نمایندگان مجلس شورای اسلامی یک فوریت لایحه کرامت و حمایت از زنان در برابر خشونت را تصویب کردند.

علی فرهادی معاون حقوقی و امور مجلس وزارت دادگستری در توضیح تقاضای دولت برای تصویب یک فوریت لایحه کرامت و حمایت از زنان در برابر خشونت بیان کرد: این لایحه قضایی به همت قوه قضاییه تهیه و تصویب شده و درخواست ما از مجلس شورای اسلامی این بوده که یک فوریت این لایحه را تصویب کنند.

وی ادامه داد: در این لایحه بر انجام وظایفی تاکید و برخی خلأ‌ها مرتفع شده، از جمله موارد مورد اشاره در این لایحه وظایف اداری دستگاه‌ها، حمایت از زنان بی‌سرپرست و بد سرپرست و تحصیل در مدارس شبانه روزی، معافیت از هزینه‌های اداری دادرسی، ایجاد دفاتر حمایت از زنان و توجه به نیازهای زنان در فضای شهری است. در این لایحه دستگاه‌ها موظف شدند که جبران خسارات و تامین خسارات کنند و به طور کلی تاکیداتی برای توجه به زنان شده است.

فاطمه قاسم‌پور به عنوان موافق یک فوریت این لایحه گفت: قانون جامعی برای حفظ کرامت و امنیت زنان وجود ندارد که بازدارندگی‌های لازم را داشته و فرهنگ ساز باشد. در سال‌های اخیر مصادیق خشونت علیه زنان مشاهده شده که افکار عمومی را جریحه‌دار کرده و قانون‌گذاری در این باره را به مطالبه دوچندان تبدیل کرده است.

وی با اشاره به پیشینه تهیه این لایحه گفت: آغاز آن به نشست اندیشه راهبردی با موضوع زن در سال 1390 برمی‌گردد و از سال 1391 نسخه عملی لایحه تهیه شد و بعد از 10 سال با تاخیر بسیار در آخر سال 1399 به مجلس شورای اسلامی رسید. قطعا باید این لایحه مورد بررسی دقیق قرار گیرد اما درخواست ما این است که مجلس به یک فوریت آن رای دهد.

قاسم‌پور اظهار کرد: خلأ قانونی در موضوع تامین امنیت زنان وجود دارد کارهایی صورت گرفته اما کافی نیست. فراکسیون زنان از همان ابتدا دغدغه تامین امنیت زنان را داشته که از آموزه‌های اسلامی هم است.

وی در پایان گفت که متاسفانه در چند ماه اخیر برخورد سیاسی با مجلس صورت گرفت و متهم شد که دغدغه زنان را ندارد حال این‌که دفاع از حقوق و جایگاه زنان اولویت مجلس شورای اسلامی است.

امیرحسین قاضی‌زاده رئیس جلسه گفت که متاسفانه برخی با مسائل فرهنگی و اجتماعی برخورد سیاسی کرده و چالش سیاسی ایجاد می‌کنند./ ایسنا