تصویب نامه در خصوص اقدام وزارت نفت به نمایندگی از سوی دولت جمهوری اسلامی ایران نسبت به انعقاد قرارداد با شرکت ملی نفت ایران
مصوب 1395,05,27با اصلاحات و الحاقات بعدی
هیأت وزیران در جلسه 27 /5 /1395 به پیشنهاد مشترک وزارتخانه های نفت، امور اقتصادی و دارایی و سازمان برنامه و بودجه کشور و به استناد بند (ح) ماده (1) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (2) ـ مصوب 1393 ـ تصویب کرد:
وزارت نفت به نمایندگی از سوی دولت جمهوری اسلامی ایران نسبت به انعقاد قرارداد با شرکت ملی نفت ایران به شرح قرارداد پیوست و ضمایم آن که تأیید شده به مهر دفتر هیأت دولت است، اقدام نماید.
اسحاق جهانگیری
معاون اول رئیس جمهور
قرارداد مربوط به اجرای مفاد بند (ح) ماده (۱) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲) منعقده بین وزارت نفت به نمایندگی از طرف دولت جمهوری اسلامی ایران و شرکت ملی نفت ایران
مقدمه قرارداد
در اجرای ماده ۱۴ آیین نامه اجرایی تصویب نامه شماره۵۹۱۲۱ /ت۵۲۹۱۲ هـ مورخ 19 /5 /1395 هیأت وزیران و مقررات بند (ح) ماده (۱) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲)، این قرارداد بین وزارت نفت به نمایندگی از طرف دولت جمهوری اسلامی ایران از یک سو و شرکت ملی نفت ایران از سوی دیگر به شرح زیر منعقد می شود:
فصل اول ـ تعاریف و کلیات
ماده ۱: تعاریف و اصطلاحات
عبارات و اصطلاحات بکار برده شده در این قرارداد به شرح ذیل می باشد:
قرارداد: به معنای سند حاضر می باشد.
دولت: به معنای دولت جمهوری اسلامی ایران می باشد.
وزارت نفت: به معنای وزارت نفت جمهوری اسلامی ایران می باشد.
شرکت: به معنای شرکت ملی نفت ایران و شرکتهای تولیدی تابعه و وابسته به آن می باشد.
بانک مرکزی: به معنای بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران می باشد.
خزانه: به معنای خزانه داریکل کشور می باشد.
آیین نامه اجرایی: منظور آیین نامه اجرایی بند (ح) ماده (۱) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲) “تصویب نامه شماره ۵۹۱۲۱ /ت۵۲۹۱۲ هـ مورخ 19 /5 /1395 هیأت وزیران” می باشد.
قانون الحاق ۲: به معنای ماده (۱) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲) می باشد.
نفت: به معنای نفت خام و میعانات گازی
نفت تولیدی: عبارت است از نفت خام و میعانات گازی تولیدی از کلیه میدانهای نفتی و گازی کشور توسط شرکت ملی نفت ایران و شرکتهای تابعه و وابسته به آن و نیز نفت خام و میعانات گازی تولیدی از میدانهای نفتی و گازی ناشی از عملیات پیمانکاران طرف قرارداد با آنها.
خالص گاز طبیعی صادراتی: ارزش گاز صادراتی پس از کسر هزینه های گاز طبیعی وارداتی
مبادی اولیه صادرات: مبادی اولیه صادرات نفت عبارتست از کلیه پایانه های نفتی صادراتی مواد نفتی کشور.
ماده ۲: موضوع قرارداد
موضوع قرارداد عبارت است از اجرای ماده (۱) قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲).
ماده ۳: مدت قرارداد
مدت قرارداد از ابتدای سال ۱۳۹۴ می باشد.
ماده 4(اصلاحی 10/11/1395): ارزش نفت تولیدی
ارزش نفت تولیدی موضوع بند (الف) قانون الحاق 2 عبارتست از مجموع ارزش نفت خام و میعانات گازی و خالص گاز طبیعی تحویلی برای صادرات و نیز ارزش نفت خام و میعانات گازی تحویلی به پالایشگاههای داخلی، مجتمع های پتروشیمی و سایر شرکتها اعم از دولتی و خصوصی و همچنین عرضه شده در بورس از محل نفت تولیدی.
تبصره ـ بازپرداخت تعهدات سرمایه ای شرکت های دولتی تابعه وزارت نفت از جمله طرحهای بیع متقابل که به موجب قوانین مربوط، قبل و بعد از اجرای قانون ایجاد شده و یا می شوند [بجز تعهدات موضوع بند "ق" تبصره (2) قانون بودجه سال 1393 کل کشور، بند "ک" تبصره (2) قانون بودجه سال 1394 کل کشور و ماده (12) قانون رفع موانع تولید رقابتپذیر و ارتقای نظام مالی کشور] و همچنین هزینه های صدور و فروش نفت با احتساب هزینه های حمل و بیمه (سیف) و انبارداری به عهده شرکت های یاد شده می باشد. بازپرداخت تعهدات قراردادهای بیع متقابل از محل سرجمع سهم شرکت (معادل درصدی که در قوانین بودجه سنواتی تعیین می شود) از ارزش نفت تولیدی صورت خواهد گرفت. بازپرداخت تعهدات موضوع بند "ق" تبصره (2) قانون بودجه سال 1393 کل کشور و ماده (12) قانون رفع موانع تولید رقابتپذیر و ارتقای نظام مالی کشور بعهده دولت می باشد و براساس ساز و کار تبصره ذیل ماده (6) آیین نامه اجرایی قانون مذکور موضوع تصویب نامه شماره 67573 /ت 52099 هـ مورخ 27 /5 /1394 هیأت محترم وزیران صورت می پذیرد و به حساب افزایش سرمایه دولت نزد شرکت منظور می گردد. همچنین بازپرداخت تعهدات بند "ک" تبصره (2) قانون بودجه سال 1394 کل کشور از محل تولیدات طرح های مربوط صورت خواهد گرفت.
میزان کاهش حجمی نفت تولیدی در مبادی ثانویه نسبت به ارقام اندازه گیری شده در مبادی اولیه صادرات از نظر این قرارداد قابل قبول نبوده و بعهده شرکت می باشد.
ماده ۵:
ضوابط فروش نفت خام به خارج، طبق شیوه نامه ای می باشد که برای سال ۱۳۸۵ به تصویب مجمع عمومی شرکت رسیده است.
ماده ۶:
ارزش نفت تحویلی به شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران/ شرکت های پالایش نفت به نرخ اعلام شده توسط وزارت نفت از حساب بدهکار شرکت به خزانه کسر و به حساب بدهکار شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران/ شرکت های پالایش نفت به خزانه منظور می شود و از آن پس تسویه حساب این بدهی با دولت (خزانه داریکل کشور) به طریق مقرر در آیین نامه اجرایی، حسب مورد توسط شرکت های اخیر الذکر صورت خواهد گرفت.
به همین ترتیب نیز در مورد فرآورده های دریافتی توسط شرکت از پتروشیمی ها که به شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران/ شرکت های پالایش نفت تحویل می شود، عمل خواهد شد.
