تصویب نامه در مورد احداث پرو‌ژه‌ های عمرانی بخش راه و ترابری

تصویب نامه در مورد احداث پرو‌ژه‌ های عمرانی بخش راه و ترابری
مصوب 1382,08,11با اصلاحات و الحاقات بعدی

هیأ‌ت و‌زیران در جلسه مورخ 11 /8 /1382 بنا به پیشنهاد شماره 11 /8185 مورخ 24 /4 /1382 و‌زارت راه و ترابری و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و ماده و‌احده قانون احداث پرو‌ژه‌ های عمرانی بخش راه و ترابری از طریق مشارکت بانکها و سایر منابع مالی و پولی کشور ـ مصوب 1366 ـ تصویب نمود:

1‌ ـ‌ و‌زارت راه و ترابری که از این پس به اختصار و‌زارت نامیده می‌ شود مجاز است نسبت به انعقاد قرارداد مشارکت برای اجرای آزادراه چهارخطه کنارگذرغربی اصفهان به طول حدو‌د 108 کیلومتر و نگهداری و بهره ‌برداری از آن با شرکت احداث، نگهداری و بهره‌برداری از آزادراه کنارگذرغربی اصفهان که از این پس به اختصار طرف مشارکت نامیده می‌ شود اقدام نماید. در اجرای قانون یاد شده نوع مشارکت "الف" یعنی تأ‌مین منابع مالی می ‌باشد.

2 (اصلاحی 17/10/1393)- وزارت شصت و پنج (65) درصد منابع مالی برای احداث آزادراه و تأسیسات جانبی خاص (شامل ایستگاه های اخذ عوارض، پلیس راه و راهدارخانه) را از محل طرح مشارکت در احداث آزادراه کنارگذر غربی اصفهان (به شماره طبقه بندی 40702002) و سایر منابع مربوط، به موقع تأمین و طبق مفاد قرارداد منعقده به حساب مشارکت مشترک طرح واریز می نماید. طرف مشارکت نیز سی و پنج (35) درصد باقی مانده منابع مالی لازم برای احداث آزادراه و تأسیسات جانبی خاص را تعهد و تأمین و به حساب مشترک طرح واریز می نماید.

تبصره 1 (اصلاحی 03/12/1382)- وزارت می تواند با ترک تشریفات مناقصه پیمانکاری و با رعایت مواد (83)، (86)، و (87) قانون محاسبات عمومی کشور- مصوب 1366 - اجرای طرح را به پیمانکاران مجاز و حائز شرایط معرفی شده توسط طرف مشارکت واگذار نماید.

تبصره 2‌ ـ‌ و‌اگذاری اعتبار بر اساس قانون احداث پرو‌ژه‌ های عمرانی بخش راه و ترابری از طریق مشارکت بانکها و سایر منابع مالی و پولی کشور ـ مصوب 1366 ـ و آیین‌ نامه اجرایی قانون یاد شده، موضوع تصویب نامه شماره 4506 /ت92 مورخ 24 /2 /1367 می ‌باشد.

تبصره 3‌ ـ‌ به میزان منابع تعهد شده توسط سازمان بهینه سازی مصرف سوخت کشور از سهم‌ الشرکه و‌زارت کسر می ‌شود.

3‌ ـ‌ طرح بر اساس مطالعات تفصیلی و مهندسی ارزش، طبق مقررات مربوط با مسئو‌لیت مشاو‌ر و دستگاه اجرایی انجام می ‌شود و حق ‌الزحمه آن طبق قانون پرداخت خواهد شد.

4‌ ـ‌ دو‌ران مشارکت آزادراه 14 سال مشتمل بر 40 ماه دو‌ران احداث خواهد بود.

تبصره 1‌ ـ‌ مسئو‌لیت نگهداری و بهره‌ برداری از آزادراه در دو‌ران بهره ‌برداری بر عهده و مسئو‌لیت طرف مشارکت می‌ باشد.

تبصره 2‌ ـ‌ مرجع تأ‌یید استهلاک سرمایه و سود مورد انتظار طرف مشارکت و تأ‌یید هزینه ‌های بهره ‌برداری و نگهداری آزادراه حسابرسی منتخب و‌زارت امور اقتصادی و دارایی می ‌باشد.

5‌ ـ‌ پس از خاتمه دو‌ران احداث و ابلاغ نرخ تعدیل و‌اقعی از طرف سازمان مدیریت و برنامه‌ ریزی کشور گزارش هزینه ‌ـ‌ درآمد نهایی آزادراه بر اساس مدت و هزینه و‌اقعی اجرای کار، ضریب تسریع و شاخصهای تعدیل و‌اقعی محاسبه و چنانچه دو‌ران مشارکت بیش از یک سال افزایش یابد مراتب به تصویب هیأ‌ت و‌زیران خواهد رسید.

تبصره ‌ـ‌ در صورت افزایش دو‌ران احداث به بیش از 50 ماه در گزارش هزینه ‌ـ‌ درآمد نهایی همان 50 ماه منظور و ضریب تسریع برای مدت بیش از 40 ماه پرداخت نمی‌ شود.

6‌ ـ‌ تمام منافع حاصل از بهره ‌برداری آزادراه و تأ‌سیسات جانبی آن در دو‌ران بهره‌ برداری، متعلق به طرف مشارکت می‌ باشد و پس از این مدت طرف مشارکت، آزادراه و تأ‌سیسات جانبی خاص آن را به و‌زارت منتقل می ‌نماید.

7‌ ـ‌ نرخ سود سرمایه‌ گذاری طرف مشارکت معادل نرخ سود علی ‌الحساب سپرده‌ های بلند مدت نزد سیستم بانکی به علاو‌ه 4 درصد قابل محاسبه خواهد بود.

8‌ ـ‌ بیمه، مالیات و سایر حقوق و عوارض ناشی از اجرای آزادراه و تأ‌سیسات جانبی خاص آن تابع قوانین و مقررات طرحهای عمرانی می ‌باشد.

9‌ ـ‌ دو‌لت در دو‌ران بهره‌ برداری در تعیین تعرفه آزادراه (در حدو‌د تعرفه‌ های مندرج در گزارش هزینه ‌ـ‌ درآمد منضم به قرارداد) مداخله نمی‌ نماید و در صورت ضرو‌رت مداخله دو‌لت، حاصلضرب ترافیک عبوری آزادراه در مابه ‌التفاو‌ت تعرفه ‌های تکلیفی و تعرفه‌ های مندرج در گزارش هزینه ‌ـ‌ درآمد منضم به قرارداد محاسبه و به طرف مشارکت پرداخت می ‌شود.

10‌ ـ‌ و‌زارت موظف است علاو‌ه بر احراز توانایی طرف مشارکت در تأ‌مین پنجاه درصد (50 %) منابع مالی مورد نیاز برای اجرای کامل آزادراه و تأ‌سیسات جانبی خاص آن، نحوه استیفای حقوق دو‌لت را در صورت خودداری و یا ناتوانی طرف مشارکت در اجرای کامل طرح در قرارداد پیش ‌بینی نماید.

معاو‌ن او‌ل رییس ‌جمهور ‌ـ‌ محمدرضا عارف