هیأت وزیران در جلسه مورخ 8/12/1369 بنا به پیشنهاد مشترک نماینده ویژه رئیس جمهور در اداره امور بازسازی مناطق جنگ زده و سازمان برنامه و بودجه ( موضوع نامه شماره 145024 مورخ 8/12/1369 ) و به استناد تبصره ( 31 ) قانون بودجه سال 1370 کل کشور آئیننامه اجرائی تبصره مزبور را به شرح زیر تصویب نمود:
آئیننامه اجرائی تبصره ( 31 ) قانون بودجه سال 1370 کل کشور
مصوب 1369,12,08با اصلاحات و الحاقات بعدی
ماده 1 - اجازه داده می شود مبلغ دویست و هفتاد میلیارد ( 000 000 000 270) ریال اعتبار عمرانی موضوع ردیف 503041 قسمت چهارم قانون بودجه سال 1370 کل کشور جهت بازسازی و نوسازی ابنیه و تأسیسات و ماشین آلات و تجهیزاتی که در اثر آتش مستقیم دشمن و یا توسط ضد انقلاب دچار خسارت گریده اند و جبران خسارات وارد شده به اشخاص ناشی از موارد فوق و همچنین جبران خسارات زراعی و دامی و ایجاد تأسیسات و ابنیه ای که برای فراهم نمودن مقدمات اجرای طرحهای فوق الذکر لازم می باشد و نیز تکمیل طرحها و پروژه های نیمه تمام مربوط به بازسازی ، در چارچوب ضوابط این آئیننامه و در قالب طرحها و برنامه هائی که بنا به پیشنهاد دستگاههای اجرائی یا ستاد بازسازی استان به تصویب نماینده ویژه رئیس جمهور در اداره امور بازسازی مناطق جنگزده می رسد پس از مبادله موافقتنامه با سازمان برنامه و بودجه براساس تخصیص اعتبار حسب مورد هزینه گردد.
خسارات وارد شده بر اثر جنگ تحمیلی در مناطق جنگزده، از محل اعتبار موضوع این ماده قابل جبران است .
تبصره 1 - اعتبار موضوع این ماده از شمول قانون محاسبات و سایر مقررات عمومی دولت مستثنی است و با رعایت قانون نحوه هزینه کردن اعتباراتی که به موجب قانون از رعایت قانون محاسبات عمومی و سایر مقررات عمومی دولت مستثنی هستند مصوب 1364 و در چارچوب ضوابط این آئیننامه هزینه می گردد.
ماده 2 - مراحل تصویب طرحها، مبادله موافقتنامه ها و تخصیص اعتبارات موضوع این آئیننامه به شرح زیر انجام می شود :
1 – طرح ها و برنامه هائی که از طرف دستگاههای اجرائی ملی و استانی و یا مسئول ستاد بازسازی استان به ستاد مرکزی بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده ارسال گردیده اند حداکثر ظرف ) 15 ) روز توسط نمایندگان تام الاختیار نماینده ویژه رئیس جمهور در اداره امور بازسازی مناطق جنگزده و رئیس سازمان برنامه و بودجه بررسی و تصویب می گردد و بوسیله نماینده ویژه رئیس جمهور به دستگاههای اجرائی ذیربط و سازمان برنامه و بودجه جهت مبادله موافقنامه ابلاغ خواهد شد.
تبصره - سازمان برنامه و بودجه موظف است پس از ابلاغ طرحها و برنامه های مصوب موضوع این بند بلافاصله ( 25% ) اعتبار مربوط را تخصیص دهد.
2 - سازمان برنامه و بودجه پس از دریافت ابلاغ موضوع بند ( 1 ) این ماده حداکثر ظرف ( 5 ) روز مراتب را به سازمان برنامه و بودجه استانهای جنگزده مربوط ابلاغ می نماید.
3 - دستگاههای اجرائی پس از دریافت ابلاغ موضوع بند ( 1 ) این ماده حداکثر ظرف یک هفته موافقتنامه لازم را تنظیم و به سازمان برنامه و بودجه مرکز یا استان ( حسب مورد ) ارسال می نماید. سازمان برنامه و بودجه حداکثر ظرف مدت یک هفته پس از دریافت موافقتنامه ها نسبت به مبادله و ابلاغ آنها اقدام می نماید. رونوشت کلیه موافقتنامه ها از سوی سازمان برنامه و بودجه برای ستاد مرکزی بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده ارسال خواهد شد.
