رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور درباره شناسایی خانه‌های خالی اظهار داشت: از بسیاری از نقل و انتقالاتی که با سند عادی انجام می‌شود، بی‌خبر هستیم و برای اطلاع از همین خانه‌های خالی است که می‌گوییم این طرح باید تبدیل به قانون شود.

 

2367565.jpg (43 KB)

 

ذبیح الله خداییان امروز (شنبه) در حاشیه آیین انعقاد تفاهم‌نامه همکاری میان سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح با تاکید بر تثبیت اسناد رسمی درباره شناسایی خانه های خالی بیان کرد: با وجود آنکه بانک املاک موجود است اما از بسیاری از نقل و انتقالاتی که با سند عادی انجام می‌شود بی‌خبر هستیم و برای اطلاع از همین خانه های خالی است که می‌گوییم باید این طرح تبدیل به قانون شود.

وی درمورد رواج بیش از اندازه اسناد عادی ادامه داد: یک مشکلاتی که امروزه در کشور وجود دارد، رواج بیش از اندازه اسناد عادی است و هر ساله درصد بالایی از پرونده هایی که در مراجع قضایی تشکیل می‌شود، ناشی از اسناد عادی است که خوشبختانه با الزام به تنظیم سند رسمی این مشکل برطرف می‌شود. برای حل این مشکلات نمایندگان مجلس با کمک سازمان ثبت طرحی تهیه کردند و آن را به تصویب رساندند تا نقل و انتقالات هر گونه معامله به موجب سند رسمی انجام شود.
رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با اشاره به معاملات وکالتی اضافه کرد: در حوزه املاکی که وکالتی فروخته می‌شود نیز، مشکلاتی وجود داشت اما در بستر این طرح چنانچه ملک به صورت وکالتی فروخته شود سابقه ثبتی آن باید درج شود.

وی در پاسخ به این سوال که تکلیف مشاورین املاک و خودرو چه می‌شود، گفت: در سال 98 بیش از 200 هزار پرونده با عنوان الزام به تنظیم سند رسمی اموال غیرمنقول و خودرو در کشور و مراجع قضایی تشکیل شد. در این طرح آنها وظیفه واسطه گری خود را انجام می‌دهند و سامانه ای طراحی می‌شود و در اختیار همه بنگاه ها قرار می‌گیرد و بنگاه ها نسبت به درج اطلاعات اقدام می کنند تا سند رسمی ثبت شود./ ایرنا