تصویبنامه مربوط به آیین نامه امور مالی بنگاه عمرانی کشور (موضوع ماده 15 لایحه قانونی)
مصوب 1332,09,16
هیئت وزیران درجلسه مورخ 16 /9 /32 بنا بر پیشنهاد وزارتین کشور و دارائی آئین نامه امورمالی بنگاه عمرانی کشور را که بموجب ماده 35 قانون عمرانی کشور تهیه وتنظیم شده تصویب نموده و برای اجراء بوزارتخانه های کشور- دارائی ابلاغ مینماید:
فصل اول - سازمان
ماده 1)- اداره امورمالی بنگاه عمرانی تشکیل میشود از یکنفر رئیس ویکنفر معاون و دارای دوائر زیر خواهد بود:
الف – دائره دفتر و بایگانی
ب- دائره درآمد
ج – دائره هزینه
د – دائره کارپردازی
هـ - دائره بودجه
و- دائره محاسبه شورای شهرستانها
برای دوایر فوق بتعداد لازم بنابر تصویب هیئت مدیره کارمند از بین کارمندان رسمی دولت تعیین خواهد شد
فصل دوم – وظایف
ماده 2)- رئیس اداره امورمالی ذیحساب بنگاه و مسئول امور مالی و هریک از صاحب جمعان نیز بموجب مقررات با ذیحساب مسئولیت مشترک خواهد داشت.
ماده 3)- ذیحساب بنگاه حساب وجوهی را که از محل اعتبار بودجههای دولتی دریافت میدارد بترتیبی که در قوانین و مقررات مالی مقرراست بدیوان محاسبات تسلیم خواهد کرد و درمقابل اداره رسیدگی و تمرکز حسابها و دیوان محاسبات مسئولیت دارد.
ماده 4)- کلیه مقررات و مصوبات مالی در مورد اعتباراتی که از بودجه کشور عاید شده لازم الاجرا است و ذیحساب مأمور اجرای تصمیمات هیئت مدیره است اعتباراتی که غیر از بودجه کشور واز سایر منابع مندرجه در مواد 10 و 11 لایحه قانونی که عاید بنگاه میشود مصرف آن با رعایت و صرفه وصلاح طبق مقررات اصول بازرگانی با تصویب هیئت مدیره است.
ماده 5)- درمورد وجوهی که ازسایرمنابع بموجب مواد 10 -11 و سایر مواد لایحه قانونی عاید بنگاه میشود اداره امور مالی موظف است محاسبه درآمد و هزینه آنرا روی فرم هائی که درحسابداریهای دولتی مقرر است تنظیم و درآخر هرماه به مدیر تسلیم نماید درباره این قبیل حسابها هیئت مدیره و بازرسان قانونی بنگاه محاسبه درآمد وهزینه سایر منابع را رسیدگی ودرصورت تطبیق با مقررات تصدیق و صحت محاسبه را به ذیحساب ابلاغ خواهند کرد.
ماده 6)- ذیحساب بنگاه با تشخیص هیئت مدیره میتواند در هریک از بانکهای دولتی و مجاز حساب جاری باز کند مگر آنچه را که درقانون ازدیاد سهم کشاورزان و قانون عمران تصریح شده که ببانک کشاورزی سپرده میشود.
ماده 7)- استفاده از حساب بانکها با سه امضاء – مدیرعامل – ذیحساب و رئیس دایره هزینه خواهد بود.
ماده 8)- کلیه وجوهی که بموجب لایحه قانونی به بنگاه عمرانی کشور تعلق میگیرد باید در مرکز بحساب بنگاه در بانکها تمرکزداشته باشد ودرباره هزینه هائی که باید درخارج از مرکز انجام شود پس از صدور درخواست واجازه هیئت مدیره از طرف اداره امور مالی حواله خواهد شد.