فصل دوم ـ تعهدات شرکت
ماده ۷:
شرکت موظف است در دفاتر قانونی خود از سال ۱۳۹۴ پس از محاسبه ارزش نفت صادراتی، نفت صادراتی عرضه شده در بورس، نفت تحویلی به پالایشگاههای داخلی و مجتمع های پتروشیمی موضوع "ماده (۳) آیین نامه اجرایی" پس از کسر سهم خود که درصد آن در قوانین بودجه سنواتی تعیین می شود مابقی را به بستانکار حساب دولت (خزانه داریکل کشور) منظور و حساب بهای تمام شده را بدهکار نماید.
تبصره 1 ـ سهم شرکت معادل درصدی از ارزش نفت صادراتی و خالص گاز طبیعی صادراتی، ارزش نفت صادراتی عرضه شده در بورس، ارزش نفت تحویلی به مجتمع های پتروشیمی و سایر شرکتها و همچنین مبالغ حاصل از فروش داخلی گاز طبیعی و نفت تحویلی به پالایشگاههای داخلی (به قیمت هر بشکه نفت تحویلی که به پیشنهاد کارگروهی متشکل از وزارتخانه های نفت، امور اقتصادی و دارایی و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور با رعایت قانون هدفمند کردن یارانه ها مصوب ـ ۱۳۸۸ هرساله به تصویب هیأت وزیران می رسد) "طبق ماده (۲) آیین نامه اجرایی" که در قوانین بودجه سنواتی تعیین می گردد، محاسبه می شود. درآمدهای حاصل از این سهم از نظر مالیاتی با نرخ صفر محاسبه می گردد.
تبصره 2ـ ارزش نفت تولیدی خوراک پالایشگاهها و مجتمع های پتروشیمی داخلی اعم از دولتی و خصوصی در هر ماه معادل میانگین بهای هر بشکه نفت تحویلی در هر ماه به هر یک از پالایشگاه ها و مجتمع های پتروشیمی داخلی برابر با رقمی که در ماده (۵) آیین نامه اجرایی توسط وزارت نفت به شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران و شرکت ابلاغ می شود، تعیین می گردد.
تبصره 3ـ موجودی نفت تولیدی در پایان هر سال که در سال بعد به فروش می رسد (موجودی نفت تولیدی پایان هر سال در مبادی اولیه و ثانویه صادراتی) به قیمت متوسط نفت تولیدی صادراتی در اسفند ماه هر سال محاسبه و در دفاتر شرکت ملی نفت ایران در حسابهای مربوط ثبت می شود و مشمول مقررات این قرارداد می باشد.
تبصره 4ـ بهای فروش داخلی گاز طبیعی به شرکت ملی گاز ایران برابر با رقمی که به ازای هر متر مکعب توسط وزارت نفت به شرکت ملی گاز ایران و شرکت ابلاغ می شود، تعیین می گردد.
ماده ۸:
الف ـ محل تحویل نفت خام به پالایشگاه های داخلی نقطه خروجی شرکتهای تولیدی (واحدهای بهره بردار) و محل اندازه گیری درون پالایشگاه خواهد بود. هزینه حمل نفت خام از نقطه خروجی شرکتهای تولیدی (واحدهای بهره بردار) به عهده پالایشگاه ها می باشد. هدر رفتگی عملیاتی نفت خام در خطوط انتقال نفت خام به پالایشگاه ها ومبادی صادراتی به عهده شرکت بوده و تأیید میزان آن به عهده اداره کل نظارت بر صادرات و مبادلات مواد نفتی میباشد. هدر رفتگی ناشی از حوادث غیر مترقبه (فورس ماژور) جزء تولید محسوب نمی شود.
ب ـ محل تحویل میعانات گازی به پالایشگاهها، مجتمع های پتروشیمی و سایر شرکتها اعم از دولتی و خصوصی و عرضه شده در بورس، نقطه خروجی پالایشگاههای گازی می باشد.
ماده ۹:
در اجرای بند (ح) قانون الحاق ۲، شرکت مکلف است در هر سال ثبت های مالی مربوط به عملیات تولید و فروش نفت تولیدی را طبق دستورالعمل حسابداری که ابلاغ می شود در دفاتر قانونی و در طول سال در حسابهای عملکرد و سود و زیان خود ثبت نماید.
ماده ۱۰:
الف ـ بانک مرکزی مکلف است هر ماهه سهم شرکت (معادل درصدی که در قوانین بودجه سنواتی تعیین می شود) از وجوه حاصل از صادرات نفت تولیدی اعم از صادرات سال جاری و سال های قبل را پس از کسر بازپرداختهای بیع متقابل به حسابهای مورد تأیید آن بانک در خارج از کشور برای پرداخت به پیمانکاران و سازندگان و عرضه کنندگان مواد و تجهیزات مربوط طرف قرارداد و هزینه های جاری و ارزی شرکت واریز نماید.
ب ـ شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران/ شرکت های پالایش نفت مکلفند هر ماهه سهم شرکت ملی نفت ایران (معادل درصدی که در قوانین بودجه سنواتی تعیین می شود) را براساس رقمی که در ماده (۴) آیین نامه اجرایی تعیین می گردد به حساب تمرکز وجوه شرکت نزد خزانه واریز نمایند.
پ ـ خزانه مکلف است هر ماهه معادل سهم شرکت (درصدی که در قوانین بودجه سنواتی تعیین می شود) را از وجوه واریزی توسط مجتمع های پتروشیمی و سایر شرکتها وعرضه شده در بورس به حساب تمرکز وجوه شرکت به عنوان علی الحساب واریز وعیناً همراه با ارقام واریزی توسط شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران/ شرکت های پالایش نفت موضوع جزء (ب) این ماده را به حساب های پرداخت شرکت ملی نفت ایران منتقل نماید.
ماده ۱۱:
تمامی سود خالص (سود ویژه) شرکت که پس از اعمال حساب پرداختهای موضوع ماده (۷) این قرارداد ایجاد می شود به منظور تأمین منابع لازم برای انجام هزینه های سرمایه ای شرکت یادشده با الویت میادین مشترک نفتی و گازی قابل اختصاص بوده و پس از قطعی شدن مبالغ مربوط، با تصویب مجمع عمومی شرکت و مراجع قانونی ذیربط حسب مورد به حسابهای اندوخته و افزایش سرمایه دولت در شرکت منظور می شود.
ماده ۱۲:
در هر سال هزینه های صدور و فروش نفت تولیدی با احتساب هزینه های حمل و بیمه (سیف)، انبارداری و بازپرداخت تعهدات سرمایه ای شرکت از جمله طرحهای بیع متقابل که به موجب قوانین مربوط، قبل و بعد از اجرای قوانین بودجه سنواتی ایجاد شده و یا می شود (بجز تعهدات موضوع بند "ق" تبصره ۲ قانون بودجه سال ۱۳۹۳ کل کشور، بند "ک" تبصره ۲ قانون بودجه سال ۱۳۹۴ کل کشور و ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و ارتقای نظام مالی کشور) از محل منابع داخلی به عهده شرکت خواهد بود.
فصل سوم ـ سایر موارد
ماده ۱۳:
روش اندازه گیری کلیه احجام و اوزان تولیدی و فروش مذکور در این قرارداد حسب مورد براساس دستورالعمل ابلاغی وزارت نفت می باشد (پیوست این قرارداد). صحت و اعتبار تمام اندازه گیری های فوق منوط به تأیید وزارت نفت است و احجام و اوزان مورد تأیید وزارت نفت حسب مورد قطعی می باشد.
ضمناً وزارت نفت از طریق مؤسسات بازرسی حرفه ای ذیصلاح بر روش و صحت ابزارهای اندازه گیری و انجام اندازه گیری ها نیز اعمال نظارت می نماید.