4 - در صورتیکه براساس اعلام ذیحساب دستگاه اجرائی یا بررسی ستاد مرکزی بازسازی و نوسازی مناطق جنگ زده امکان جذب تمام اعتبار تخصیصی ، توسط آن دستگاه نباشد با تفاهم نمایندگان تام الاختیار نماینده ویژه رئیس جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه و براساس ابلاغ نماینده ویژه رئیس جمهور در اداره امور بازسازی مناطق جنگزده اعتبار جذب نشده به سایر طرحها و پروژه هائی که اعتبارات مربوط را جذب کرده اند تخصیص می یابد و دستگاههای اجرائی مربوط نسبت به اصلاح موافتنامه به میزان اعتبار کاهش یا افزایش یافته ، حسب مورد از طریق سازمان برنامه و بودجه اقدام خواهند کرد.
ماده 3 (اصلاحی 19/08/1370)ـ ذیحساب مربوط مجاز است در حدود معین شده در قانون و بر اساس درخواست دستگاه ذیربط جهت تهیه و تامین مصالح ساختمانی، تجهیزات وماشینآلات طرحها و پروژههای موضوع این آئیننامه، وجوه مورد نیاز را (که در موافقتنامه مربوط نیز درج گردیده است) به عنوان پیش پرداخت به حسابکارخانهها یا شرکتهای دولتی طرف قرارداد واریز نماید.
تبصره - در مورد خرید از شرکتهای دولتی یا وابسته به دولت صرفاً به تشخیص و مسئولیت بالاترین مقام دستگاه اجرائی ذیربط تا صد درصد مبلغ مورد نیاز خرید مصالح ، ماشین آلات و تجهیزات طرحها و پروژه ها بصورت پیش پرداخت از محل اعتبار مربوط قابل پرداخت است .
ماده 4 - ضوابط تشخیص تأسیسات و ابنیه ای که برای فراهم آوردن مقدمات اجرای طرحهای بازسازی مناطق جنگزده لازم است ، از قبیل طرحهای زیربنائی و تأسیسات شهری و واحدهای کوچک صنفی و صنعتی و همچنین ضوابط پرداخت خسارات وارد شده به اشخاص ( موضوع ماده یک این آئیننامه) توسط نماینده ویژه رئیس جمهور در اداره امور بازسازی مناطق جنگزده تهیه و ابلاغ می گردد و این ضوابط برای کلیه دستگاههای مجری طرح ها و پروژه های بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده لازم الاجراء می باشد.
ماده 5 - وجوه لازم برای پرداخت هزینه های طرحها و پروژه های موضوع این آئیننامه در حدود اعتبارات تخصیص یافته و با رعایت مقررات این آئیننامه براساس درخواست وجه ذیحساب مربوط توسط خزانه به حساب بانکی دستگاه ذیربط ) که از طرف خزانه در تهران در بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و در شهرستانها در یکی از شعب بانک ملی ایران به همین منظور افتتاح شده یا می شود ) ، واریز خواهدشد.
تبصره 1 - در مورد دستگاههای اجرائی فاقد ذیحساب ، وظیفه ذیحساب در مورد اعتبارات ملی توسط مسئول امور مالی دستگاه ودر مورد اعتبارات استانی توسط مسئول امور مالی واحد استانی دستگاه مربوط ( که از طریق آن دستگاه برای انجام عملیات مالی موضوع این آئیننامه به وزارت امور اقتصادی و دارائی معرفی می شود) با رعایت مقررات این آئیننامه انجام خواهد شد.
تبصره 2 - سهم اعتباری هر یک از دستگاههای اجرائی فاقد ذیحساب توسط مسئول امور مالی آن دستگاه از نمایندگی خزانه در استان درخواست و به حساب بانکی موضوع این ماده واریز می گردد. وجوه پرداختی از این بابت در پایان سال براساس درخواستهای مسئول امور مالی و گواهیهای بانکی مبنی بر واریز وجوه ، از حساب دریافتی نمایندگی خزانه کسر و به حساب دریافتی دستگاه فاقد ذیحساب ، منظور خواهد شد.
