دکتر علیرضا آذربایجانی اظهار داشت: با توجه به اینکه ایام محرم در پیش است، در این زمینه نیز باید با  قاطعیت با کسانی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، برخورد شود.

 

4.jpg (93 KB)

 

دکتر علیرضا آذربایجانی، عضو هیات مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز در خصوص اعمال مجازات برای اشخاصی که دستورالعمل‌های ستاد ملی مقابله با کرونا را رعایت نمی‌کنند، بیان کرد: زمانی که یک ستادی به عنوان ستاد ملی مقابله با کرونا تشکیل می‌شود و دستورالعمل‌هایی را به تصویب می‌رساند، رعایت این‌ها برای کلیه مردم و ارگان‌های دولتی لازم است.

وی ادامه داد: اینکه ضمانت اجرای عدم رعایت این‌ها چگونه است، همان ستاد می‌تواند ضمانت‌های اجرایی نسبی را برای کسانی که رعایت نکنند، تعیین کند؛ به عبارت دیگر در لفظ «اعمال مجازات برای متخلفان» که رئیس‌جمهور گفته‌اند، منظورش از این مجازات، مجازات در مفهوم خاص که نیاز به قانونگذاری دارد، نیست بلکه این مجازات مفهوم عام ضمانت اجرا علیه کسانی است که تخلف می‌کنند. به عنوان مثال فرض کنید سازمان مترو در شهرهایی که مترو دارد براساس همین پروتکل‌ها تصویب کند که اگر کسی ماسک نداشته باشد، اجازه استفاده از خدمات مترو را ندارد در واقع این مفهوم عامی که از این تعبیر برداشت می‌شود، عکس‌العمل‌ها و اقدامات در این خصوص است.

دکتر آذربایجانی اضافه کرد: با توجه به اینکه ایام محرم در پیش است، ممکن است که تجمعاتی بر خلاف این پروتکل‌ها تشکیل شود و از آنجایی که رنگ و بوی مذهبی و سنتی پیدا می‌کند، ممکن است برخورد با این‌ها خیلی جدی و قاطع نباشد؛ واقعیت این است که ضمانت اجرایی این دستورالعمل‌ها باید به صورت قاطع توسط فرمانداری‌ها انجام شود؛ همانگونه که اگر عده‌ای قصد تجمع سیاسی و مخالفت با مبانی حکومتی را داشته باشند، فرمانداری‌ها با همکاری نیروهای انتظامی با این افراد برخورد می‌کنند، در این زمینه نیز باید با همان قاطعیت با کسانی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند نیز برخورد شود. شرکت در تجمعات و عدم رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی ستاد ملی مقابله با کرونا صرفاً حق مردم نیست که اگر دوست داشته باشند از این حق استفاده کنند و اگر تمایل نداشته باشند، رعایت نکنند؛ بلکه یک حق و تکلیف توام با یکدیگر است؛ در واقع ساختار حکومتی براساس مقرراتی که این ستاد تصویب می‌کند، مردم را مکلف می‌کند که از شرکت در تجمعات خودداری کنند، بنابراین تکلیف برای مردم ایجاد خواهد شد. کسانی این مصوبات جدی نگیرند، قطعاً اقدامات ناقض حقوق شهروندی انجام داده‌اند./ ایلنا