تصویب نامه در خصوص اقدام دستگاههای اجرایی نسبت به تهیه برنامه عملیاتی اصلاحات اداری
مصوب 1393,10,14
هیئت وزیران در جلسه 14 /10 /1393 به پیشنهاد شماره 5765 /93 /200 مورخ 29 /4 /1393 سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور و در اجرای سیاست های کلی نظام اداری ابلاغی مقام معظم رهبری و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد:
1- تمامی دستگاه های اجرایی نسبت به تهیه برنامه عملیاتی اصلاحات اداری خود ظرف سه ماه از تاریخ ابلاغ این تصویب نامه در چارچوب برنامه های پیوست که تأیید شده به مهر دفتر هیئت دولت است، اقدام و پس از تأیید سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور اجرا نمایند.
2- سهم هر یک از دستگاه های اجرایی در سقف درصدهای پیش بینی شده در احکام برنامه های یاد شده براساس تفاهم نامه بین دستگاه مربوط و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور تعیین می شود.
اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور
اهداف اصلی برنامه جامع اصلاحات اداری
* تبدیل دولت به دولتی:
- کارآ و اثربخش
- متعهد به آرمان ها و متکی به اعتماد مردم
راهبردهای اصلی برنامه جامع اصلاحات اداری
- چابک سازی دولت
- تمرکز بر توسعه کیفی واحدهای ستادی
- اداره واحدهای عملیاتی (مجری) در فضای رقابتی
- توسعه دولت الکترونیک و بهره گیری از فناوری های نوین
- صیانت از حقوق مردم و ارتقای سلامت اداری
1- برنامه اول: «مهندسی نقش و ساختار دولت»
الف- هدف
- کاهش 12% از حجم و اندازه دولت تا پایان برنامه
ب- سیاست های کلی
- چابک سازی، متناسب سازی و منطقی ساختن تشکیلات نظام اداری در جهت تحقق اهداف چشم انداز (بند 10)
- زمینه سازی برای جذب و استفاده از ظرفیت های مردمی در نظام اداری (بند 19)
- صرفه جویی در هزینه های عمومی کشور با تأکید بر تحول اساسی در ساختارها، منطقی سازی اندازه دولت و حذف دستگاه های موازی و غیرضرور و هزینه های زاید (بند 16 سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی)
- کل نگری، همسوسازی، هماهنگی و تعامل اثربخش دستگاه های اداری به منظور تحقق اهداف فرابخشی و چشم انداز (بند 14)
مجموعه اقداماتی که منجر به چابک سازی و منطقی نمودن دولت می شود | ||||||
ردیف | اقدامات اساسی | 1394 | 1395 | 1396 | مبانی قانونی | مسئول اجرا |
1 | واگذاری واحدهای عملیاتی1 و خدمات دستگاه های اجرایی به شبکه های حرفه ای، بخش خصوصی و سمن ها | * واگذاری 2% واحدها و خدمات * آماده سازی 6% برای واگذاری | * واگذاری 6% واحدها و خدمات * آماده سازی 6% برای واگذاری | * واگذاری 6% واحدها و خدمات * آماده سازی 6% برای واگذاری | فصل دوم قانونی مدیریت خدمات کشوری و ضوابط مربوط | دستگاه های اجرایی |
2 | کاهش سطوح مدیریت ستادی از قبیل مدیرکل، معاون مدیرکل، رئیس اداری و همترازان | حداقل 15% | حداقل 10% | - | فصل چهارم و ماده (115) قانون مدیریت خدمات کشوری و ضوابط مربوط | دستگاه های اجرایی |
3 | کاهش سقف پست های سازمانی دستگاه ها | حداقل 15% | کاهش 10% | - | فصول دوم و چهارم قانون مدیریت خدمات کشوری | دستگاه های اجرایی |
4 | واگذاری وظایف و واحدهای عملیاتی به مدیریت محلی (شهرداری ها و دهیاری ها) | ظرفیت سازی | 5% | 10% | فصل دوم قانون مدیریت خدمات کشوری | * سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور * شهرداری ها * دستگاه های اجرایی |
5 | واگذاری وظایف و اختیارات قابل واگذاری به سطوح استانی و شهرستانی | 20% دستگاه ها | 50% دستگاه ها | 30% دستگاه ها | ماده (115) قانون مدیریت خدمات کشوری | دستگاه های اجرایی |
ج- راهبردها و روش های چابک سازی و منطقی نمودن دولت
1- کاهش فعالیت های دستگاه های اجرایی در راستای وظایف راهبری، سیاستگذاری، برنامه ریزی، سازماندهی، حمایت از توسعه فعالیت های بخش غیردولتی و توانمند سازی آنها، نظارت و کنترل.