ماده ۱۴:
نرخ تسعیر ارز در مورد وجوه حاصله از صادرات نفت تولیدی، نرخ فروش مبالغ ارزی به نرخ مورد تأیید بانک مرکزی و درمورد نفت تحویلی به پالایشگاهها و شرکتهای داخلی، متوسط نرخ فروش بانک یاد شده در ماه مورد نظر خواهد بود.
ماده ۱۵:
مبالغ بستانکاری و بدهکاری دولت (خزانه داریکل کشور) و متقابلاً بدهکاری و بستانکاری شرکت که به موجب این قرارداد ایجاد می شود، مطابق آئین نامه اجرایی تسویه می گردد.
ماده ۱۶:
شرکت مکلف به اجرای تصمیمات ابلاغی وزارت نفت در مورد تنظیم میزان تولید سالانه نفت تولیدی براساس حجم عملیات هر یک از میادین نفتی طبق قانون الحاق ۲ می باشد. همچنین شرکت مکلف است عملیات مرتبط با این قرارداد را تحت نظارت عالیه وزارت نفت مطابق با رویه های معمول در صنعت نفت به انجام رساند.
ماده 17:
هرگونه تغییر در این قرارداد در چارچوب مقررات قانون الحاق 2 پس از توافق طرفین قرارداد باید به تصویب هیأت وزیران برسد.
این قرارداد در سه فصل، 17 ماده و تبصره های مربوط و همچنین یک پیوست که جزء لاینفک این قرارداد می باشد در تاریخ................. به امضای طرفین قرارداد رسید که پس از تصویب هیأت وزیران از ابتدای سال 1394 نافذ و لازم الاجرا می باشد.
وزارت نفت به نمایندگی ازطرف دولت جمهوری اسلامی ایران بیژن زنگنه وزیرنفت | ازطرف شرکت ملی نفت ایران رکن الدین جوادی مدیرعامل |
دستورالعمل نحوه اندازه گیری احجام و اوزان نفت (نفت خام و میعانات گازی)، گاز طبیعی و فرآورده های نفتی و گازی
ماده ۱) ـ موضوع و دامنه کاربرد:
اندازه گیری احجام و اوزان نفت (نفت خام و میعانات گازی) تولیدی، صادراتی و تحویلی به پالایشگاهها و پتروشیمی ها، گاز طبیعی صادراتی، وارداتی و تولیدی (گاز تحویلی به پالایشگاههای گاز، واحدهای نم زدایی، پتروشیمی ها، دریافتی از کارخانجات گاز و گاز مایع، گازهای تزریقی، سوزانده شده و مصرفی)، فرآورده های نفتی و گازی صادراتی، وارداتی و تحویلی از پالایشگاهها، سوخت مایع و گاز مصرفی شرکتهای پالایش نفت و مواد افزودنی وارداتی و تحویلی از پتروشیمی ها به شرکت ملی پالایش و پخش مطابق با این دستورالعمل انجام خواهد شد.
ماده ۲) ـ تعاریف:
"اداره کل نظارت" : اداره کل نظارت بر صادرات و مبادلات مواد نفتی وزارت نفت
"شرکت ملی پخش" :شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران
حجم استاندارد: حجم خالص استاندارد (NSV) در دما و فشار پایه 56 /15 درجه سانتیگراد ( Fͦ ۶۰ ) و یک اتمسفر
نفت: نفت خام و میعانات گازی
STS (( Ship to Ship : روش انتقال محموله نفتی بین دو کشتی
GSV ( Gross Standard Volume):حجم استاندارد ناخالص براساس شاخصهای کیفی محموله
TCV (Total Calculated Volume) : حجم استاندارد ناخالص بعلاوه آب آزاد براساس شاخصهای کیفی محموله
Bill of lading : بارنامه صادره از طرف تحویل دهنده درخصوص میزان نفت و فرآورده بارگیری شده در کشتی/ مخزن دار
Out turn Figure : رقم سند نهایی صادره از طرف تحویل گیرنده درخصوص دریافت میزان نفت و فرآورده تخلیه شده از کشتی/ مخزن دار در ترمینال نفتی
JP4 (Jet propellant -4): نوعی سوخت هوایی با ترکیب بنزین و نفت سفید
ATK (Aviation Turbine Kerosene): نوعی سوخت هوایی مناسب برای موتورهای جت توربینی
ماده ۳) ـ مسئولیت نظارت و تأیید مقادیر کمی و شاخصهای کیفی، اعلام روشها، دستورالعملها و استانداردهای سنجشهای کمی و کیفی و نظارت بر کالیبراسیون تجهیزات مربوط به آن، تأیید سیستم های اندازه گیری و هرگونه تغییر، ارتقاء و تجهیز سیستم های مذکور در مبادی تحویل و تحول و همچنین مرجعیت رسیدگی به حل و فصل اختلافات ناشی از سنجش های کمی و کیفی بر عهده "اداره کل نظارت" می باشد. همچنین تمامی اسناد کمی و کیفی مبادلات مشمول این دستورالعمل علاوه بر تأیید طرفین تحویل دهنده و تحویل گیرنده باید به تأیید "اداره کل نظارت" برسد.
ماده ۴) ـ فرآورده های نفتی جداول (۴) تا (۷) مشتمل بر پنج فرآورده اصلی (بنزین، نفت گاز، نفت کوره، نفت سفید، گاز مایع) و سوخت هوایی (ATK ، JP۴ ) است که در خروجی پالایشگاهها و با درجه های کیفی متفاوت اندازه گیری و به شرکت ملی پخش به نمایندگی از شرکت ملی پالایش و پخش تحویل داده می شود.
تبصره ۱ ـ کمیت و کیفیت مواد افزودنی وارداتی و دریافتی از پتروشیمـی ها که به منظور اختلاط با فرآورده های موضوع ماده (۴) این دستورالعمل به شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران در پالایشگاهها تحویل می گردد، مستتر در حجم فرآورده خروجی پالایشگاه و مطابق با ماده (۳) تعیین خواهد شد.
تبصره ۲ ـ هرگونه اختلاط مواد افزودنی با فرآورده های نفتی در انبارهای نفت توسط "شرکت ملی پخش" بایستی با هماهنگی و تأیید "اداره کل نظارت" صورت پذیرد.
تبصره ۳ ـ "شرکت ملی پخش" موظف است مقادیر کمی و کیفی پنج فرآورده اصلی و سوخت هوایی را به تفکیک مقادیر تحویلی از پالایشگاهها، واردات، بانکرینگ، صادرات، فروش ارزی و مرزی و موجودی اول و آخر سال، به تأیید "اداره کل نظارت" برساند.
ماده ۵) ـ مرجع نظارت بر کمیت و کیفیت اوزان و احجام سوخت تحویلی به مجریان بانکرینگ و فروش ریالی میعانات گازی و نفت خام از طریق بورس انرژی "اداره کل نظارت" می باشد. شرکتهای عامل در اجرای موارد فوق الذکر مطابق با الزامات مندرج در مواد این دستورالعمل باید هماهنگی لازم را از قبل با آن اداره کل به عمل آورند.
