آئین نامه اجرائی بند 9 تبصره 3 قانون بودجه سال 1368 کل کشور

هیأت وزیران در جلسه مورخ 1368/3/20 بنا به پیشنهاد مشترک شماره 2677 ـ 3805/4 ـ 1 مورخ 1368/3/9 وزارت برنامه و بودجه و بانک مرکزی‌ جمهوری اسلامی ایران و وزارت کشور، آئیننامه اجرائی بند 9 تبصره 3 قانون بودجه سال 1368 کل کشور را بشرح زیر تصویب نمودند:

آئیننامه اجرائی بند 9 تبصره 3 قانون بودجه سال 68 کل کشور
مصوب 1368,03,20

ماده 1 ـ بانک سپه با هماهنگی وزارت کشور و وزارت برنامه و بودجه مکلفند با تشکیل کمیسیونی متشکل از نمایندگان ثابت و تام ‌الاختیار استاندار، سازمان‌برنامه و بودجه استان و بانک سپه، وضعیت شرکتهای تعاونی وابسته به مراکز گسترش خدمات تولیدی و عمرانی استان را مورد بررسی دقیق قرارداده و در‌صورت تشخیص اینکه هر یک از شرکتهای تعاونی فوق با توجه به ماده 2 قادر به بازدهی اقتصادی و مالی رساندن نبوده و قابلیت بازپرداخت وام دریافتی از‌بانک سپه و سایر بانکهای عامل را نداشته باشند، تمام یا قسمتی از مایملک آنرا با تعیین هیأت ناظر از طریق مزایده با ترک تشریفات و یا هر طریق دیگری که ‌کمیسیون تشخیص دهد و بصرفه و صلاح دولت باشد، طبق مقررات ضمن عقد بشرح ذیل بفروش رسانیده و از محل ماحصل فروش آنها، بدواً مطالبات و‌حقوق بانکهای عامل و دولت را پرداخت نمایند.
‌الف ـ مفاد آئیننامه اجرائی طرح اشتغال بیکاران
ب ـ مفاد اساسنامه شرکتهای تعاونی زیر پوشش مراکز گسترش
ج ـ تعهداتی که شرکت تعاونی در ضمن عقد قرارداد برای اخذ وام پذیرفته است.

تبصره 1 ـ در موقع فروش مایملک شرکت تعاونی موضوع ماده یک، تهیه آخرین ترازنامه مالی شرکت و یا در صورت عدم امکان، تهیه ترازنامه بر مبنای‌عملکرد مالی شرکت، توسط مرکز گسترش خدمات تولیدی و عمرانی استان و تائید آن توسط کمیسیون موضوع این ماده الزامی است.

تبصره 2 ـ کمیسیون بر اساس قسمت«ج»بند 10 تبصره 3 قانون بودجه سال 1368 کل کشور موظف است موضوع اولویت اشخاص حقیقی و حقوقی را که‌توسط مراکز گسترش خدمات تولیدی و عمرانی معرفی میشوند برای خرید واحدهای قابل فروش رعایت نماید.

تبصره 3 ـ در صورتیکه وام اولیه تعاونیهای تحت پوشش مراکز گسترش خدمات تولیدی و عمرانی استان از منابع مالی سایر بانکها تأمین شده باشد، حضور‌نماینده تام ‌الاختیار بانک ذیربط در جلسات کمیسیون الزامی است.

تبصره 4 ـ در جهت کمک به تعاونیها، اولویت در فروش دارائیهای موضوع این ماده، به تعاونیهای مذکور در ماده 2 داده خواهد شد.

تبصره 5 ـ کمیسیونهای موضوع ماده 1 این آئیننامه اجرائی موظفند دستورالعملهای مشترک صادره از وزارتین کشور و برنامه و بودجه و بانک مرکزی ‌جمهوری اسلامی ایران را در جهت هماهنگی در اجرای این آئیننامه دقیقاً به مورد اجراء گذارند.

ماده 2 ـ آندسته از شرکتهای تعاونی تولیدی وابسته به مراکز گسترش خدمات تولیدی و عمرانی که به تشخیص کمیسیون موضوع ماده یک این آئیننامه به‌منظور به بازدهی اقتصادی و مالی رسانیدن واحدهای خود از طریق تکمیل توسعه، راه‌ اندازی و تأمین سرمایه در گردش نیاز به تسهیلات اعتباری از محل بند«‌یک»تبصره 3 قانون بودجه سال 1368 کل کشور را داشته باشند، بانک استان با رعایت ضوابط آئیننامه اجرائی مربوط به تبصره مزبور اقدام لازم در این مورد را‌ بعمل خواهد آورد.

ماده 3 ـ محل دبیرخانه کمیسیون موضوع این آئیننامه، مرکز گسترش خدمات تولیدی و عمرانی استان بوده و مسئول مرکز مذکور وظیفه دبیری جلسات‌کمیسیون را عهده‌دار می‌باشد. کلیه اقدامات و عملیات لازم برای انجام تشریفات فروش و هم چنین نگهداری واحد تا زمان فروش به عهده مرکز مزبور بوده و‌هزینه‌های نگهداری موضوع این ماده از خریدار وصول خواهد شد.

