آیین نامه اجرایی بند «الف» تبصره (12 ‏) قانون بودجه سال 1382 ‏کل کشور

هیئت وزیران در جلسه مورخ 6/1/1382 بنا به پیشنهاد شماره 240273/101 مورخ 20/12/1381 ‏سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و به استناد بند (الف) تبصره ( 12 ‏) قانون بودجه سال 1382 ‏کل کشور، آیین نامه اجرایی بند یاد شده را به شرح زیر تصویب نمود:

آیین نامه اجرایی بند «الف» تبصره (12 ‏) قانون بودجه سال 1382 ‏کل کشور
مصوب 1382,01,06

ماده 1- میزان کمک بلاعوض، یارانه سود تسهیلات و وجوه اداره شده براساس شرح عملیات موافقتنامه های مبادله شده با سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور تعیین می شود.

ماده 2- کارگروهی مرکب از نمایندگان وزارتخانه های نفت، نیرو، صنایع و معادن ، مسکن و شهرسازی، سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور، مؤسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران و جامعه مهندسان مشاور ایران ( بدون حق رأی در مورد اعطای کمک ) برای بررسی توجیه فنی ، اقتصادی و اجرایی پروژه های پیشنهادی و اعلام نظر در مورد اعطای کمک بلاعوض یا پرداخت یارانه سود تسهیلات یا وجوه اداره شده تشکیل می شود.

تبصره - برای تایید هر پیشنهاد در کارگروه، باید میزان اثر بخشی آن در بهینه سازی مصرف انرژی و مقدار کاهش شدت انرژی، میزان پرداخت ها و زمان بندی اجرای پروژه مشخص شده باشد.

ماده 3 ‏- نحوه پرداخت یارانه سود تسهیلات اعطا یی و چگونگی تصویب پروژه ها به شرح زیر

‏الف - متقاضیان وام باید پس از تایید پیشنهاد خود توسط بانک اعتباردهنده، پروژه را به وزارت نفت و یا نیرو ارایه کنند.

‏ب - دستگاه اجرایی ذی ربط موظف است ظرف حداکثر یک ماه ، پیشنهادهای دریافتی را پس از بررسی و ارزیابی در کارگروه موضوع ماده (2‏) این آ یین نامه مطرح کند.

‏پ - کارگروه مزبور پس از دریافت گزارش دستگاه اجرایی ، نسبت به بررسی درخواست ها اقدام و در صورت تایید با توجه به سهم آورده متقاضی و توجیه فنی و اقتصادی پروژه ، میزان یارانه سود تسهیلات را مشخص می کند.

‏ت - دستگاه اجرایی ذی ربط میزان و نحوه یارانه قابل پرداخت را در مورد هر پروژه به ذی نفع و بانک اعتبار دهنده اعلام می نماید.

ماده 4 ‏- نحوه پرداخت کمک بلاعوض اعطا یی و چگونگی تصویب پروژه ها به شرح زیر است:

الف - متقاضیان پیشنهاد خود را همراه با گزارش توجیه فنی ، اقتصادی و مالی ، روش و زمان بندی اجرا و نحوه نظارت در زمان بهره برداری به وزارت نفت و یا نیرو ارایه می کنند.

‏ب - دستگاه اجرایی ذی ربط موظف است ظرف حداکثر یک ماه ، پیشنهادهای دریافتی را پس از بررسی و ارزیابی ، همراه با نظریه کارشناسی، در کارگروه موضوع ماده (2 ‏) این آیین نامه مطرح کند.

‏پ - درصورت تایید پیشنهاد در کارگروه، دستگاه اجرایی نسبت به انعقاد قرارداد کمک بلاعوض اقدام می نماید.

تبصره 1 ‏- چنانچه اهداف مندرج در قرارداد تحقق نیاید، کمک بلاعوض و همچنین یارانه سود تسهیلات اعطا یی به میزان عدم تحقق ، وام محسوب می شود و متقاضی مکلف به تأدیه تمامی وجوه استفاده شده و سود تعلق گرفته می باشد. شرایط و نحوه تأدیه وام مذکوربا توجه به نرخ سود تسهیلات اعطایی سیستم بانکی به بخش صنعت، در قرارداد منعقد شده بین استفاده کننده و دستگاه اجرایی ذی ربط با بانک اعتبار دهنده تعیین می شود.

تبصره 2 ‏- بخشی از اعتبار مربوط به طرح خرید و گازسوز کردن خودرو های جمعی با توجه به ملاحظات زیست محیطی، براساس شرح عملیات موافقتنامه مبادله شده با سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور به صورت کمک بلاعوض هزینه می شود.

تبصره 3 ‏- اعتبار مربوط به طرح توسعه استفاده از لامپ های کم مصرف ( به شماره ردیف 40303225‏) حداکثر تا ده هزار (000/10) ریال به ازای هر لامپ، به صورت یارانه پرداخت می شود. لامپ های مزبور باید با تضمین مدت زمان مصرف به مصرف کنندگان ارایه شود.

