آذری جهرمی اظهار داشت: مسئولیت صدور حکم و تصمیم‌گیری برای فیلترینگ با قوه قضاییه و دادستانی کل کشور و بر اساس حکم کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه است؛ وزیر ارتباطات مسئول فیلترینگ نیست.

 

AzariJAhromi.jpg (59 KB)

 

محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات در رابطه با موضوع فیلترینگ اینستاگرام بیان کرد:‌ بعضی از عزیزان تأکید می‌کنند که اینستاگرام بد است و سوال می‌کنند که چرا وزیر ارتباطات آن را فیلتر نمی‌کند؟ درحالیکه وزیر ارتباطات، نه قانونا اختیار فیلتر کردن را دارد و نه می‌تواند چنین کاری بکند. آنکه فیلتر می‌کند، شرکت‌های اینترنتی هستند و آن‌که حکم صادر می‌کند، مشخص است کجاست.

وی ادامه داد: من شرایط جامعه را به سمتی نمی‌بینم که هدفی برای فیلتر کردن اینستاگرام وجود داشته باشد و  تاکنون عقل جمعی کشور نیز به چنین جمع‌بندی نرسیده است. من در قوه قضاییه هم جمع‌بندی برای فیلترینگ اینستاگرام ندیده‌ام. البته باید بپذیریم که اشکالات و ناهنجاری‌هایی در شبکه‌های اجتماعی وجود دارد و مقداری قوانین ما نیازمند بازنگری است و منطبق با واقعیت‌های امروز فضای مجازی نیست. برخی از جرائم و مسائل در شبکه‌های اجتماعی وجود دارد که نهادهای امنیتی و انتظامی نسبت به آن مساله معترضند و ما نمی‌توانیم نسبت به آنها بی‌توجه باشیم، چراکه این‌ها در ارتباط با امنیت مردم است. علاوه بر این کسب و کارهای ایرانی که در اینستاگرام هستند، هم باید مورد توجه قرار گیرند.

آذری جهرمی افزود: مشخصا قوه‌ قضائیه و دادستانی کل کشور باید برای حل این مساله ورود کنند، البته من تاکنون چنین نکته‌ای را در قوه‌ قضائیه ندیده‌ام. باید بپذیریم اشکالاتی در موضوعات وجود دارد و قوانین نیاز به بازنگری دارند و اشکالاتی از لحاظ ساختاری وجود دارد و مجموعه‌ این‌ها باعث می‌شود، نظرات متعددی وجود داشته باشد. نکات مثبت اینستاگرام و اشکالات آن را همه می‌دانند و باید داشته‌ها را در کنار هم بگذاریم که با رفتاری غیر کارشناسانه سود مردم از این شبکه‌ اجتماعی را دچار اخلال نکنیم./ ایرنا