یک حقوقدان اظهار داشت: قرار بازداشت مربوط به زمانی است که متهم از افراد خلافکار و مجرمان حرفه‌ای باشد؛ یک خبرنگار هرگز در چنین شرایطی قرار ندارد.

کامبیز نوروزی، حقوقدان و وکیل پایه یک دادگستری در واکنش به بازداشت خبرنگار ایلنا در قزوین به دلیل انتشار اظهارات یکی از نمایندگان قزوین بیان کرد: تمام صحبت‌های مسئولان کشوری اعم از مدیران یا نمایندگان، به شکل مصاحبه و یا سخنرانی و در هر کجا که باشد، قابل انتشار است.

وی ادامه داد: یعنی در حال حاضر اگر نماینده مجلس حرفی بزند، ما باید اصل را بر این بگذاریم که حرف او درست است. چون در موقعیتی است که ما او را آگاه فرض می‌کنیم. حالا اگر آن خبری که اعلام شده و مطلبی که گفته شد، نادرست باشد؛ روزنامه‌نگار یا خبرنگار مسئولیت ندارد. اما اگر غیر از این باشد و ما این قاعده را رعایت نکنیم اساسا کار روزنامه‌نگاری بی‌معنا می‌شود. زمانی که مسئولان امر موضوعی را در مصاحبه مطرح می‌کنند، خبرنگار مجاز به انتشار آنهاست.

نوروزی افزود: به عنوان مثال نماینده مجلس موضوعی را در مورد کارهای کشوری بیان می‌کند، نباید در اینجا توقع داشته باشیم که روزنامه‌نگار تحقیق کند که این مطلب حقیقت دارد یا خیر. چون اساسا نماینده مجلس را مقام آگاه تلقی می‌کنیم.

وی اضافه کرد: نکته بعدی که باید اضافه شود این است که حتی اگر به فرض مقام قضائی تشخیص داد روزنامه‌نگاری را تحت تعقیب قرار دهد، قرار بازداشت محل تردید است؛ قرار بازداشت مربوط به اتهاماتی است که در آنها بیم فرار متهم  یا بیم از بین بردن آثار توسط متهم وجود داشته باشد یا متهم از افراد خلافکار و مجرمان حرفه‌ای باشد. یک خبرنگار هیچ وقت در چنین شرایطی قرار ندارد که بخواهد با قرار سنگین بازداشت مواجه شود.

لازم به ذکر است که چندی پیش مصطفی جعفری، سرپرست دفتر استانی خبرگزاری کار ایران ایلنا در قزوین، بر اساس حکم بازپرس شعبه 10دادسرای عمومی و انقلاب قزوین به اتهام نشر اکاذیب بازداشت شد./ ایلنا