ماده 5- کمک بلاعوض و یارانه مصوب کارگروه در اجرای پروژه پیشنهادی و در قبال اخذ وثیقه معتبر به نفع دستگاه اجرایی ارایه کننده کمک (معادل یار انه یا کمک مزبور) پرداخت خواهد شد. درصورت تحقق اهداف مندرج در قرارداد و یا اجرای تبصره (1) ماده (4) وثایق اخذ شده آزاد خواهد شد.

ماده 6- دستگاه های اجرایی موظفند یک نسخه از قراردادهای منعقد شده در رابطه با اجرای پروژه های تصویبی در قالب مواد (3 ‏) و (4 ‏) این آ یین نامه را به سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ارسال کنند.

ماده -7 دستگاه های اجرایی در اجرای طرحهای استانی برقی کردن چاه های آب کشاورزی براساس تصمیمات کارگروه برنامه ریزی استان ها موظفند به ازای هر فقره وام پرداختی به کشاورزان بابت برقی کردن چاه ها، حداکثر تا پنجاه درصد(50%) هزینه آن را تا سقف سی میلیون (000/000/30) ریال به عنوان یارانه از محل بودجه مصوب استانی از طریق بانکهای اعتبار دهنده به کشاورزان پرداخت کنند.

تبصره - عملیات اجرایی برقی کردن چاه به انتخاب متقاضی توسط دستگاه اجرایی استانی ذی ربط یا هر پیمانکار دیگری انجام می شود.

ماده 8 - به منظور توسعه حمل و نقل عمومی درون شهرها، ارتقای بهره وری ناوگان و تشویق بخش خصوصی برای فعالیت در این زمینه ، بخشی از اعتبارات طرح و گازسوزکردن اتوبوس و مینی بوس برای خرید و واگذاری وسیله حمل و نقل عمومی به بخشهای خصوصی و تعاونی تعلق می گیرد. وجوه پرداختی به میزان شصت درصد (60%) قیمت هر دستگاه به عنوان هزینه قطعی از اعتبار ردیف مربوط در قانون بودجه سال 383 ‏ا کل کشور منظور و بخش های خصوصی و تعاونی طرف قرارداد مکلفند با ارایه خدمات مناسب (کمی و کیفی) و تحت نظارت شرکتهای واحد اتو بوسرانی ، کمکهای دریافتی را به تدریج با احتساب یارانه حمل مسافر در طی دوره زمانی معین مستهک کنند.

تبصره - اسناد مالکیت وسایل واگذار شده تا زمان استهلاک کمک اعطا یی موضوع این ماده نزد ‏شرکتهای واحد اتوبوسرانی به عنوان وثیقه نگهداری می شود.

ماده 9 ‏- اعتبار طرح کاهش آلاینده های ناشی از مصرف بنزین و نفت و گاز ( به شماره ردیف 30902215‏) صرف اعطای کمک بلاعوض جهت اصلاح سیستم مصرف سوخت در خودروهای دودزای حمل و نقل عمومی متعلق به بخش خصوصی و تعاونی شهر تهران و کنترل گازهای خروجی از اگروز و مطالعات و اطلاع رسانی خواهد شد.

تبصره 1 - مبلغ پرداختی برای تعمیر هر خودروی سواری تا سقف یک میلیون (000/000/000/1) ریال و برای خودروهای سنگین دو میلیون (000/000/000/2) ریال و برای یک بار می باشد. مبلغ پرداختی برای بهینه سازی با توافق سازمانهای مدیریت و برنامه ریزی کشور و حفاظت محیط زیست تعیین خواهد شد.

تبصره 2 ‏- جزییات اجرایی این ماده در متن موافقتنامه مبادله شده بین سازمانهای حفاظت محیط زیست و مدیریت و برنامه ریزی کشور درج می شود.

ماده 10 ‏- طرحهای بهینه سازی مصرف انرژی منظور در پیوست شماره (1 ‏) قانون بودجه سال 1382 ‏کل کشور، غیرانتفاعی به شمار می روند.

ماده 11 ‏- دستگاه های اجرایی ذی ربط موظفند با استفاده از مهندسان مشاور ذی صلاح نسبت به اجرا و نظارت بر طرحهای عمرانی موضوع این آیین نامه اقدام کنند.

ماده 12 ‏- دستگاه های اجرایی موظفند هر سه ماه یکبار گزارش عملیات اجرایی طرحهای مربوط را به سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور ارایه کنند. سازمان یاد شده موظف است گزارش پیگیری ، نظارت و پیشرفت طرحهای بهینه سازی انرژی را هر سه ماه یکبار به هیئت وزیران ارایه نماید.

محمد رضا عارف – معاون اول رییس جمهور