ماده 6 - دستگاههای اجرائی ملی و استانی ( مجری طرحهای موضوع این آئیننامه) موظفند گزارش پیشرفت کار و هزینه عملیات انجام شده را ( در مورد وجوه دریافتی ) بصورت ماهیانه تهیه و پس از تأیید ذیحساب مربوط برای نماینده ویژه رئیس جمهور در اداره امور بازسازی مناطق جنگزده و سازمان برنامه و بودجه ارسال دارند.
ماده 7 - مسئولیت تشخیص ، تعهد، تسجیل و صدور حواله بر عهده بالاترین مقام دستگاه اجرائی ذیربط یا مقام مجاز از طرف او و مسئولیت تأمین اعتبار و پرداخت بر عهده ذیحساب یا مسئول امور مالی دستگاه ( حسب مورد) میباشد.
ماده 8 - نصاب و نحوه انجام معاملات اعتبارات موضوع این آئیننامه با رعایت ضوابط مقرر در بند ‹‹د›› قانون نحوه هزینه کردن اعتباراتی که به موجب قانون از رعایت قانون محاسبات عمومی و سایر مقررات عمومی دولت مستثنی هستند مصوب 1364 به شرح زیر تعیین می شود :
1 - معاملات جزئی - معاملاتی است که مبلغ آن از یک میلیون ریال تجاوز نمی کند و با مسئولیت مأمور خرید انجام می شود.
2 - معاملات متوسط - معاملاتی که مبلغ آن از یک میلیون ریال تا پنج میلیون ریال باشد و با تأیید مأمور خرید یا واحد تدارکاتی دستگاه ذیربط ( حسب مورد ) و تصویب بالاترین مقام دستگاه اجرائی ذیربط یا مقام مجاز از طرف او انجام می شود.
3 - معاملات عمده - معاملاتی است که مبلغ آن از پنج میلیون ریال بیشتر باشد و با تأیید و مسئولیت بالاترین مقام دستگاه اجرائی ذیربط یا مقام مجاز از طرف او انجام می شود.
تبصره - به منظور تحقق اهداف برنامه اول توسعه اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران دستگاههای اجرائی حتی المقدور معاملات خود را با نیروهای مسلح و وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح انجام دهند.
ماده 9 - در مواردی که به منظور ایجاد تسهیلات لازم در پرداخت هزینه های مربوط به بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده واگذاری تنخواه گردان ضرورت داشته باشد ذیحساب یا مسئول امور مالی هر دستگاه می تواند مبلغی حداکثر تا ( 25 %) اعتبار مربوط را به تشخیص بالاترین مقام دستگاه اجرائی یا مقام مجاز از طرف او به عنوان تنخواه گردان به حساب واحد تدارکاتی دستگاه اجرائی ذیربط واریز نماید. پرداختهای بعدی در قبال ارائه سند هزینه ، مجاز خواهد بود.
ماده 10 - دستگاههای اجرائی مجازند به تشخیص و دستور بالاترین مقام دستگاه اجرائی یا مقام مجاز از طرف او مبلغی تناسب با نوع و میزان قرارداد و حداکثر به میزان ( 25 %) مبلغ قرارداد را به صورت پیش پرداخت در مقابل ضمانت بانکی و یا تضمین مناسب دیگر به تشخیص و مسئولیت بالاترین مقام دستگاه اجرائی ، در اختیار طرف قرارداد بگذارند.
ماده 11 - اسناد هزینه های انجام شده با رعایت بند ‹‹و›› قانون نحوه هزینه کردن اعتباراتی که به موجب قانون از رعایت قانون محاسبات عمومی و سایر مقررات عمومی دولت مستثنی هستند مصوب 1364 و مقررات این آئیننامه پس از تنظیم و گواهی مسئولین مربوط، با امضای مشترک بالاترین مقام دستگاه اجرائی یا مقام مجاز از طرف او و ذیحساب یا مسئول امور مالی دستگاه به شرط دارا بودن مدارک لازم به شرح زیر، قابل احتساب به هزینه قطعی هستند .