ماده ۶) ـ اولویت اندازه گیری در تمامی مبادی تولیدی و مبادلات داخلی، پایانه های صادراتی و ارسالی به سایر مبادی داخلی نفت، پایانه های صادرات و واردات فرآورده های نفتی موضوع ماده (۴) بر مبنای سیستم های میترینگ، دستگاههای نمونه گیر خودکار و آنالایزرهای کیفی برخط (آنلاین) که صحت کارکرد آنها مورد تأیید "اداره کل نظارت" قرار گرفته، می باشد. در ارتباط با نفت و فرآورده های نفتی، در صورت عدم نصب یا خارج شدن موقت سیستم میترینگ از مدار بهره برداری (بدلایل فنی و تعمیراتی یا عدم کارکرد با دقت مورد نظر)، عمق یابی مخازن ذخیره در مرحله بعد (به جز مواردی که در جداول ۱ تا ۱۰ این دستورالعمل به سایر روشهای اندازه گیری تصریح شده باشد) و روش توزین (استاتیکی و ریلی) و اندازه گیری کشتی حسب مورد در هر یک از مبادی بنا بر اعلام و تأیید "اداره کل نظارت" تا زمان نصب و یا رفع مشکل، در تعیین مقادیر کمی و کیفی مبنای عمل خواهد بود.
تبصره ۱ ـ چنانچه عمق یابی مخازن ساحلی به دلیل مشکلات عملیاتی از جمله نشت و نفوذ مخازن به یکدیگـر، نشتی شیرها در خطوط لوله ارتباطی، عدم ایزوله کردن مخازن کاندید و خطاهای سیستماتیک، شرایط قابل قبول وزارت نفت برای اندازه گیری را احراز ننماید، مخازن کشتی و یا سایر نقاط اندازه گیری با تشخیص "اداره کل نظارت" مورد استناد قرار می گیرد.
ماده ۷) ـ در بارگیری نفت از پایانه های مبادی اولیه به کشتیهای مادر برای انجام عملیات STS ، مقدار بارگیری شده بر اساس احجام حاصل از سیستم های میترینگ یا عمق یابی مخازن ساحلی به عنوان نفت تولیدی و ذخیره شناور شرکت ملی نفت ایران محسوب می گردد.
ماده ۸) ـ در انجام عملیات بارگیری نفت و فرآورده های نفتی (تمام محموله یا بخشی از آن) از کشتی مادر و به روش STS ، مقدار بارنامه در صورت مغایرت کمتر از 2 /0 درصد ( % 2/ 0 ≥ ) بین Discharged TCV با Loaded TCV برابر حجم استاندارد حاصل از اندازه گیری مخازن کشتی مادر بوده و در غیر اینصورت، میانگین احجام استاندارد تحویلی و دریافتی ملاک عمل قرار خواهد گرفت. برای نفت خام های سروش و نوروز، مقایسه GSV و نمونه گیری صرفاً از مخازن دریافت کشتی صادراتی / مبادلاتی قابل انجام می باشد.
تبصره ۱ ـ درصورتیکه از کشتی مادر و روش STS برای انجام عملیات ارسال خوراک نفت (تمام محموله یا بخشی از آن) به پالایشگاه های داخلی استفاده شود، در این حالت میزان نفت بارگیری شده ( Bill of Lading ) مطابق ماده (۸) بدست آمده و میزان نفت تخلیه شده در مقصد ( Out turn Figure ) براساس اندازه گیری کمی و کیفی سیستم میترینگ / مخازن ساحلی در پالایشگاه قابل تعیین خواهد بود. در این خصوص، عملیات اندازه گیری براساس نوع فروش، تنها در نقطه تحویل مالکیت محموله و تنظیم اسناد مالی نفت تحویلی به پالایشگاه بر پایه مقدار اندازه گیری شده در نقطه تحویل صورت می پذیرد.
تبصره ۲ ـ در مواردی که شرایط استاندارد اندازه گیری کمی و کیفی از نفتکش صادراتی یا مبادلاتی میسر نباشد، به تشخیص "اداره کل نظارت" اسناد و بارنامه تنظیم خواهد شد.
تبصره ۳ ـ در انتخاب و تعیین نفتکشهای مادر، صادراتی و مبادلاتی داخلی که اندازه گیری می شوند، بایستی الزاماتی نظیر وضعیت مناسب ساختمان بدنه و دیواره مخازن، اتصالات و شیرهای ارتباطی، جداول کالیبراسیون معتبر مخازن، تجهیزات استاندارد اندازه گیری ارتفاع و دما، نمونه گیری، مستندات و سوابق معتبر قبلی بارگیری / تخلیه نفتکش و... رعایت گردد.
ماده ۹) ـ در تنظیم قرارداد و انتخاب نوع فروش، مدیریتهای امور بین الملل و بازرگانی شرکتهای عامل بایستی نقاط اندازه گیری مندرج در جداول این دستورالعمل و ملاحظات مربوط به سنجشهای کمی و کیفی را مد نظر قرار داده و هماهنگی لازم را با "اداره کل نظارت" بعمل آورند.
ماده ۱۰) ـ اندازه گیری مقادیر کمی و کیفی فرآورده های تحویلی به جایگاههای سوخـت جهت فروش مرزی، "توسـط شرکت ملی پخش" در خروجی انبارهای نفت مذکور در جدول شمـاره ۹ این دستورالعمل و با نظارت "اداره کل نظارت" صورت می پذیرد.
ماده ۱۱) ـ گواهینامه های کالیبراسیون تجهیزات اندازه گیری، جداول و ضرایب حجمی و وزنی و جداول مدرج سازی (کالیبراسیون) مخازن ذخیره مرتبط با جداول ۱۰ گانه این دستورالعمل باید مورد تأیید "اداره کل نظارت" باشد. درخصوص کالیبراسیون سایر تجهیزات اندازه گیری مبادی مبادلاتی فرعی، بازرسی و صدور گواهینامه و جدول کالیبراسیون توسط شرکتهای بازرسی مستقل موجود در فهرست مورد تأیید "اداره کل نظارت" کفایت می نماید.
ماده ۱۲) ـ تعیین مقدار خوراک گاز تحویلی از شرکت ملی نفت ایران به پالایشگاههای گاز و پتروشیمی ها براساس اندازه گیری گاز تحویلی شرکتهای بهره برداری نفت و گاز و کارخانجات گاز و گاز مایع با تأیید "اداره کل نظارت" خواهد بود. در صورت عدم نصب سامانه اندازه گیری مورد قبول "اداره کل نظارت" یا عدم احراز شرایط استاندارد اندازه گیری سامانه های موجود در مبادی مذکور، مقدار مورد اشاره بر مبنای روشهای محاسباتی و یا سایر نقاط و تجهیزات اندازه گیری (احجام و تجهیزات اندازه گیری مربوط به گاز خروجی پالایشگاهها، تولید گاز مایع، گاز مصرفی و سوزانده شده پالایشگاهها، اتان استحصالی و...) که به تأیید "اداره کل نظارت" رسیده باشد، تعیین می گردد.
ماده ۱۳) ـ تعیین مقدار خوراک گاز تحویلی از شرکت ملی گاز ایران به مصرف کنندگان عمده مذکور در جدول شماره ۱۰ این دستورالعمل، براساس سیستمهای اندازه گیری کمی و کیفی شرکت تحویل دهنده و با تأیید "اداره کل نظارت" خواهد بود.. در صورت عدم نصب سامانه اندازه گیری مورد قبول "اداره کل نظارت" یا عدم احراز شرایط استاندارد اندازه گیری سامانه های موجود در مبادی مذکور، مقدار مورد اشاره بر مبنای سیستمهای اندازه گیری تحویل گیرنده و با تأیید "اداره کل نظارت" تعیین می گردد.
