به عبارت دیگر، این سازمان با اعطای پلاک برای هر خودرو، آن خودرو را شناسایی میکند تا در صورت وقوع تخلف و جرم و... بتوان آن خودرو را از میانِ سایر خودرو ها پیدا کرد.
همچنین همۀ خودرو هایی که توسط کارخانجات خودروسازی ساخته میشوند، با شمارۀ اتاق و شمارۀ شاسی و شمارۀ موتورِ مخصوصِ همان خودرو تولید میشود. بطوریکه تغییر در هریک از شماره های مذکور، نیازمندِ تأییدِ سازمان راهنمایی و رانندگی است.
امروزه نیز معابر ترافیکی دیگر نه توسط مأموران بلکه توسط دوربین ها کنترل میشوند و هیچ خودرویی از نظر دوربین ها مخفی نمی ماند. و دوربینهای طرح ترافیک یا طرح زوج و فرد یا دوربینهای کنترل سرعت، تخلفاتِ رانندگان را طبق مشخصات خودرو، ثبت و به مرکز سامانۀ خود ارسال مینماید. اما رانندگانِ قانون گریز، برای جریمه نشدن توسط دوربین ها، دست به تغییر یا مخدوش کردن یا پوشاندنِ پلاک خودرو میزنند تا مأمورین و دوربین ها، نتوانند پلاک خودرو را ثبت کنند و نتیجتاً از عواقب تخلفاتِ خود، در امان باشند و هیچ جریمه ای متوجۀ آنها نشود.
ماده 720 ق.م.ا باب تعزیرات، مجازات اینگونه اعمال را حبس از 6 ماه تا 1 سال تعیین کرده است. و راهنمایی و رانندگی نیز خودرو را حداقل به مدت 1 ماه توقیف میکند. این ماده از لحاظ شمول، کمی گسترده است: بطوریکه تفاوتی ندارد پلاکِ انتظامیِ خودرو دستکاری شود یا پلاک موتور یا شاسی یا اتاق تغییر پیدا کند. همچنین فرقی نمیکند که خودِ راننده، پلاک را دستکاری کرده باشد یا اینکه راننده فقط بداند پلاک دستکاری شده و از آن خودرو استفاده کند. ولی اگر راننده، متوجه تغییر در پلاک خود نشده باشد و بتواند سوء نیت نداشتنِ خود را از استفاده از این پلاک اثبات کند، از مجازات معاف میشود.
اما این کار ابعادی دارد که باید بررسی شود. اول جنبه حقالناسی و اجتماعیِ آن است. وقتی راننده اقدام به تغییرِ پلاک خودرو می کند معمولا سعی میکند تغییرِ نامحسوسی در ارقام پلاک ایجاد کند. مثلا تنها دندانهای از اعداد پلاک را میپوشاند و از دوربین عبور میکند و به مسیرش ادامه میدهد. اما اتفاقی که رخ میدهد این است که دوربین عکس پلاک را می گیرد اما نمی تواند تقلبِ رخ داده در پلاک را تشخیص دهد. و این تغییر در دندانه ها منجر می شود که آن پلاک با پلاک ماشین دیگری اشتباه گرفته شود و جریمه برای پلاک دیگری صادر شود که این کار جنبه حقالناسی و عمومیِ جرم را کاملا مشخص می کند.
جنبه و بُعدِ دیگر این جرم این است که به نوعی ترویجِ قانون گریزی و نابرابری در مقابل دستگاه انتظامی است؛ چطور اینکه خود متخلف، از تحمیل مجازاتِ جرمی که مرتکب شده، می گریزد و گردنکشیِ خود در برابر قانون را نمایان و علنی میسازد.
مرجع رسیدگی به پرونده های تصادفات و جرائم مربوط به راهنمایی و رانندگی به خصوص تصادفات جرحی و فوتی دادسرای ناحیۀ 32 تهران واقع در خیابان رودکی، است و این دادسرا دارای شعبه های بازپرسی و دادیاری و دادیار اظهارنظر و اجرای احکام می باشد .