1 - تنظیم قرارداد یا گرفتن فاکتور الزامی است مگر در موارد اضطراری که نیاز به تأمین کالا از قبل قابل پیش بینی نباشد و خرید به اندازه رفع اضطرار صورت گیرد و دولت و مؤسسات وابسته به دولت و شهرداریها و بانکها و نهادهای انقلاب اسلامی در تولید و توزیع آن به نحوی از انحاء مداخله یا مباشرت نداشته باشند.
تشخیص موارد اضطراری و تعیین میزان آن به عهده وزیر یا بالاترین مقام دستگاه اجرائی ذیربط یا مقام مجاز از طرف آنها خواهد بود.
2 - در مورد خریدهای داخلی ، فاکتور خرید یا صورت مجلس خرید با رعایت مفاد بند ( 1 ) و قبض انبار یا صورت مجلس تحویل کالا.
3 - در مورد خریدهای خارجی اعلامیه بانک و در موارد جزئی صورتحساب فروشنده ، مدارک ترخیص کالا از گمرک و قبض انبار یا صورت مجلس تحویل کالا.
4 - در مورد پرداخت حقوق و دستمزد و مزایا و یا هر نوع پرداخت پرسنلی دیگر گواهی انجام کار از طرف مقامات مجاز و امضای گیرنده وجه یا گواهی بانک دایر بر واریز وجه به حساب بانکی ذینفع .
5 - در مورد کارهائی که به پیمانکار محول می شود قرارداد مربوط و تأیید تحویل کالا و یا انجام خدمت موضوع قرارداد توسط بالاترین مقام دستگاه اجرائی یا مقام مجاز از طرف او.
تبصره - مسئول امور مالی وزارت جهاد سازندگی و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی می تواند در صورت لزوم اختیار امضای اسناد هزینه های موضوع این ماده را که از محل اعتبارات طرحهای ملی در استانها انجام می شود کلاً یا جزئاً به مسئول امور مالی استان مربوط تفویض نمایند.
ماده 12 - خرید خودرو و ماشین آلات با رعایت صرفه و صلاح دولت صرفاً برای انجام طرح های بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده متناسب با حجم عملیات اجرائی طرح ،مجاز می باشد.
تبصره - در مورد خرید خودروی سواری لازم است ضرورت آن به تأیید کمیسیون موضوع ماده ( 2 ) لایحه قانونی نحوه استفاده از اتومبیلهای دولتی برسد.
ماده 13 - آن قسمت از اموال و تأسیساتی که به منظور فراهم آوردن موجبات اجرای امر بازسازی و نوسازی ابنیه و تأسیسات موضوع تبصره ( 31 ) قانون بودجه سال 1370 کل کشور خریداری یا ایجاد می شوند، اموال دولتی محسوب می گردند.
ماده 14 - دستگاههای مجری طرح ها و پروژه های بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده مکلفند حساب اعتبار موضوع این آئیننامه را نگهداری و در مواردی که از طرف دیوان محاسبات کشور تعیین و اعلام می شود به دیوان محاسبات کشور و وزارت امور اقتصادی و دارائی ارائه نمایند. دیوان محاسبات کشور حساب مذکور و اسناد مربوط را رسیدگی خواهد کرد.
ماده 15 - تعهدات پرداخت نشده سنوات گذشته طرح های بازسازی و نوسازی دستگاههای اجرائی ملی یا استانی که با رعایت مقررات در چارچوب اعتبارات مصوب بودجه سال مربوط به وجود آمده باشد پس از اعلام نظر سازمان برنامه و بودجه و تصویب نماینده ویژه رئیس جمهور در اداره امور بازسازی مناطق جنگزده حسب مورد از محل اعتبار موضوع این آئیننامه قابل پرداخت است .
ماده 16 - هزینه های جاری ، پرسنلی و ستادی بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده کشور و مناطق جنگزده پس از مبادله موافقتنامه با سازمان برنامه و بودجه از محل اعتبار موضوع این آئیننامه قابل پرداخت است .
ماده 17 - گزارش عملکرد اعتبار موضوع این آئیننامه هر سه ماه یکبار توسط دستگاههای استفاده کننده از طریق سازمان برنامه و بودجه به کمیسیون برنامه و بودجه و شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی و نماینده ویژه رئیس جمهور در اداره اموربازسازی جنگزده ارائه می شود.
معاون اول رئیس جمهور- حسن حبیبی