2- انجام امور تصدی های اجتماعی، فرهنگی و خدماتی با رعایت اصول بیست و نهم و سی ام قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران از طریق توسعه بخش های تعاونی و خصوصی تأیید صلاحیت شده و مدیریت های محلی با نظارت و حمایت دولت و با استفاده از شیوه های ذیل:
1-2- خرید خدمات از بخش تعاونی، خصوصی و سمن ها.
2-2- مشارکت با بخش تعاونی، خصوصی و سمن ها از طریق اجاره، واگذاری امکانات و تجهیزات و منابع فیزیکی.
3-2- واگذاری مدیریت واحدهای دولتی به بخش تعاونی و خصوصی و سمن ها.
3- ادغام واحدهای سازمانی قابل تجمیع در سطوح افقی و عمودی.
4- حذف واحدها و پست های سازمانی غیرضرور.
5- تفکیک وظایف اجرایی از حوزه های ستادی و انتقال آن وظایف به واحدهای استانی، شهرستانی و غیره.
مجموعه اقداماتی که زمینه تحقق چابک سازی و منطقی نمودن دولت را فراهم می آورد | ||||||
ردیف | اقدامات اساسی | مسئول | مرجع تصویب | زمان | مشاور همکار | ملاحظات |
1 | تهیه لایحه تبیین نقش فعالان توسعه کشور (دولت، مدیریت محلی، بخش خصوصی، سمن ها و مردم) و نحوه تعامل میان آن ها | سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور | هیئت وزیران و مجلس | پایان سال 1393 | - | لایحه در اصلاحیه قانون مدیریت خدمات کشوری، تقدیم هیئت وزیران شده است. |
2 | تدوین ضوابط و اصلاح ساختار سازمانی | سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور: تدوین ضوابط | شورای عالی اداری و هیئت وزیران | پایان نیمه اول سال 1393 | - | در اجرای فصل چهارم و ماده (115) قانون مدیریت خدمات کشوری |
دستگاه های اجرایی: اجرا | سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور | پایان سال سال 1394 | ||||
3 | پیش بینی بودجه برای خرید خدمات به جای تولید خدمات | * دستگاه های اجرایی * سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور | تصویب بودجه سالیانه | سالیانه | - | - |
4 | تهیه برنامه واگذاری واحدهای عملیاتی و خدمات | دستگاه های اجرایی | - | پایان نیمه اول سال 1394 | سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور | - |
5 | توانمند سازی بخش غیردولتی برای دریافت فعالیت ها | دستگاه های اجرایی | - | سالیانه | سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور | با رعایت ماده (22) قانون مدیریت خدمات کشوری |
د- پیامدها و دستاوردها
- کاهش هزینه های دولت و ارتقای کیفیت خدمات
- تسریع در انجام خدمات و تسهیل دسترسی مردم به خدمات
- تسریع و تسهیل در تصمیم سازی و تصمیم گیری
- توسعه مشارکت مردم و بخش غیردولتی در تولید و ارایه خدمات
2- برنامه دوم: «توسعه دولت الکترونیک و هوشمند سازی اداری»
الف- هدف
- رتبه کشور کمتر از 70 (در رتبه بندی سازمان ملل)
ب- سیاست های کلی
- توسعه نظام اداری الکترونیک و فراهم آوردن الزامات آن به منظور ارایه مطلوب خدمات عمومی (بند 15)
- توجه به اثر بخشی و کارآیی در فرآیندها و روش های اداری به منظور تسریع و تسهیل در ارایه خدمات کشوری (بند 12)
مجموعه اقداماتی که منجر به توسعه دولت الکترونیک می شود | ||||||
ردیف | اقدامات اساسی | 1394 | 1395 | 1396 | مبانی قانونی | مسئول اجرا |
1 | الکترونیکی کردن خدمات دولتی: * اطلاع رسانی الکترونیکی | 100% | - | - | * ماده (37) قانون مدیریت خدمات کشوری * آیین نامه توسعه خدمات الکترونیکی مصوب شورای عالی اداری | * دستگاه های اجرایی * سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور * وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات |
* ارائه فرم ها و دریافت اطلاعات | 50% | 50% | - | |||
