چک بانکی یکی از پرکاربردترین و مهم ترین اسناد در روابط تجاری به شمار می آید که بسیاری از افراد به جای رد و بدل پول از آن استفاده می کنند. اما در این حین گاهی اوقات شرایط به گونه ای پیش می رود که صاحب چک نمی تواند چک را وصول کند، در چنین حالتی شخصی که چک را دریافت کرده است، می تواند آن را برگشت بزند. به این چک اصطلاحا چک بی محل یا چک بلامحل گفته می شود؛ حال ما تصمیم داریم در این مقاله اطلاعاتی را در رابطه با این چک و مجازات صدور آن در اختیارتان قرار دهیم تا متوجه شوید در صورت مواجه با چنین شرایطی چه عملکردی باید از خود نشان دهید.
 
 
 
 
 
شکایت کیفری از چک بی محل
 
یکی از راه های وصول چک بلا محل شکایت کیفری است، اما برای چنین شکایتی وجود یکسری از شرایط الزامی می باشد که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد:
• چکی که در اختیار شما قرار دارد، نباید سفید امضاء باشد.
• در چک نباید نوشته ای در رابطه با شرط خاص صحبت شده باشد، یعنی وصول چک نباید مشروط به چیز خاصی باشد.
• چک نباید برای ضمانت یا تعهد صادر شده باشد و اگر در متن چک این مورد ذکر شود، نمی توان شکایت کیفری تنظیم کرد.
• چک نباید بعد از عدم پرداخت و برگشت زدن با پشت نویسی به شخص دیگری داده شده باشد.
• اگر چک برای امری نامشروع یا ربا صادر شده باشد، قابل شکایت کیفری نخواهد بود.
• برای ثبت شکایت کیفری حداکثر 6 ماه زمان دارید و طی این بازه زمانی باید گواهی عدم پرداخت از بانک را نیز دریافت کنید و اگر این امور ظرف این مدت زمان انجام نشود، پیگیری فقط از طریق حقوقی یا ثبتی قابل انجام خواهد بود.
 
 
چگونه شکایت کیفری چک بی محل را انجام دهیم؟
 
برای ثبت شکایت کیفری از چک بی محل، باید به دادسرای منطقه ای که بانک صادرکننده گواهی عدم پرداخت در آن قرار دارد مراجعه کنید و ثبت شکایت را انجام دهید. البته باید به این نکته اشاره کنیم که دادسرا تنها وظیفه رسیدگی به جرم صدور چک بی محل را برعهده دارد و اگر قصد وصول چک و پیگیری این موضوع را دارید، باید دادخواست جداگانه ای ارائه دهید.
اگر ثبت این شکایت برای شما کار سختی به نظر می رسد، می توانید از بهترین وکیل کیفری در تهران کمک بگیرید. یک وکیل کیفری، دانش لازم برای انجام این اقدامات را دارد و با تجربه ای که دارد، راهکارهایی را ارائه می دهد که روند پیگیری پرونده سریع تر انجام شود.
 
 
 
 
 
 
صدور چک بلا محل چه مجازاتی دارد؟
 
صدور چک بی محل یا بلامحل از نظر قانون جرم به حساب می آید، از همین رو اگر شخصی که چک را دریافت کرده است، از صادر کننده آن شکایت کیفری کند، در قانون مجازاتی برای فرد خاطی در نظر گرفته می شود که این مجازات عبارتند از:
• اگر ارزش چک کمتر از یک میلیون تومان باشد، حداکثر شش ماه حبس برای مجرم درنظر گرفته می شود.
• اگر ارزش چک بین یک تا پنج میلیون تومان باشد، مجازات درنظر گرفته شده برای مجرم شش تا دوازده ماه حبس خواهد بود.
• اگر ارزش چک بیش از پنج میلیون تومان باشد، یک تا دو سال حبس در نظر گرفته می شود و فرد خاطی تا دو سال از داشتن دسته چک محروم خواهد شد.
اگر شما متهم به چنین جرمی شده اید و در انتظار جریمه هستید، از بهترین وکیل تهران کمک بگیرید تا همه چیز موردبررسی قرار گیرد و براساس قوانین شرایط مدیریت شوند تا شما بدون ضرر و زیان بتوانید از حقتان دفاع کنید.
 
 
کلام آخر
 
چک بی محل یا چک بلامحل به نوعی از چک گفته می شود که صادرکننده آن نمی تواند وصول آن را انجام دهد و چک برگشت می خورد.  حال از آنجایی که صدور چک بلا محل جرم به شمار می آید و مجازات دارد، توصیه می شود پیگیری آن را به یک وکیل بسپارید تا خیالتان از بابت روند پیگیری راحت شود و مطمئن شوید به حق و حقوق خود می رسید.