تصویبنامه راجع به احداث پروژه عمرانی آزاد راه کنار گذر شرقی
مصوب 1383,03,27
هیئت وزیران در جلسه مورخ 27 /3 /1383 بنا به پیشنهاد شماره 2536 /11 مورخ 15 /2 /1383 وزارت راه و ترابری و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و ماده واحده قانون احداث پروژههای عمرانی بخش راه و ترابری از طریق مشارکت بانکها و سایر منابع مالی و پولی کشور ـ مصوب 1366 ـ تصویب نمود:
1ـ وزارت راه و ترابری که از این پس به اختصار «وزارت» نامیده میشود، مجاز است نسبت به انعقاد قرارداد مشارکت برای احداث آزاد راه کنار گذر شرقی اصفهان و تأسیسات جانبی خاص آن شامل ایستگاههای اخذ عوارض، پاسگاههای پلیس راه و راهدارخانهها از کیلومتر 000+00 الی 000+90 با شرکت احداث، نگهداری و بهرهبرداری از آزاد راه کنار گذر شرقی اصفهان که از این پس به اختصار «طرف مشارکت» نامیده میشود اقدام نماید. در اجرای آییننامه اجرایی ماده واحده قانون احداث پروژههای عمرانی بخش راه و ترابری از طریق مشارکت بانکها و سایر منابع مالی و پولی کشور، موضوع تصویب نامه شماره 4506/ت 92 مورخ 24/2/1367 نوع مشارکت «الف» یعنی تأمین منابع مالی میباشد.
2ـ تأمین پنجاه درصد (50%) منابع مالی لازم برای احداث آزاد راه کنار گذر شرقی اصفهان و تأسیسات جانبی خاص آن از محل اعتبارات عمرانی توسط وزارت تعهد میگردد. طرف مشارکت نیز پنجاه درصد (50%) هزینههای احداث آزاد راه و تأسیسات جانبی خاص آن را تعهد و تأمین مینماید.
تبصره ـ به میزان منابع تعهد شده توسط سازمان بهینه سازی مصرف سوخت کشور از سهم الشرکه وزارت در تأمین منابع لازم برای احداث آزاد راه کسر میشود.
3ـ طرف مشارکت پیمانکار احداث آزاد راه به طول 90 کیلومتر که از طریق برگزاری تشریفات مناقصه حائز شرایط گردیده است نیز میباشد.
تبصره ـ ضریب تسریع پیشنهادی به تصویب شورای عالی فنی سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور خواهد رسید.
4ـ به منظور کاهش و یا بهینه نمودن هزینههای طرح، وزارت مکلف است با استفاده از مهندسی ارزش در هزینههای طرح صرفه جویی به عمل آورد. حق الزحمه مهندسی ارزش طبق مقررات و یا دستور العملهای ابلاغی سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور پرداخت خواهد شد.
5ـ دوران مشارکت آزاد راه ده سال (10) سال مشتمل بر چهل ماه دوران احداث و باقیمانده دوران بهرهبرداری و منوط و محدود به استهلاک سرمایه و سود مورد انتظار طرف مشارکت خواهد بود.
تبصره 1 ـ تعدیل قیمتها در دوران احداث دوازده درصد (12%) و نرخ سرمایهگذاری موقتاً بیست و یک درصد (21%) ملاحظه و منظور گردیده است.
تبصره 2 ـ در دوران مشارکت نرخ سود سرمایهگذاری طرف مشارکت معادل نرخ سود علیالحساب سپردههای بلند مدت نزد بانکهای دولتی به علاوه چهار درصد (4%) در هر سال قابل محاسبه خواهد بود.
تبصره 3 ـ مرجع تأیید استهلاک سرمایه و سود مورد انتظار طرف مشارکت حسابرس منتخب وزارت امور اقتصادی و دارایی میباشد.
6ـ پس از خاتمه دوران احداث و ابلاغ نرخ تعدیل واقعی از طرف سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور، گزارش هزینه ـ درآمد نهایی براساس شاخصهای ابلاغی و هزینه واقعی اجرای کار، ضریب تسریع متعلقه، شاخصهای تعدیل منتشره از طرف سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور و نرخ سود واقعی، محاسبه شده و چنانچه دوران مشارکت بیش از یک سال افزایش یابد مراتب به تصویب هیئت وزیران خواهد رسید.
7ـ مسئولیت نگهداری و بهره برداری از آزاد راه در دوران بهرهبرداری بر عهده و مسئولیت طرف مشارکت میباشد.
8ـ تمام منافع حاصل از بهرهبرداری آزاد راه در دوران بهرهبرداری متعلق به طرف مشارکت میباشد و پس از این مدت طرف مشارکت آزاد راه و تأسیسات جانبی خاص آن را به وزارت منتقل مینماید.
9ـ بیمه، مالیات و سایر حقوق و عوارض ناشی از اجرای آزاد راه و تأسیسات جانبی خاص آن تابع قوانین و مقررات طرحهای عمرانی میباشد.
10ـ دولت در دوران بهرهبرداری در تعیین تعرفه آزاد راه مداخله نمینماید و طرف مشارکت تعرفه را در حدود نرخهای مندرج در گزارشهای هزینه ـ درآمد تعیین و اعمال مینماید. در صورت ضرورت مداخله دولت حاصل ضرب ترافیک عبوری آزاد راه در ما به التفاوت تعرفههای تکلیفی و تعرفههای مندرج در گزارش هزینه ـ درآمد منضم به قرارداد محاسبه و به طرف مشارکت پرداخت میشود.
11ـ وزارت موظف است علاوه بر احراز توانایی طرف مشارکت در تأمین صد درصد منابع مالی مورد نیاز برای اجرای آزاد راه و تأسیسات جانبی خاص آن، در قرارداد منعقده نحوه استیفای حقوق دولت را در صورت خودداری و یا توانایی طرف مشارکت در اجرای قرارداد پیش بینی نماید.
معاون اول رئیس جمهور ـ محمدرضا عارف