* ارائه خدمات الکترونیکی به شهروندان | 15% | 20% | 25% | |||
* ایجاد پایگاه اطلاعاتی | مستمر | مستمر | مستمر | |||
2 | ایجاد و توسعه "شبکه ملی اطلاعات" و استعلامات بین دستگاهی: * ایجاد مرکز تبادل اطلاعات (IX) | 50% دستگاهها | 50% | - | * ماده (40) قانون مدیریت خدمات کشوری * ماده (46) قانون برنامه پنجم توسعه | * وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات * سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور * دستگاه های اجرایی |
* به اشتراک گذاری بانک های اطلاعات | 40% بانک ها | 30% | 30% | |||
* انجام استعلامات الکترونیک | 40% استعلامات | 30% | 30% | |||
3 | حذف، اصلاح و تجمع مجوزهای صادره توسط دستگاه های اجرایی برای اشخاص حقیقی و حقوقی | 70% | 30% | - | * ماده (62) قانون برنامه پنجم توسعه * ماده (36) قانون مدیریت خدمات کشوری | * سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور * دستگاه های اجرایی |
4 | کاهش مراجعه دستگاه های اجرایی به واحدهای کسب و کار | حذف تمام مراجعات غیرضرور | - | - | ماده (7) قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار | * سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور: تنظیم ضوابط * دستگاه های اجرایی و تشکل های حرفه ای: اجرا |
5 | فراگیر شدن پرداخت الکترونیکی به حساب های دولتی | 40% پرداخت ها | 60% | - | ماده (37) قانون مدیریت خدمات کشوری | * سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور * بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران * وزارت امور اقتصادی و دارایی * دستگاه های اجرایی |
6 | تهیه نقشه راه اصلاح فرایندهای سازمانی بازطراحی و اصلاح روشهای انجام کار براساس آن نقشه | 40% فرایندها و روش های مورد عمل با اولویت فرایندهای رو به مردم | 30% | 30% | ماده (36) قانون مدیریت خدمات کشوری | * سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور * دستگاه های اجرایی |
7 | توسعه خدمات قابل ارائه در دفاتر پیشخوان و مجتمع های خدمات اداری | - | 20% افزایش نسبت به خدماتی که ارائه می شود. | 40% افزایش نسبت به خدماتی که ارائه می شود. | - | * سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور * دستگاه های اجرایی |
8 | استقرار پنجره واحد | 3 پنجره واحد | 7 پنجره واحد | سایر موارد | نقشه راه دولت الکترونیک | * دستگاه های اجرایی ذی ربط با تصویب کمیسیون توسعه دولت الکترونیک |
9 | تدوین استراتژی جهش برای استفاده از فناوری های نوین تلفن همراه به عنوان بخش مکمل و / یا جایگزین دولت الکترونیک | - | پایان سال | - | - | * سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور در سال 1394 * وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات |
ج- راهبردها و روش های توسعه دولت الکترونیک و هوشمند سازی اداری
1- اقدام کلیه دستگاه های اجرایی، مبتنی بر نقشه راه توسعه دولت الکترونیک مصوب شورای عالی اداری در تاریخ 10 / 6 / 1393 و شورای عالی فناوری اطلاعات در تاریخ 11 / 6 / 1393 .
2- الکترونیکی کردن خدمات با اولویت خدمات قابل ارایه به مردم و بهره گیری از مشارکت آنان.
3- حرکت به سمت دولت همراه (mobile government).
4- انجام اصلاحات ساختاری و رویه های اداری متناسب با الزامات توسعه دولت الکترونیک.
5- رعایت اولویت برای توسعه دولت الکترونیک به ترتیب: الف- اطلاع رسانی الکترونیکی، ب- ارایه فرم ها و ج- دریافت اطلاعات.
6- یکپارچه سازی ساز و کارهای تبادل اطلاعات، استعلامات و اشتراک گذاری بانک های اطلاعاتی بین دستگاه های اجرایی.
