وکیل مدافع سحر تبر: با توجه به افسردگی و کودکی متهم، تقاضای تبدیل قرار بازداشت به قرار وثیقه را داریم
 
 
tabar.jpeg (41 KB)
 
 
 
سعید دهقان وکیل مدافع فاطمه خویشوند (سحر تبر) درباره آخرین وضعیت این پرونده اظهار کرد: تاریخ تولد موکل (خرداد ماه ١٣٨٠)، گویای این واقعیت است که اگرچه وی در تاریخ دستگیری (اوایل مهر امسال) بالای ١٨ سال بوده اما از آنجا که بنیان پرونده تشکیل شده برای تعقیب، به استناد اقداماتی است که در زمان وقوع، وی هنوز به سن قانونی رشد نرسیده بوده است، بنابراین اساساً و بر فرض وقوع جرم و ضرورتِ تعقیب و تشکیل پرونده قضایی، این اقدام برای کودکان و نوجوانانی در این سن، به طور مطلق در صلاحیت دادسرای ویژه رسیدگی به جرایم اطفال و نوجوانان است. تداوم بازداشت این نوجوان، نه تنها ضرورتی ندارد، بلکه از فلسفه قانونی بازداشت و منطق قضایی به دور است. به همین دلیل، طی لایحه‌ای مستند، تقاضای تبدیل قرار بازداشت به قرار وثیقه را تقدیم دادگاه کردیم و اکنون در انتظار اتخاذ تصمیم شایسته قانونی از سوی مرجع قضایی هستیم.
دهقان اضافه کرد: صرف نظر از اینکه صدا و سیما با چه مجوزی و بر اساس چه منطقی، پیش از اثبات اتهام وارده، اقدام به پخش برنامه‌ای با محوریتِ موکل کرده، آنچه مسلّم است این است که تمامی اسناد و مدارک روانپزشکی موجود در مورد موکل نشان می دهد که حتی سال‌ها پیش از رسیدن به سن قانونی رشد، مبتلا به افسردگی عمده بوده است. این وضع و شرایط بیماری، با توجه به تاکید روانپزشکان متخصص بر استفاده از داروی ترامادول و ضرورت مراقبت‌های ویژه پزشکی برای جلوگیری از حملات بیماری، نشان می‌دهد که نه تنها به دلیل صغر سن، بلکه حتی به دلیل شرایط حاکم بر بیماری خاص، جای موکل در زندان نیست.
وی ادامه داد: اکنون موکل با توجه به بیماری و کودکی با رنج فراوان در زندان به سر می‌برد و به نظر می رسد پرونده با وجود تعدد متهمین تا صدور حکم قطعی نیازمند زمان طولانی باشد، دادگاه می‌تواند نسبت به تبدیل قرار تامین از بازداشت به وثیقه اقدام کند تا ضمن تضمین حمایت قانونی از اشخاص بیمار و نیز فاقد سن قانونی در زمان ارتکاب افعال، اهداف مندرج در «دستور العمل حفظ کرامت و ارزش های انسانی در قوه قضاییه» تامین و بدین ترتیب، با فک قرار بازداشت و امکان آزادی موکل، شرایط برای اقدامات درمانی فوری فراهم شود.
پیام درفشان وکیل دیگر فاطمه خویشند، گفت: این پرونده در دادسرای ناحیه 38 تهران موسوم به دادسرای امنیت اخلاقی تشکیل و توسط سرپرست دادسرا جهت رسیدگی به شعبه 28 دادگاه انقلاب تهران ارجاع شده و تا صدور حکم قطعی، زمان زیادی لازم خواهد بود. بنابراین، فک قرار بازداشت این متهم نوجوان که براساس قانون می‌بایست مورد اقدامات حمایتی و مراقبتی قرار گیرد و نیاز به درمان‌های تخصصی در محیط مناسب دارد از مسئولین امر مورد تقاضاست./ ایرنا