ماده ۱۴) ـ کلیه هماهنگیها و تمهیدات لازم از جمله بلیت هواپیما، وسیله ایاب ذهاب، اسکان، غذا و هزینه های مأموریت جهت بازرسی غیر مستمر و نظارت بر کالیبراسیون ادواری نمایندگان "اداره کل نظارت" در مبادی صادرات و واردات گاز طبیعی بایستی توسط شرکت نظارت شونده فراهم گردد.
ماده ۱۵) ـ انجام عملیات اندازه گیری کمی و کیفی، نمونه گیری و کالیبراسیون در مبادی مذکور در این دستورالعمل حسب مورد بر عهده شرکت ملی نفت ایران، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران، شرکت ملی گاز ایران و شرکت ملی صنایع پتروشیمی بوده که این امر از طریق واحدهای سازمانی ذیربط در این شرکت ها و یا با استفاده از خدمات شرکت های بازرسی مستقل موجود در فهرست مورد تأیید "اداره کل نظارت" انجام خواهد شد.
ماده ۱۶) ـ شرکتهای عامل موظف به ارائه گزارش مدارک فنی مربوط به تجهیزات اندازه گیری، آمار و اطلاعات کمی و کیفی و ریز محاسبات مورد درخواست نمایندگان "اداره کل نظارت" در مناطق عملیاتی می باشند.
ماده ۱۷) ـ در کلیه مبادی مذکور در جداول ۱ تا ۱۰ این دستورالعمل که روش اندازه گیری "سامانه های اندازه گیری موجود در محل های اندازه گیری" عنوان شده است، اعلام اولویت سامانه و روش اندازه گیری توسط "اداره کل نظارت" انجام می پذیرد.
ماده ۱۸) ـ "اداره کل نظارت" به منظور تأیید صحت و اعتبار اندازه گیری ها توسط شرکت ملی نفت ایران، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران، شرکت ملی گاز ایران و شرکت ملی صنایع پتروشیمی در مبادی مذکور در این دستورالعمل، موظف است نظارت مستمر درخصوص اندازه گیری های جداول شماره ۱، ۲، ۴، ۵، ۶ و ۷ داشته باشد. در خصوص اندازه گیری های جداول شماره ۳، ۸، ۹ و ۱۰ نظارت آنها حسب مورد براساس بازرسی های غیر مستمر و صرفاً در چارچوب انطباق روشهای اندازه گیری با استانداردهای مربوطه می باشد.
تبصره ۱ ـ "اداره کل نظارت" می تواند برای انجام نظارت و بازرسی های فوق و همچنین نظارت بر آزمایش میدانی / دوره ای سیستمهای اندازه گیری کمی و کیفی مذکور ماده ۲۲ این دستورالعمل، از خدمات شرکتهای بازرسی مستقل نیز استفاده نماید. بودجه مورد نیاز جهت استفاده از خدمات این شرکتها حسب مورد بر عهده شرکتهای نظارت شونده می باشد. کلیه مقادیر کمی و کیفی و گزارشات ارائه شده توسط این شرکتها بایستی به تأیید نهایی "اداره کل نظارت" برسد.
تبصره ۲ ـ تأمین امکانات لازم برای استقرار کارکنان سازمانی "اداره کل نظارت" در تمامی مبادی اندازه گیری (اسکان، غذا، دفتر کار، وسیله نقلیه، ملزومات اداری، خطوط ارتباطی، تردد، ایاب و ذهاب، استفاده از منازل سازمانی، کلیه تسهیلات رایج و...) حسب مورد بر عهده شرکتهای نظارت شونده در حد مدیران شرکت ها در این دستورالعمل می باشد. نظارت کامل بر حسن انجام این موضوع بر عهده مدیران عامل چهار شرکت اصلی می باشد.
ماده ۱۹) ـ هر گونه تغییر در محدوده مشخصه های کیفی (. Spec) و روشهای نمونه برداری و اندازه گیری کیفیت مواد نفتی مشمول این دستورالعمل، پس از هماهنگی با "اداره کل نظارت" مجاز خواهد بود.
تبصره ۱ ـ شرکتهای عامل موظفند، در حضور نماینده "اداره کل نظارت" نمونه برداری و انجام آزمایشات کیفی را به انجام برسانند و برگه گواهی کیفیت در هر تحویل و تحول مورد تأیید نمایندگان شرکت تحویل دهنده، شرکت تحویل گیرنده و آن اداره کل قرار گیرد. در این خصوص شاخص های کیفی مؤثر در درجه بندی کیفی مطابق SPEC متناسب با هر محصول باید در اسناد کمی نیز قید گردند.
ماده ۲۰) ـ
(۲۰ـ ۱) ـ شرکت ملی نفت ایران موظف است، مقادیر هرگونه هدر رفتگی عملیاتی، نفت ریزی و اتلاف در حین انتقال نفت به پالایشگاه های نفت، پتروشیمی ها و مبادی اولیه صادراتی و نیز مقادیر هدر رفتگی عملیاتی و نشت در خطوط انتقال گاز به پالایشگاه های گازی و واحدهای نمزدایی را تعیین و برای تأیید به "اداره کل نظارت" اعلام نماید.
(۲۰ـ۲) ـ شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران موظف است، مقادیر هرگونه هدر رفتگی عملیاتی در خطوط لوله انتقال نفت به پالایشگاهها و فرآورده های نفتی را به "اداره کل نظارت" اعلام نماید.
(۲۰ـ۳) ـ در زمان بروز موارد ذکر شده در بندهای فوق، شرکت ذیربط بایستی موضوع را در اسرع وقت به اطلاع "اداره کل نظارت" برساند تا بررسی و محاسبه مقادیر بازیافت و هدر رفتگی از سوی واحدهای "اداره کل نظارت" مستقر در مناطق عملیاتی به موقع اقدام شود.
ماده ۲۱) ـ در کلیه مواردی که این دستورالعمل، موارد خاص را تصریح ننموده و در مبادی که تولید و نقل و انتقالات پس از ابلاغ این دستورالعمل اضافه می گردند، الزامات عمومی مذکور در مواد این دستورالعمل ملاک عمل بوده و اظهار نظر «اداره کل نظارت» مبنای استناد خواهد بود.
ماده ۲۲) ـ کلیه شرکتهای تابعه وزارت نفت موظفند، نسبت به ارتقاء و تجهیز کلیه مبادی تحویل و تحول و نقاط تولید نفت (نفت خام و میعانات گازی)، گاز طبیعی و فرآورده های نفتی و گازی به سیستم های میترینگ دقیق با تأیید "اداره کل نظارت" در مراحل تدوین شرح کار، پیشنهادات فنی منتخب شرکتهای تأمین کننده، مدارک طراحی پایه و تفصیلی مرتبط با سیستم های اندازه گیری و نظارت آن اداره کل بر تست های کارخانهای و میدانی اقدام لازم را به عمل آورده و به محض راه اندازی و بهره برداری رسمی، سیستم تأیید شده جدید ملاک عمل قرار می گیرد.
ماده ۲۳) ـ مسئولیت تأیید تجهیزات اندازه گیری کمی و کیفی ساخت داخل و شناسایی، طبقه بندی و تأیید سازندگان و تجمیع کنندگان بومی و بین المللی تجهیزات مذکور با حفظ نگرش حداکثری به بومی سازی بر عهده «اداره کل نظارت» می باشد.