مجموعه اقداماتی که زمینه تحقق دولت الکترونیک را فراهم می آورد | ||||||
ردیف | اقدامات اساسی | مسئول | مرجع تصویب | زمان | مشاور و همکار | ملاحظات |
1 | تهیه و ابلاغ استانداردهای فنی و مدیریتی نظیر: * جایگاه های اینترنتی دستگاه های اجرایی * شبکه تعاملات بین دستگاهی (GIF) * ارایه خدمات * ارتقای مستمر کیفیت ارایه خدمات الکترونیکی به مردم | وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات | * شورای عالی فناوری اطلاعات * کمیسیون توسعه دولت الکترونیک | پایان سه ماهه سوم سال 1394 | * بخش خصوصی * سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور | - |
2 | تهیه برنامه فرهنگ سازی و توانمند سازی مردم در استفاده از خدمات الکترونیکی و راهبری اجرای آن | وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با همکاری سازمان صدا و سیما | - | مستمر در طول اجرای برنامه | سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور | با استفاده فراگیر از تشکل ها، بخش خصوصی و مدیریت محلی و غیره |
3 | تهیه برنامه فرهنگ سازی و توانمند سازی کارکنان دستگاه های اجرایی در ارایه خدمات الکترونیکی و راهبری اجرای آن | * سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان * فرمانداری ها * دستگاه های اجرایی | - | مستمر در طول اجرای برنامه | تشکلها و بخشهای غیردولتی تأیید اعتبار شده | تأیید اعتبار تشکل ها بر بخش غیردولتی برعهده سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور است |
4 | تدوین ضوابط و شاخص های سنجش میزان توسعه دولت الکترونیک و ارزیابی دستگاه ها براساس آن | سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور | کمیسیون توسعه دولت الکترونیک | سنجش سالیانه | * سازمان فناوری اطلاعات * دستگاه های اجرایی * استانداری ها | - |
د- پیامدها و دستاوردها
- ارتقای کیفیت در ارایه خدمات
- افزایش سرعت و تسهیل در دسترسی به خدمات
- ارتقای سطح رضایتمندی مردم از دولت
- چابک سازی و کوچک سازی دولت
- بهبود شاخص فضای کسب و کار
- ارتقای شاخص شفافیت و اعتماد عمومی
3- برنامه سوم: «خدمات عمومی در فضای رقابتی»
الف- هدف
- اداره تا 20% واحدهای عملیاتی دستگاه های اجرایی براساس قیمت تمام شده در فضای رقابتی
- ارتقای کیفیت خدمات دولتی حداقل به میزان 25%
- کاهش هزینه های تمام شده خدمات دولتی حداقل به میزان 20%
ب- سیاست های کلی
- خدمات رسانی برتر، نوین و کیفی به منظور ارتقای سطح رضایت مندی و اعتماد مردم (بند 17)
- انعطاف پذیری و عدم تمرکز اداری و سازمانی با رویکرد افزایش اثربخشی، سرعت و کیفیت خدمات کشوری (بند 11)
- تبدیل نظام بودجه ریزی کشور به بودجه ریزی عملیاتی (برنامه پنجم توسعه)
مجموعه اقداماتی که منجر به ارایه خدمات عمومی با کیفیت برتر و سرعت و قیمت مناسب می شود | ||||||
ردیف | اقدامات اساسی | 1394 | 1395 | 1396 | مبانی قانونی | مسئول اجرا |
1 | اداره واحدهای اجرایی دستگاه های اجرایی به روش هدفمند و قیمت تمام شده و در فضای رقابتی | 2% واحدها | 8% | 10% | * ماده (16) قانون مدیریت خدمات کشوری * ماده (219) قانون برنامه پنجم توسعه | دستگاه های اجرایی |
2 | استانداردسازی خدمات دستگاه های اجرایی | 15% | 25% | 35% | ماده (27) قانون مدیریت خدمات کشوری | دستگاه های اجرایی |
ج- راهبردها و روش های ارایه خدمات در فضای رقابتی
1- تعیین قیمت تمام شده فعالیت ها، خدمات و محصولات واحدهای عملیاتی نظیر واحدهای آموزشی، درمانی، ورزشی، فرهنگی و توانبخشی متناسب با کیفیت، کمیت و محل جغرافیایی ارایه خدمات.
2- تعیین شاخص های هدفمند و نتیجه گرا و استانداردهای کیفی خدمات.
3- پیش بینی ساز و کارهای نظارتی برای کنترل کمیت و کیفیت خدمات.
4- انعقاد تفاهم نامه با واحدهای عملیاتی براساس حجم فعالیت ها، خدمات و قیمت تمام شده.
