ملی و استانی میتوانند حداکثر ده درصد (10%) از اعتبارات تملک داراییهای سرمایهای سال 1383 خود را با رعایت مفاد موافقتنامه مبادله شده با سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور و یا استانها حسب مورد به امور زیر اختصاص دهند:
الف ـ پرداخت هزینههای مربوط به ارائه آموزشها و مشاورههای فنی و اقتصادی به متقاضیان تسهیلات بانکی و کمک به عملیات زیربنایی سرمایهگذاری بخش غیردولتی.
ب ـ پرداخت حداکثر تا چهل درصد (40%) از سود کارمزد تسهیلات بانکی اعطائی به طرحهای سرمایهگذاری بخشهای تعاونی و خصوصی.
ج ـ اعطای تسهیلات به متقاضیان طرحهای سرمایهگذاری بخش تعاونی و خصوصی به شکل وجوه اداره شده از طریق انعقاد قراردادهای عاملیت با بانک عامل.
ماده 22 ـ دستگاههای اجرایی ملی و استانی که در نظر دارند از اعتبارات مصوب سال 1383 طرحهای تملک داراییهای سرمایهای و تا سقف مجاز در ماده (21) این آییننامه برای پرداخت بابت موارد "الف"، "ب" و "ج" مندرج در ماده مذکور استفاده نمایند، موظفند در قالب جدول شماره (1) پیوست این آییننامه و با امضای بالاترین مقام دستگاه اجرایی ذیربط، موارد و میزان اعتبار مورد نظر برای شمول مفاد ماده (21) این آییننامه را حداکثر تا یک ماه پس از ابلاغ این آییننامه به سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور و در استانها به سازمان مدیریت و برنامهریزی استان مربوط ارسال نمایند.
ماده 23 ـ سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور و استانها پیشنهادهای دستگاههای اجرایی ملی و استانی را بررسی نمایند و چنانچه کسر مبالغ پیشنهادی از اعتبار هر طرح تملک داراییهای سرمایهای تغییر عمدهای در برنامه زمانبندی و اهداف طرح مربوط ایجاد ننماید، میزان اعتبار قابل برداشت و عناوین فعالیتهای مورد تأیید، منطبق بر اهداف فصل مربوط را بر اساس اطلاعات جداول مذکور به دستگاه اجرایی مربوط (جهت درج در موافقتنامه ذیربط) ابلاغ مینمایند.
ماده 24 ـ گردش کار و مراحل پرداخت یارانه سود و کارمزد تسهیلات اعطایی به طرحهای جدید سرمایهگذاری بخش تعاونی و خصوصی مشمول مفاد فصل سوم این آییننامه به شرح زیر تعیین میشود:
الف ـ ارائه طرح سرمایهگذاری توسط بخش تعاونی یا خصوصی به دستگاه اجرایی ملی یا استانی ذیربط.
ب ـ بررسی و تطبیق عملیات فنی طرح سرمایهگذاری با وظایف قانونی دستگاه اجرایی ملی یا استانی و عملیات مندرج در موافقتنامه طرحهای در دست اجرا توسط سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور و استانها حسب مورد.
ج ـ معرفی طرح سرمایهگذاری توسط دستگاه اجرایی (ملی یا استانی) به بانک عامل ضمن مشخص نمودن میزان یارانه سود کارمزد در نظر گرفته شده آن.
د ـ بررسی توجیه فنی و اقتصادی طرحهای سرمایهگذاری توسط بانک عامل و اعلام مشخصات طرحهای مورد تأیید به دستگاه اجرایی، ظرف (20) روز پس از معرفی آنها توسط دستگاه اجرایی.
هـ ـ تأمین منابع لازم برای پرداخت یارانه سود و کارمزد طرحهای مورد تأیید تا سقف تعیین شده براساس مفاد فصل سوم این آییننامه از محل سقف مجاز اعتبارات طرحهای تملک داراییهای سرمایهای دستگاه اجرایی معرفی کننده طرح.
و ـ عقد قرارداد با متقاضی و پرداخت تسهیلات توسط بانک عامل.
زـ نظارت مستمر بر پیشرفت عملیات طرح توسط بانک عامل و دستگاه اجرایی معرفیکننده طرح.
تبصره 1 ـ استفاده از تسهیلات موضوع این فصل در غیر از عملیات مربوط به طرح متقاضی تسهیلات بنا به تشخیص بانک عامل و یا دستگاه اجرایی موجب حذف یارانه سود کارمزد پیشبینی شده برای طرح خواهد شد و متقاضی تعهد لازم را در این زمینه به بانک عامل قبل از دریافت تسهیلات ارائه مینماید.
تبصره 2 ـ پرداخت یارانه سود و کارمزد تسهیلات بانکی قبلی به طرحهای سرمایهگذاری بخش خصوصی و تعاونی تا سقفهای تعیین شده در قوانین و آییننامههای مربوط به مجریان طرحهای مذکور از محل منابع موضوع این فصل، از سوی دستگاه اجرایی ذیربط بلامانع میباشد.
ماده 25 ـ نحوه استفاده از وجوه اداره شده موضوع بند «ج» ماده (21) این آییننامه تابع موارد مندرج در فصل اول و دوم این آییننامه میباشد.
ماده 26 ـ بانکهای عامل و دستگاههای اجرایی ملی و استانی موظفند گزارش عملکرد پرداخت تسهیلات به طرحهای مصوب و سهم یارانه سود و کارمزد متعلقه موضوع فصل سوم این آییننامه را مطابق جدول شماره (2) پیوست در مقاطع سهماهه به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور و استانها حسب مورد ارسال نمایند.
ماده 27 ـ سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور و دستگاههای اجرایی ملی و استانی، حداقل سی و پنج درصد (35%) از تسهیلات و کمکهای موضوع این آییننامه را به تعاونیهای معرفی شده از سوی وزارت تعاون اختصاص خواهند داد.
تبصره 1 ـ مهلت معرفی تعاونیهای متقاضی استفاده از تسهیلات موضوع این ماده توسط وزارت تعاون تا پایان بهمنماه سال 1383 میباشد.
تبصره 2 ـ در صورت عدم معرفی تعاونیها برای استفاده از تسهیلات موضوع این ماده تا سقف تعیین شده در مهلت زمانی موضوع تبصره (1)، دستگاه اجرایی مجاز است سهمیه مذکور را به طرحهای پیشنهادی بخش خصوصی و تعاونی اختصاص دهد.
محمدرضا عارف ـ معاون اول رییس جمهور
جدول شماره 1 – موضوع ماده (22) آیین نامه اجرایی بند «ح» تبصره (3) قانون بودجه سال1383
شماره طبقه بندی | عنوان طرح | اعتبار مصوب 1383 | مبلغ قابل پرداخت از محل 10% | یارانه سود وکارمزد تسهیلات بانکی به بخش خصوصی و تعاونی | کمک به عملیات زیر بنایی سرمایه گذاری بخش غیر دولتی | اعطای تسهیلات به صورت وجوه ادره شده |
| | | | | | |
جدول شماره 2 – گزارش عملکرد اعتبار موضوع ماده (31) آیین نامه اجرایی بند «ح» تبصره (3) قانون بودجه سال 1383 (موضوع ماده 26 آیین نامه اجرایی)
شماره طبقه بندی | عنوان طرح | میزان اعتبار پرداخت برای کمک به عملیات زیر بنایی بخش های غیر دولتی | میزان اعتبار پرداخت بابت اعطای یارانه سود و کارمزد تسهیلات بانکی به بخش خصوصی و تعاونی | میزان تسهیلات به صورت وجوه ادره شده |
| | | | |