ماده ۲۴) ـ مسئولیت بروز رسانی جداول ۱۰ گانه این دستورالعمل و ابلاغ آن به شرکتهای تابعه وزارت نفت بصورت سالیانه بر عهده "اداره کل نظارت" می باشد.
جدول 1) : اندازه گیری حجم نفت صادرات و وارداتی از مبادی اولیه
ردیف | موضوع | روش اندازه گیری |
1 | اندازه گیری حجم نفت خام صادراتی از خارگ | سامانه اندازه گیری توربینی |
2 | اندازه گیری حجم نفت خام صادراتی از لاوان | سامانه اندازه گیری جابجائی مثبت |
3 | اندازه گیری حجم نفت خام صادراتی از سیری | عمق یابی مخازن ذخیره ساحلی |
4 | اندازه گیری حجم نفت خام صادراتی از بهرگان | عمق یابی مخازن ذخیره ساحلی |
5 | اندازه گیری حجم نفت خام صادراتی از شناور خلیج فارس | سامانه اندازه گیری التراسونیک |
6 | اندازه گیری حجم نفت خام وارداتی از پایانه نکاء | سامانه اندازه گیری جابجائی مثبت |
7 | اندازه گیری میعانات گازی صادراتی از عسلویه | 1. سامانه های اندازه گیری جابجائی مثبت و التراسونیک 2. سامانه اندازه گیری توربینی سایت2 (فاز 12) |
8 | اندازه گیری میعانات گازی صادراتی از بندر طاهری | سامانه اندازه گیری جابجائی مثبت |
9 | اندازه گیری میعانات گازی (ایلام و مارون خامی) صادراتی از ماهشهر | عمق یابی مخازن ذخیره بندر صادراتی ماهشهر و مخازن استیجاری پتروشیمی بندر امام |
10 | اندازه گیری حجم میعانات گازی صادراتی NGL سیری | سامانه اندازه گیری التراسونیک |
جدول 2) : اندازه گیری حجم نفت (نفتخام، مایعات و میعانات گازی) تحویلی به پالایشگاهها و مجتمع های پتروشیمی و بورس انرژی
ردیف | موضوع | روش اندازه گیری |
1 | اندازه گیری حجم نفت خام تحویلی به پالایشگاه های، امام خمینی (ره) شازند و کرمانشاه | عمق یابی مخازن ذخیره در پالایشگاه |
2 | اندازه گیری حجم نفت خام تحویلی به پالایشگاه بندر عباس | 1 – سامانه اندازه گیری توربینی خارگ (مبداء ارسال خارگ) 2 – عمق یابی مخازن ذخیره پالایشگاه (مبداء ارسال نفت خام هنگام از قشم) 3 – عمق یابی مخازن ذخیره مبادی اولیه ارسال (نفت خام بهرگان و سیری) 4 – ماده (8) این دستورالعمل (مبداء ارسال کشتی مادر) |
3 | اندازه گیری حجم نفت خام تحویلی به پالایشگاه های آبادان و شهید تندگویان تهران | سامانه اندازه گیری جابجائی مثبت نصب شده در ورودی پالایشگاه |
4 | اندازه گیری حجم نفت خام تحویلی به پالایشگاه های تبریز و اصفهان | سامانه های اندازه گیری توربینی نصب شده در ورودی پالایشگاه |
5 | اندازه گیری حجم نفت خام گچساران تحویلی به پالایشگاه شیراز | سامانه های اندازه گیری توربینی در ورودی پالایشگاه |
6 | اندازه گیری حجم نفت خام سروستان تحویلی به پالایشگاه شیراز | سامانه های اندازه گیری توربینی |
7 | اندازه گیری حجم نفت خام تحویلی به پالایشگاه لاوان | عمق یابی مخازن ذخیره منطقه لاوان شرکت نفت فلات قاره ایران |
8 | اندازه گیری حجم میعانات گازی فراشبند تحویلی به پالایشگاه شیراز | عمق یابی مخازن ذخیره (میعانات فراشبند) |
9 | اندازه گیری حجم میعانات گازی تحویلی به پالایشگاه های بندرعباس، لاوان، آبادان، اصفهان و تبریز | 1 – سامانه های اندازه گیری جابجائی مثبت و اولتراسونیک و سامانه های توربینی سایت 2 (مبداء ارسال عسلویه) 2 – ماده (8) این دستورالعمل (مبداء ارسال کشتی مادر) 3 – سامانه اندازه گیری جابجائی مثبت (مبداء ارسال بندر طاهری) 4 – سامانه اندازه گیری میتر توربینی نصب شده در ورودی پالایشگاه بندرعباس (مبداء ارسال پالایشگاه گاز سرخون) 5 – مخازن ساحلی پالایشگاه اصفهان، تبریز و شیراز (مبدأ ارسال عسلویه) |
10 | اندازه گیری حجم میعانات گازی خروجی از پالایشگاههای گاز شهید هاشمی نژاد و ایلام | توزین نفتکش های جاده پیما توسط باسکول های مورد تأیید |
11 | اندازه گیری حجم میعانات گازی خروجی تأسیسات ذخیره سازی سراجه قم | عمق یابی مخازن ذخیره تأسیسات ذخیره سازی و میترهای جابجائی مثب سکوهای بارگیری آن |
12 | اندازه گیری حجم میعانات گازی تولیدی پارس جنوبی تحویلی به پالایشگاه ستاره خلیج فارس (جهت ذخیره سازی) | 1 – سامانه ای اندازه گیری سایت 1 و 2 پارس جنوبی (ارسال از طریق کشتی) 2 – عمق یابی مخازن ذخیره پالایشگاههای گازی پارس جنوبی (ارسال از طریق خط لوله) |
13 | اندازه گیری میعانات گازی تحویلی به پتروشیمی نوری (برزویه) | سامانه اندازه گیری توربینی نصب شده در ورودی مجتمع پتروشیمی پتروشیمی نوری (بروزیه) |
14 | اندازه گیری میعانات گازی تحویلی به پتروشیمی بوعلی | 1 – سامانه های اندازه گیری جابجائی مثبت و التراسونیک عسلویه و سامانه های توربینی سایت 2 (مبداء ارسال عسلویه) 2 – سامانه های اندازه گیری جابجائی مثبت (مبداء ارسال بندر طاهری) |
15 | اندازه گیری حجم میعانات گازی خروجی تأسیسات نمزدایی مسجد سلیمان پتروشیمی رازی | عمق یابی مخازن ذخیره و توزین نفتکش های جاده پیما توسط باسکول های مورد تأیید |
16 | اندازه گیری مایعات گازی تحویلی به پتروشیمی بندر امام و بوعلی | سامانه اندازه گیری توربینی بالا دست پتروشیمی |
جدول 3): اندازه گیری حجم میعانات گازی تثبیت شده تولیدی
ردیف | موضوع | روش اندازه گیری |
1 | اندازه گیری میعانات گازی تولیدی میادین مزدوران، شوریجه B، شوریجه D و گنبدلی | عمق یابی مخازن ذخیره پالایشگاه شهید هاشمی نژاد |
2 | اندازه گیری میعانات گازی تولیدی میادین نار و کنگان | عمق یابی مخازن ذخیره پالایشگاه فجر جم |
3 | اندازه گیری میعانات گازی تولیدی میدان سرخون | عمق یابی مخازن ذخیره در پالایشگاه سرخون |
4 | اندازه گیری میعانات گازی تولیدی میدان قشم و گورزین | عمق یابی مخازن ذخیره در نم زدایی گورزین |
5 | اندازه گیری میعانات گازی تولیدی میادین آغار و دالان | عمق یابی مخازن ذخیره نم زدایی فراشبند |