5- اعطای اختیارات لازم به مدیران در زمینه های اداری و مالی براساس اختیار بند (هـ) ماده (16) قانون مدیریت خدمات کشوری.
مجموعه اقداماتی که زمینه تحقق ارایه خدمات عمومی با کیفیت برتر و سرعت و قیمت مناسب را فراهم می آورند | ||||||
ردیف | اقدامات اساسی | مسئول | مرجع تصویب | زمان | مشاور و همکار | ملاحظات |
1 | تهیه و ابلاغ دستورالعمل و راهنمای استاندارد سازی خدمات | سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور | - | تا پایان سال 1393 | - | - |
2 | تغییر رویکرد بودجه ای به نظام بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد | سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور | - | تا پایان سال 1394 | - | - |
3 | تدوین نظام نظارت و ارزیابی ارائه خدمات براساس شاخص های کیفیت، قیمت و سرعت | سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور | شورای عالی اداری | نیمه اول سال 1394 | - | - |
د- پیامدها و دستاوردها
- ارتقای کیفیت خدمات و افزایش سطح رضایتمندی مردم.
- افزایش میزان بهره وری در تولید و ارایه خدمات دولتی.
- افزایش میزان پاسخگویی مدیران دولتی در ارایه خدمات به مردم.
- افزایش اعتمام عمومی مردم به دستگاه های اجرایی.
4- برنامه چهارم: «مدیریت سرمایه انسانی»
الف- هدف
- کاهش حداقل 15% از مجموع کارکنان دستگاه های اجرایی از محل خروج طبیعی کارکنان و واگذاری خدمات
- افزایش کارکنان دولت با مدارک تحصیلی لیسانس و بالاتر از 50% به حداقل 56%
- تطبیق حداقل 60% مدیران حرفه ای با شایستگی های عمومی مدیریت
- کاهش نسبت کارکنان مادام العمر (رسمی) به کل کارکنان از 66% به 60%
ب- سیاست های کلی
- عدالت محوری در جذب، تداوم خدمت و ارتقای منابع انسانی (بند 2)
- بهبود معیارها و روزآمدی روش های گزینش منابع انسانی به منظور جذب نیروی انسانی توانمند، متعهد و شایسته و پرهیز از تنگ نظری ها و نگرش های سلیقه ای و غیرحرفه ای (بند 3)
- دانش گرایی و شایسته سالاری مبتنی بر اخلاق اسلامی و ارتقای مدیران (بند 4)
- ایجاد زمینه رشد معنوی منابع انسانی و بهسازی و ارتقای سطح دانش، تخصص و مهارت های آنان (بند 5)
- رعایت عدالت در نظام پرداخت و جبران خدمات با تأکید بر عملکرد، توانمندی، جایگاه و ویژگی های شغل و شاغل و تأمین حداقل معیشت با توجه به شرایط اقتصادی و اجتماعی (بند 6)
- زمینه سازی جذب و نگهداری نیروهای متخصص در استان های کمتر توسعه یافته و مناطق محروم (بند 7)
- حفظ کرامت و عزت و تأمین معیشت بازنشستگان و مستمری بگیران و بهره گیری از نظرات و تجارب مفید آنها (بند 8)
- توجه به استحکام خانواده و ایجاد تعادل بین کار و زندگی افراد در نظام اداری (بند 9)
مجموعه اقداماتی که منجر به مدیریت بهینه سرمایه انسانی می شود | ||||||
ردیف | اقدام اساسی | 1394 | 1395 | 1396 | مبانی قانونی | مسئول اجراء |
1 | متناسب سازی تعداد نیروی انسانی | کاهش: * رسمی و پیمانی، 60000 نفر * قراردادی 15% افزایش: * پیمانی 12000 نفر | کاهش: * رسمی و پیمانی، 90000 نفر * قراردادی 10% افزایش: * پیمانی 12000 نفر | کاهش: * رسمی و پیمانی، 110000 نفر * قراردادی 10% افزایش: * پیمانی 12000 نفر | مواد (24) و (44) قانون مدیریت خدمات کشوری | دستگاه های اجرایی |
2 | افزایش نسبت کارکنان با مدرک تحصیلی لیسانس و بالاتر | حداقل 51% | حداقل 53% | حداقل 56% | - | دستگاه های اجرایی |
3 | اجرای برنامه انتخاب و تربیت مدیران | حداقل 5% | حداقل 10% | حداقل 15% | مصوبه شورای عالی اداری | * مرکز آموزش مدیریت دولتی * دستگاه های اجرایی |
ج- راهبردها و روش های اجرای برنامه مدیریت سرمایه انسانی
1- خروج طبیعی کارکنان از خدمت در قالب های بازنشستگی، بازخریدی و غیره.
