رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز اظهار داشت: موادی از لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری نیازمند به‌روزرسانی است اما این تغییر نه با آیین نامه نویسی توسط قوه قضاییه، بلکه باید از مسیر قانونگذاری انجام شود.

 

isa Amini.jpg (67 KB)

 

عیسی امینی رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز صبح امروز (شنبه) در مورد این موضوع بیان کرد: لایحه استقلال کانون وکلا یکی از بهترین مقررات نظام قانونگذاری ایران است و زمانی که این لایحه قانونی تصویب شد، چند دهه از زمان خود هم جلوتر بود و با آیین‌نامه پیشنهادی اخیر قوه قضاییه نگرانی حقوقدانان در بی‌اثرساختن قانون ازطریق آیین‌نامه جدی و فراگیر شد. البته هر قانونی طبعا نیاز به اصلاح دارد و دغدغه قوه قضاییه برای اصلاح مواد لایحه قانونی وکالت مورد موافقت کانون وکلاست و اعتقاد داریم برخی مواد این لایحه نیاز به اصلاح دارد ولی این اقدام نباید با آیین‌نامه‌نویسی خارج از حدود قانون مبنای آن و برخلاف قانون اساسی انجام شود. الزامی‌شدن وکالت، تحول در صندوق حمایت از وکلا و موضوع بیمه وکالت از جمله مواردی است که می‌توان به لایحه قانونی استقلال ازطریق فرایند قانونگذاری اضافه کرد.

رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز درباره پیامدهای تغییر احتمالی آیین‌نامه اجرایی لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری ادامه داد: با تغییر این آیین‌نامه وجود وکیل مستقل به مخاطره خواهد افتاد و در عمل حق مردم در انتخاب وکیل که در اصل ٣٥ قانون اساسی و ذیل فصل حقوق ملت ذکر شده، مخدوش خواهد شد. اگر این آیین‌نامه تصویب شود، وکلای دادگستری زیرمجموعه و جزئی از تشکیلات قوه قضاییه خواهند شد و به وضعیتی باز خواهیم گشت که هفتاد یا هشتاد سال قبل جزء اداره احصاییه یا تشکیلات وکلا و مستقر در دادگستری بودیم.

امینی در پاسخ به این سوال که اگر آیین‌نامه پیشنهادی از دستور خارج شود، آیا کانون وکلا پیشنهادی برای اصلاح لایحه استقلال کانون وکلا دارد، افزود: اکنون دو طرح در مجلس اعلام وصول شده که کانون‌های وکلا در تدوین یا اصلاح آن‌ها همکاری داشتند و اعتقاد داریم که مواد قوانین حاکم نیازمند به‌روزرسانی است. انتظار داریم اصول کلی، مبانی عقلی و تجربیات جهانی در فرایند قانونگذاری مد نظر قوه قضاییه قرار گیرد و تحول در قوانین وکالت را با نگاه به اصل تفکیک قوا و انعکاس دیدگاه مد نظر خود به قوه مقننه بسپارد./ ایرنا