6 | اندازه گیری میعانات گازی تولیدی میادین تابناک، هما، شانول، وراوی | عمق یابی مخازن ذخیره پالایشگاه پارسیان |
7 | اندازه گیری میعانات گازی تولیدی میدان سراجه قم | عمق یابی مخازن ذخیره تأسیسات ذخیره سازی سراجه |
8 | اندازه گیری میعانات گازی تولیدی میدان تنگ بیجار | عمق یابی مخازن ذخیره پالایشگاه ایلام و توزین نفتکشهای جاده پیما |
9 | اندازه گیری میعانات گازی تولیدی میدان پارس جنوبی | عمق یابی مخازن ذخیره پالایشگاه فازهای پارس جنوبی |
جدول 4): اندازه گیری حجم فرآورده های نفتی تحویلی از پالایشگاه ها به شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران
ردیف | موضوع | روش اندازه گیری |
1 | اندازه گیری حجم فرآورده های نفتی تحویلی به شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران در پالایشگاه های تبریز، امام خمینی (ره) شازند و آبادان | عمق یابی مخازن ذخیره فرآورده در پالایشگاه ها (اندازه گیری نفت کوره و بنزین و نفت گاز تحویلی پالایشگاه آبادان از بندر صادراتی ماهشهر به شرکت ملی پخش براساس سامانه اندازه گیری جابجائی مثبت و اندازه گیری مخازن ذخیره پالایشگاه) |
2 | اندازه گیری حجم فرآورده های نفتی تحویلی از پالایشگاه کرمانشاه به شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران | عمق یابی مخازن ذخیره فرآورده در پالایشگاه (اندازه گیری نفت سفید و نفت گاز تحویلی از پالایشگاه کرمانشاه به شرکت ملی پخش براساس سامانه اندازه گیری جابجائی مثبت موجود در پالایشگاه) |
3 | اندازه گیری حجم فرآورده های نفتی تحویلی از پالایشگاه های شهید تندگویان تهران و شیراز به شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران | سامانه اندازه گیری جابجائی مثبت نصب شده در پالایشگاه |
4 | اندازه گیری حجم فرآورده های تحویلی از پالایشگاه بندر عباس و اصفهان به شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران | سامانه اندازه گیری توربینی و جابجائی مثبت نصب شده در پالایشگاه |
5 | اندازه گیری حجم فرآورده های تحویلی از پالایشگاه لاوان به شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران | عمق یابی مخازن ذخیره فرآورده در پالایشگاه |
جدول 5): اندازه گیری وزن گاز مایع تحویلی از پالایشگاهها به شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران
ردیف | موضوع | روش اندازه گیری |
1 | اندازه گیری وزن گاز مایع تحویلی به شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران از پالایشگاههای: بندرعباس، شیراز، تبریز، کرمانشاه، امام خمینی (ره) شازند و آبادان | توزین توسط باسکول های موجود در پالایشگاه ها |
2 | اندازه گیری وزن گاز مایع تحویلی به شرکت ملی پخش از پالایشگاه شهید تندگویان تهران | سامانه اندازه گیری جابجائی مثبت نصب شده در پالایشگاه |
3 | اندازه گیری وزن گاز مایع تحویلی به شرکت ملی پخش از پالایشگاه اصفهان | سامانه اندازه گیری کوریولیس نصب شده در پالایشگاه |
جدول 6): اندازه گیری حجم فرآورده های نفتی صادراتی، وارداتی
ردیف | موضوع | روش اندازه گیری |
1 | اندازه گیری حجم فرآورده های نفتی صادراتی و وارداتی در پخش بندرعباس | سامانه های اندازه گیری التراسونیک |
2 | اندازه گیری حجم بنزین وارداتی پخش در تأسیسات نکاء | سامانه اندازه گیری توربینی |
3 | اندازه گیری حجم نفت کوره و نفت گاز وارداتی پخش در نکاء | عمق یابی مخازن ذخیره |
4 | اندازه گیری حجم بنزین و نفت گاز وارداتی پخش در اسکله نفتی نوشهر | سامانه اندازه گیری توربینی |
5 | اندازه گیری حجم بنزین و نفت گاز وارداتی در چابهار | 1 – عمق یابی مخازن ذخیره |
6 | اندازه گیری حجم فرآورده های نفتی صادراتی و وارداتی در بندر صادراتی ماهشهر | عمق یابی مخازن ذخیره در بندر صادراتی ماهشهر (نفتکوره صادراتی توسط سامانه اندازه گیری جابجائی مثبت) |
7 | اندازه گیری حجم فرآورده های نفتی صادراتی پالایشگاه لاوان | عمق یابی مخازن ذخیره فرآورده در پالایشگاه |
8 | اندازه گیری حجم نفت کوره و نفت گاز در خارگ | 1 . سامانه اندازه گیری جابجائی مثبت (سوخت کشتی های ترددی) 2 . ماده (8) این دستورالعمل (نفتکوره صادراتی از کشتی مادر در لنگرگاه خارگ) |
9 | اندازه گیری حجم نفت کوره و نفت گاز سوخت کشتیها (بانکرینگ) در بندرعباس، ماهشهر و لاوان | 1 . عمق یابی مخازن ذخیره در پخش منطقه هرمزگان و پالایشگاه لاوان 2 . سامانه اندازه گیری جابجائی مثبت در بندر ماهشهر |
10 | اندازه گیری حجم فرآورده های نفتی صادراتی و وارداتی در انبارهای پخش (اصفهان، همدان، رفسنجان، نظامیه اهواز، کرمانشاه، مشهد، اراک و ...) | سامانه اندازه گیری جابجائی مثبت سکوهای بارگیری (صادرات فرآورده ها) عمق یابی مخازن ذخیره یا توزین نفتکش های جاده پیما (واردات فرآورده ها) |
جدول 7): اندازه گیری وزن گاز مایع صادراتی، وارداتی و تحویلی به شرکت ملی پخش و بورس انرژی از پتروشیمی ها و پالایشگاههای گاز
ردیف | موضوع | روش اندازه گیری |
1 | اندازه گیری گاز مایع تولیدی پالایشگاه گاز سرخون تحویلی به پخش هرمزگان | عمق یابی مخازن ذخیره و توزین تانکرهای جاده پیما |
2 | اندازه گیری گاز مایع صادراتی از پخش هرمزگان | اندازه گیری مخازن کشتی |
3 | اندازه گیری گاز مایع تولیدی پتروشیمی بندر امام تحویلی به شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران در تأسیسات شهید لشکری ماهشهر | توزین تانکرهای جاده پیما |
4 | اندازه گیری گاز مایع وارداتی به شرکت ملی پخش در سنگ بست مشهد و تأسیسات گاز مایع نکاء | 1 – توزین مخزن دارهای ریلی/ تانکر جاده پیما حامل گاز با باسکول های ریلی و ثابت موجود 2 – سامانه اندازه گیری توربینی (واردات از طریق کشتی در نکاء) |