ماده 4 ـ کمیسیون میتواند هیأت ناظر را از میان کارشناسان فنی و تخصصی ادارات کل کشاورزی، صنایع، معادن و فلزات، مسکن و شهرسازی، دفتر فنی ‌استانداری، دادگستری و دیگر کارشناسان صاحبنظر انتخاب نماید.
‌دستگاهها فوق موظفند به محض درخواست کمیسیون، افراد واجد شرایط را تعیین و بدین منظور معرفی نمایند.

ماده 5 ـ پس از فروش شرکت تعاونی مورد نظر، در صورتیکه ما حصل فروش اموال شرکت مزبور بیش از بدهی‌های شرکت باشد، کمیسیون باید به ترتیب پس‌از پرداخت هزینه‌های اجرائی این ماده (‌هزینه‌های واخواست و قضایی) و کلیه دیون شرکت (‌اصل و فرع) به بانک عامل و دولت و حقوق سهامداران (‌به‌تشخیص کمیسیون)، مابقی را به حساب خزانه واریز نماید، چنانچه ماحصل فروش مایملک شرکت کمتر از بدهی‌های شرکت باشد، در این صورت پرداخت‌دیون شرکت به بانک عامل در اولویت قرار داشته و کسری مطالبات بانک کماکان جزء تعهدات دولت خواهد بود در چنین مواردی بانک سپه با همکاری مراکز‌گسترش استانها موظفند در صورت ثوبت سهل‌انگاری اعضائ شرکتها، مسئله وصول مطالبات دولت را طبق مقررات پیگیری نمایند. منظور از مراحل فروش،‌خالص قیمت فروش پس از وضع مالیات و بیمه و یا عوارض قانونی دیگری میباشد.

ماده 6 ـ در صورتیکه زمین محل اجرای طرح مربوط به شرکت تعاونی دارای سند ثبتی و بصورت قطعی و در اختیار شرکت تعاون باشد، در صورت رأی ‌کمیسیون ماده یک این آئیننامه مبنی بر فروش ما یملک شرکت، زمین نیز مانند سایر دارائی‌ها به خریدار فروخته خواهد شد. چنانچه زمین بصورت واگذاری از‌طریق جنگلداری، سازمان زمین‌شهری، هیئتهای هفت نفره و دیگر ارگانها بصورت غیر قطعی باشد، دستگاههای دولتی ذیربط موظفند کلیه مجوزها و‌پروانه‌های صادره را که در ارتباط با فعالیت شرکت صادر شده است، عنداللزوم بنام خریدار و یا خریداران منتقل نمایند.

ماده 7 ـ کلیه شرکتهای وابسته به مراکز گسترش خدمات تولیدی و عمرانی استانها، اعم از دائر و راکد میتوانند پس از پرداخت کلیه دیون خود به بانکهای عامل ‌و دولت از زیر پوشش مراکز گسترش مربوطه خارج شده و بصورت مستقل اداره شوند مشروط بر اینکه این قبیل شرکت‌ها بر اساس فرم پیوست از طریق دفاتر‌اسناد رسمی متعهد شوند کالاهای سرمایه‌ای شرکت را تا ده سال بدون اخذ مجوز از مراکز گسترش مربوطه نفروخته و شکل تعاونی خود را طی این مدت حفظ ‌نمایند.

تبصره 1 ـ شرکتهای که با استفاده از اختیار قانونی خود از زیر پوشش مراکز گسترش مربوط خارج شده باشند، نمیتوانند از تسهیلات مراکز گسترش استفاده ‌نمایند.

تبصره 2 ـ بانک سپه مکلف است مفاصا حسابهای پرداخت کلیه بدهیهای شرکت‌های موضوع این ماده را به مراکز گسترش و همچنین سازمان برنامه و بودجه‌استان ذیربط ارائه نمایند.

تبصره 3 ـ مراکز گسترش مکلفند پس از دریافت مفاصاحساب و اخذ تعهد موضوع این ماده مراتب خروج شرکت‌ها از زیر پوشش را به سازمان برنامه و بودجه‌استان اعلام نمایند.

تبصره 4 ـ در صورتیکه شرکتی از زیر پوشش خارج و بر خلاف تعهدات خود بشرح مفاد این ماده عمل نماید مکلف است خسارت ناشی از عدم اجرای‌ تعهدات خود را به مرکز گسترش مربوط پرداخت نماید.

تبصره 5 ـ سازمان برنامه و بودجه هر استان مکلف است بر اساس گزارش بانک سپه و مراکز گسترش در پایان هر سه ماه گزارش عملکرد این آئیننامه را به ‌وزارت برنامه و بودجه اعلام نماید تا از این طریق به هیئت وزیران و مجلس شورای اسلامی تقدیم شود.

میرحسین موسوی ـ نخست‌وزیر