نوروزی در واکنش به فیلم قیچی کردن موی کودکان که در فضای مجازی منتشر شد، اظهار داشت: در عصر کنونی، نوجوانان و جوانان جهان دیگری دارند که متاسفانه نظام آموزشی تمایلی به شناخت آن ندارد.

کامبیز نوروزی، حقوقدان و وکیل پایه یک دادگستری در این رابطه بیان کرد: در سالیان گذشته، جامعه ایران با تحولات گسترده‌‌ی سیاسی، اجتماعی و... مواجه شده است و حامل بخش زیادی از این تحولات، اتفاقاً گروه سنی نوجوان و جوان با نظام ارزشی و الگوهای رفتاری کاملا متفاوت است.

وی ادامه داد: در عصر کنونی، کودکان، نوجوانان و جوانان جهان دیگری دارند که متاسفانه نظام آموزش و پرورش تمایلی به شناخت آن ندارد که البته در گذشته هم به همین شکل بوده است؛ به عنوان مثال موسیقی روی نوارهای کاست دردسترس بود و بچه‌ها این نوارها را به مدرسه می‌آوردند و پنهان از چشم مسئولان مدرسه میان خودشان رد و بدل می‌کردند و اگر مسئولان مدرسه این نوارها را می‌دیدند، بچه‌ها را تنبیه می‌کردند.

نوروزی افزود: در واقع نظام آموزشی به شکلی می‌خواهد الگوی سیاسی حاکم را در مدارس بازتولید کند. همیشه نظام آموزشی در ایران، نظام دستوری بوده است و از شیمی و فیزیک تا ادبیات و تاریخ را دستور می‌دهند و بهترین دانش‌آموز، دانش‌آموزی است که بهتر از دیگران از کتاب‌های درسی و معلمش تقلید کند و نظمی که در مدارس تعریف می‌شود نیز مبتنی بر همین عناصر است.

وی اضافه کرد: مشاهده می‌کنیم که بازتاب نظام فکری گروه سنی نوجوان، با نظام ارزشی رسمی حاکم فاصله زیادی دارد اما ساختار آموزشی و فرهنگی هیچ اعتنا و توجهی به واقعیت این گروه سنی ندارد و تلاش می‌کند به شکل دستوری و آمرانه تفکرات خودش را به نوجوانان و جوانان تحمیل کند که هم در متون آموزشی و هم در روش تربیتی این گرایش دیده می‌شود.

این حقوقدان در پایان با اشاره به ترویج شبکه‌های اجتماعی و تاثیر آن در تغییر الگوی حاکم بر مدارس گفت: همواره پنهان‌کاری بهترین روش برای سوء استفاده از قدرت است و هر مقدار پنهان‌کاری کاهش یابد، سوءاستفاده از قدرت نیز کمتر می‌شود. وقتی سوء رفتارهای با کودکان و نوجوانان در مدرسه‌ها افشا می‌شود، حداقل مسئولان امر تلاش می‌کنند به رفتار خود مسلط باشند./ ایسنا