5 | اندازه گیری گاز مایع صادراتی از فازهای پارس جنوبی در بندر عسلویه | اندازه گیری مخازن کشتی |
6 | اندازه گیری حجم گاز مایع صادراتی از NGL سیری | سامانه اندازه گیری التراسونیک |
7 | اندازه گیری گاز مایع صادراتی در لاوان | اندازه گیری مخازن کشتی |
8 | اندازه گیری گاز مایع صادراتی پالایشگاه آبادان | توزین تانکرهای جاده پیما |
9 | اندازه گیری گاز مایع صادراتی پالایشگاه گاز فجر جم | توزین تانکرهای جاده پیما |
10 | اندازه گیری گاز مایع تحویلی به بورس انرژی از پالایشگاه گاز ایلام | توزین تانکرهای جاده پیما |
جدول 8): اندازه گیری حجم گاز تولیدی، صادراتی، وارداتی و میزان گازهای تزریقی، سوزانده شده و مصرفی
ردیف | موضوع | روش اندازه گیری |
1 | اندازه گیری حجم گاز صادراتی به ترکیه، ارمنستان و نخجوان و گاز وارداتی از ترکمنستان (چالایوک، سرخس و لطف آباد) و آذربایجان | سامانه های اندازه گیری روزنه ای و توربینی نصب شده در محل های اندازه گیری تحویل دهنده |
2 | اندازه گیری تولید گاز میادین مزدوران، شوریجه B، شوریجهD و گنبدلی تحویلی به پالایشگاه شهید هاشمی نژاد | سامانه های اندازه گیری روزنه ای نصب شده با رعایت مفاد ماده (12) این دستورالعمل |
3 | اندازه گیری تولید گاز میادین نار و کنگان تحویلی به پالایشگاه فجر جم | سامانه های اندازه گیری روزنه ای نصب شده با رعایت مفاد ماده (12) این دستورالعمل |
4 | اندازه گیری تولید گاز میدان سرخون تحویلی به پالایشگاه سرخون | سامانه های اندازه گیری روزنه ای نصب شده با رعایت مفاد ماده (12) این دستورالعمل |
5 | اندازه گیری تولید گاز میدان قشم و گورزین | سامانه های اندازه گیری نصب شده در خروجی نم زدایی گورزین |
6 | اندازه گیری تولید گاز میدان دالان تحویلی به منطقه 5 عملیات انتقال گاز | سامانه های اندازه گیری نصب شده در محل های اندازه گیری با رعایت مفاد ماده (12) این دستورالعمل |
7 | اندازه گیری تولید گاز میادین تابناک، هما، شانول، وراوی تحویلی به پالایشگاه پارسیان | سامانه های اندازه گیری روزنه ای و ونچوری نصب شده با رعایت مفاد ماده (12) این دستور العمل |
8 | اندازه گیری تولید گاز میدان سراجه قم تحویلی به تأسیسات ذخیره سازی سراجه | سامانه های اندازه گیری ونچوری و اولتراسونیک نصب شده با رعایت مفاد ماده (12) این دستورالعمل |
9 | اندازه گیری تولید گاز میدان تنگ بیجار تحویلی به پالایشگاه ایلام | سامانه های اندازه گیری روزنه ای نصب شده با رعایت مفاد ماده (12) این دستورالعمل |
10 | اندازه گیری تولید گاز میدان پارس جنوبی تحویلی به پالایشگاه های فازهای پارس جنوبی | سامانه های اندازه گیری روزنه ای و ونچوری نصب شده با رعایت مفاد ماده (12) این دستورالعمل |
11 | اندازه گیری تولید گاز کارخانجات گاز و گاز مایع 1600، 300، 200، 100، تحویلی به پالایشگاه بید بلند | سامانه های اندازه گیری روزنه ای نصب شده با رعایت مفاد ماده (12) این دستورالعمل |
12 | اندازه گیری تولید گاز کارخانجات گاز و گاز مایع 1500، 800، 700، 600، 500، 400 تحویلی به پتروشیمی مارون و منطقه 1 عملیات انتقال گاز | سامانه های اندازه گیری روزنه ای نصب شده با رعایت مفاد ماده (12) این دستورالعمل |
13 | اندازه گیری تولید گاز میدان نفت سفید تحویلی به پالایشگاه گاز مسجد سلیمان | سامانه های اندازه گیری روزنه ای نصب شده با رعایت مفاد ماده (12) این دستورالعمل |
14 | اندازه گیری حجم گاز مصارف عملیاتی شرکت های تولیدی | سامانه های اندازه گیری موجود در محل های اندازه گیری |
15 | گاز تحویلی شرکت نفت فلات قاره ایران به پتروشیمی خارگ، پالایشگاه لاوان | سامانه های اندازه گیری روزنه ای موجود در محل اندازه گیری تحویل دهنده |
16 | گاز تحویلی شرکت نفت فلات قاره ایران به کیش و قشم | سامانه های اندازه گیری روزنه ای و توربینی نصب شده با رعایت مفاد ماده (12) این دستورالعمل |
17 | گاز ژوراسیک مسجد سلیمان به پتروشیمی رازی | سامانه اندازه گیری روزنه ای خروجی نمزدایی مسجد سلیمان رازی |
18 | حجم گازهای سوزانده شده شرکت های تولیدی | سامانه های اندازه گیری موجود در محل های اندازه گیری |
19 | حجم گاز تزریقی به میادین نفت آغاجاری، درود، دارخوین، سیستم مستقل و مشترک و گاز دریافتی از شرکت ملی گاز جهت تزریق و ذخیره سازی | سامانه های اندازه گیری موجود در محل های اندازه گیری |
جدول 9): اندازه گیری حجم گاز تحویلی به مجتمع های پتروشیمی
ردیف | موضوع | روش اندازه گیری |
1 | گاز طبیعی تحویلی به پتروشیمی مبین | سامانه اندازه گیری التراسونیک واقع در تأسیسات شرکت ملی گاز |
2 | گاز طبیعی تحویلی به پتروشیمی خراسان | سامانه اندازه گیری توربین واقع در تأسیسات شرکت ملی گاز |
3 | گاز طبیعی تحویلی به پتروشیمی کرمانشاه | سامانه اندازه گیری موجود در تأسیسات شرکت ملی گاز |
4 | گاز طبیعی تحویلی به پتروشیمی شیراز | سامانه اندازه گیری موجود در تأسیسات شرکت ملی گاز |
5 | گاز طبیعی تحویلی به پتروشیمی پارس | سامانه اندازه گیری التراسونیک واقع در تأسیسات پتروشیمی پارس |
6 | گاز طبیعی تحویلی به منطقه ویژه ماهشهر | سامانه اندازه گیری التراسونیک واقع در تأسیسات شرکت ملی گاز |
7 | گاز طبیعی تحویلی به پتروشیمی رازی | سامانه اندازه گیری التراسونیک تأسیسات شرکت ملی گاز در ماهشهر |
جدول 10): اندازه گیری حجم فرآورده های نفتی در قالب طرح فروش مرزی
ردیف | موضوع | روش اندازه گیری |
1 | انبارهای نفت میاندوآب، خراسان جنوبی، خراسان رضوی، زاهدان، چابهار، کردستان، تبریز، ارومیه، اهواز، آبادان، کرمانشاه، ایلام، اصفهان، اراک، قم و ساری | سامانه اندازه گیری میترینگ نصب شده در انبار |