ماده 9)- هریک ازصاحب جمعان اعم از بخشداران یا فرمانداران یا مأمورین مخصوص که وجوهی را طبق ماده 8 دریافت میدارند باید صورتحساب وجوهی که دریافت کرده اند اعم از دریافتی و پرداختی و تعیین موجودی را درآخر هرماه به اداره امورمالی گزارش دهند ولی اسناد هزینه مثبته برای واریز وجوه دریافتی را بعد از انجام کارها بضمیمه صورت حساب نهائی باید بمرکز بفرستند و موجودی حساب را بوسیله بانک مرکز انتقال دهند.
ماده 10)- تفکیک اسناد هزینه که درشهرستانها انجام میشود واحتساب آن بپای اعتبارات مخصوصی بهر یک از اقلام هزینه بعهده امورمالی در مرکزاست.
ماده 11)- هزینه سفرو فوق العاده روزانه و سایر مزایای کارمندان از قبیل فوق العاده اعاشه خارج از مرکز و بدی آب وهوا وغیره تابع مقررات سایر دوایر دولتی است مگر درموارد استثنائی که بتشخیص هیئت مدیره تا میزان دو برابر آنچه درآئین نامه مزایا درمورد فوق العاده روزانه مقرراست قابل پرداخت خواهد بود ونیزهیئت مدیره میتواند درصورت اقتضاء تا معادل یکماه حقوق درسال بکارمندان پاداش بدهد و پرداخت اضافه کار تابع مقررات عمومی وزارتخانه ها است.
ماده 12)- مادام که تأسیسات و دوایرو کارمندان واعتبارات بودجه پرسنلی اداره املاک مزروعی از وزارت دارائی منتزع شده حقوق و سایر هزینه های این قبیل کارمندان کماکان ازطرف وزارت دارائی درخواست و بوسیله خزانه داریکل و ادارات شهرستانها پرداخت شده و حساب آن نیز بعهده اداره املاک مزروعی وزارت دارائی است.
بدیهی است صورت میزان وصولی بابت مالیات املاک مزروعی و تحویلی ببانک مرتبا درآخرهر ماه ازطرف وزارت دارائی به بنگاه فرستاده خواهد شد.
ماده 13)- طبق ماده 9 آئین نامه وظایف هیئت مدیره ذیحساب مکلف است محاسبه سالیانه خود را تا اول خرداد سال بعد به هیئت مدیره تسلیم نماید تا هیئت مدیره درظرف 15 روز رسیدگی وتأئید و برای تصویب بوزارت کشور ارسال دارد ترازنامه ووضع مالی بنگاه تا پانزده روز قبل از اول خرداد دراختیار بازرسان گذارده میشود و بازرسان یکهفته قبل از موعد تسلیم ترازنامه و محاسبه سالیانه به هیئت مدیره باید نظر خود را ضمیمه تراز نامه نمایند.
ماده 14) – درمورد صرف اعتبارات که ازسایر منابع عاید بنگاه میشود وبموجب ماده 4 مطابق اصول بازرگانی بمصرف میرسد مسئولیت ذیحساب درمقابل بنگاه از لحاظ اصناف و تعقیب تابع مقررات اداری و قضائی است.
ماده 15) – هریک ازشوراها موظف است دربهار هرسال میزان کشت و برآوردی محصول هر قریه را تهیه و دردونسخه آن را به بخشدار بدهد وهریک از بخشداران بمحض وصول صورت مذکور یک نسخه آن را با مشخصات کامل باداره امورمالی میفرستد و در دایره آمار ومحاسبه شورا تا برای هریک از شوراهای ده یک فیش مخصوص ترتیب داده میشود و شورای ده هرمبلغ که بابت سهم کشاورزان ا زمالکین وصول مینماید پس از وضع سهم زارعین آن مبلغ که متعلق به عمران ده است بوسیله بخشدار مربوط به اداره امور مالی بنگاه صورت میدهد بترتیبی که تا آخر خرمن و برداشت محصول دایره آمار محاسبه شوراها صورت جامعی از ..... هریک از شوراها در اختیار داشته باشد.
ماده 16)- دایره آمارمحاسبه شوراها دارای دفاتر مخصوص است که فیش های مندرج درماده 15 را دردفاتر ثبت مینماید دفتر مذکورشامل جزء جمع سپرده ومیزان وصولی هرسال خواهد بود.