معاون حقوق بشر و امور بین الملل وزیر دادگستری و دبیر مجمع ملی کنوانسیون حقوق کودک اظهار داشت: کرونا و ماندن کودکان در خانه نه تنها آنها را از برخی حقوق خود مانند بازی با همسالان و رفتن به مدرسه محروم کرد، بلکه خشونت علیه آنان را نیز افزایش داد.

 

Abbasi.jpeg (42 KB)

 

محمود عباسی عصر امروز (سه شنبه) در حاشیه کنفرانس تخصصی حقوق کودک در خراسان شمالی در جمع خبرنگاران در رابطه با این موضوع بیان کرد: یکی از آسیب های جدی که کودکان با توجه به دسترسی به فضای مجازی با آن مواجه شده اند، آسیب های لجام گسیخته فضای مجازی است.

وی ادامه داد: لازم است برای این فضا و آسیب های آن چاره اندیشی شود، قرار است وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در این زمینه برنامه های خود را بیان کند و در واقع رصد این بخش،  نیازمند نگاه دقیق این وزارتخانه است تا آسیب ها را به حداقل برساند. متاسفانه با گسترش روزافزون حضور در فضای مجازی، شاهد بداخلاقی هایی هستیم که جرم عمومی محسوب می‌شوند و دادستان می تواند در این زمینه وارد عمل شود و البته انتظار ما نیز آن است که همه دستگاهها برای کنترل این حوزه و حمایت از کودکان مشارکت کنند.

دبیر مجمع ملی کنوانسیون حقوق کودک افزود: یکی از مشکلات دیگری که کودکان با آن مواجهند بازماندگی از تحصیل است که بعد از شیوع کرونا بیشتر شده است و علاوه بر آن افت تحصیلی و بی انگیزی نیز به وجود آمده است که برای رفع این مشکلات نیز حرکت هایی ملی در نظر گرفته شده است.

عباسی در مورد آسیب کودک‌همسری اضافه کرد:  ازدواج های زیر سن قانونی، که خارج از دایره قانون باشد، کودک همسری است و لازمه ازدواج هر فرد قبل از 15 سالگی، که در قوانین و مقررات نیز پیش بینی شده،  داشتن حکم رشد از دادگاه است. هر ازدواجی در زیر سن قانونی و بدون گرفتن حکم رشد، جرم انگاشته و برای آن مجازات در نظر گرفته شده است که این مجازات شامل هر یک از افرادی که در این امر مشارکت کرده اند نیز می شود. هر چند کودک همسری موضوع عمده امروز جامعه نیست و از حیث جمعیت و آمار کم است، اما حتی اگر یک مورد آن نیز در جامعه دیده شود،  زیاد است زیرا قوانین ما منطبق با شرع مقدس است و کسی که نقض قانون می کند نقض مقررات شرعی کرده است./ ایرنا