2- بکارگیری نیروی انسانی با مدرک تحصیلی لیسانس و بالاتر (با اولویت فوق لیسانس و بالاتر) در سقف اعداد تعیین شده.
3- تعیین تکلیف کارکنان واحدهایی که برون سپاری می شوند به یکی از روش های ذیل (ماده 21 قانون مدیریت خدمات کشوری):
1-3- انتقال یا مأموریت کارکنان واحدهای واگذار شده به بخش غیردولتی خدمت دهنده طرف قرارداد.
2-3- بازخرید سنوات خدمت کارکنانی که واحدهای محل خدمت آنها به بخش غیردولتی واگذار می شود.
3-3- انتقال کارکنان به سایر واحدهای همان دستگاه یا سایر دستگاه های اجرایی دیگر.
4- کاهش کارکنان قراردادی که مازاد بر نسبت های مقرر و مغایر با مصوبات قانونی به کار گرفته شده اند.
5- ارزیابی شایستگی ها و توانمندی های مدیران و دیگر افراد واجد شرایط برای تصدی پست های مدیریتی و آموزش و تربیت آنها.
مجموعه اقداماتی که زمینه تحقق مدیریت بهینه سرمایه انسانی را فراهم می آورد | ||||||
ردیف | اقدامات اساسی | مسئول | مرجع تصویب | زمان | مشاور و همکار | ملاحظات |
1 | تدوین دستورالعمل برنامه ریزی و ساماندهی نیروی انسانی | سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور | شورای عالی اداری | پایان سه ماهه سوم سال 1393 | - | آیین نامه در دستور کار شورای عالی ادرای قرار گرفته است. |
2 | طراحی و استقرار نظام جامع آماری کارکنان دولت در بستر فناوری اطلاعات | سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور | کمیسیون دولت الکترونیک | پایان سه ماهه سوم سال 1394 | - | - |
3 | بازطراحی مشاغل عمومی بخش دولتی | سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور | شورای توسعه مدیریت | پایان سال 1394 | - | - |
4 | بازطراحی مشاغل اختصاصی بخش دولتی | دستگاه های اجرایی | شورای توسعه مدیریت | پایان سال 1394 | سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور | - |
5 | اجرای نظام پرداخت و جبران خدمات کارکنان بخش دولتی منطبق با قانون مدیریت خدمات کشوری با اولویت مشاغل کلیدی و ویژه | سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور | هیئت وزیران | پایان سال 1394 | - | در اجرای فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری |
6 | اصلاح ضوابط و مقررات گزینش مطابق با بند (3) سیاست های کلی نظام اداری ابلاغی مقام معظم رهبری | سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور | - | پایان سه ماهه سوم سال 1394 | هیئت عالی گزینش | - |
د- پیامدها و دستاوردها
- بهبود کیفیت عملکرد و ارتقای بهره وری بخش دولتی
- تسهیل جذب و نگهداشت نیروهای متخصص در ستاد دولت
- متناسب سازی حجم نیروی انسانی دولت و افزایش چابکی دستگاه های اجرایی
- کاهش هزینه های جاری
- ارتقای کیفیت مدیریت دستگاه های اجرایی
5- برنامه پنجم: «فناوری های مدیریتی»
الف- هدف
- بهبود شاخص کیفیت مقررات به نمره بالاتر از 20 از 100
- بهبود شاخص اثربخشی دولت به نمره بالاتر از 50 از 100
ب- سیاست های کلی
- عدالت محوری، شفافیت و روزآمدی در تنظیم و تنقیح قوانین و مقررات اداری (بند 13)
- دانش بنیان کردن نظام اداری از طریق بکارگیری اصول مدیریت دانش و یکپارچه سازی اطلاعات با ابتناء بر ارزش های اسلامی (بند 16)
اقدامات تحقق برنامه فناوری های مدیریتی | ||||||
ردیف | اقدامات اساسی | مسئول | مرجع تصویب | زمان | مشاور و همکار | ملاحظات |
1 | توسعه فعالیت مدیریت محلی با تصویب قانون مدیریت شهری | وزارت کشور | * هیئت وزیران * مجلس | تصویب هیئت وزیران: نیمه اول سال 1394 | سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور | - |
2 | اصلاح و دایمی نمودن قانون مدیریت خدمات کشوری | سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور | * هیئت وزیران * مجلس | تصویب هیئت وزیران: تا پایان سه ماهه سوم سال 1393 | - | تقدیم هیئت وزیران شده است. |
3 | اصلاح قانون برنامه و بودجه | سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور | * هیئت وزیران * مجلس | تصویب هیئت وزیران: پایان سال 1393 | - | - |
4 | اصلاح قانون محاسبات عمومی کشور | وزارت امور اقتصادی و دارایی | * هیئت وزیران * مجلس | تصویب هیئت وزیران: نیمه اول سال 1394 | دیوان محاسبات: همکار | - |
5 | اصلاح قوانین اختصاصی دستگاه ها | دستگاه های اجرایی | * هیئت وزیران * مجلس | تصویب هیئت وزیران: پایان سال 1394 | سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور | فهرست قوانین با هماهنگی دستگاه ها و سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور تعیین می شود. |
6 | طراحی و استقرار نظام مدیریت دانش در دستگاه های دولتی | معاونت علمی و فناوری رئیس جمهور | شورای عالی اداری | پایان سال 1395 | - | این برنامه مستمر است. |
7 | تدوین نظام نوین مدیریتی برای اداره بخش آموزش و پرورش | وزارت آموزش و پرورش | شورای عالی اداری | پایان سه ماهه اول سال 1394 | سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور | - |
8 | تدوین نظام نوین مدیریتی برای اداره بخش بهداشت، درمان و آموزش پزشکی | وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی | شورای عالی اداری | پایان سه ماهه اول سال 1394 | سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور | - |
9 | تدوین نظام نوین مدیریتی برای اداره بخش رفاه و تأمین اجتماعی | وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی | شورای عالی اداری | پایان سه ماهه اول سال 1394 | سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور | - |
10 | تدوین نظام نوین مدیریتی برای اداره بخش ورزش و جوانان | وزارت ورزش و جوانان | شورای عالی اداری | پایان سال 1394 | سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور | - |
11 | تدوین نظام نوین مدیریتی برای اداره بخش آموزش عالی | وزارت علوم، تحقیقات و فناوری | شورای عالی اداری | پایان سال 1394 | سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور | - |
ج- راهبردها و روش های اجرای برنامه فناوری های مدیریتی
1- انجام وظایف دستگاه های اجرایی در فضای رقابتی با اولویت واحدهای عملیاتی.
2- توسعه وظایف و فعالیت های مدیریتهای محلی در بخش های اجتماعی، فرهنگی، زیرساختی و خدماتی.
3- انسجام و یکپارچگی در نظام برنامه ریزی بلندمدت، میان مدت و کوتاه مدت (عملیاتی) و تنظیم و اجرای برنامه های عملیاتی سالانه با رویکرد بودجه ریزی بر مبنای عملکرد.
4- استقرار نظام ارزیابی و نظارت بر مبنای نتایج محصولات (کنترل کیفیت، قیمت و سرعت) به جای کنترل بر فرایندها.
5- شناسایی و انتخاب فناوریهای نوین ارایه خدمات، متناسب با هر بخش و جایگزینی آن فناوری ها با روش های سنتی مورد عمل دستگاه ها.
6- متناسب سازی قوانین با هدف ایفای نقش هر یک از فعالان توسعه در فضای رقابتی عادلانه و مبتنی بر مشارکت.
7- ارتقای شفافیت قوانین و افزایش اعتماد عمومی و نظارت بر اجرای کامل آنها.
د- پیامدها و دستاوردها
- ارتقای کارآمدی و اثربخشی دولت
- بهبود شاخص حکمروایی در چارچوب قوانین و ارزش های جمهوری اسلامی ایران
- ایجاد زیرساخت های بهبود ارائه خدمات به مردم
- ایجاد زمینه ارتقای رفاه نسبی آحاد جامعه
- افزایش و ارتقای مشارکت تمامی فعالان توسعه کشور در نظام اداری
6- برنامه ششم: «توسعه فرهنگ سازمانی»
الف- هدف
-ارتقای سطح فرهنگ سازمانی بخش دولتی
ب- سیاست های کلی
- نهادینه سازی وجدان کاری، انضباط اجتماعی، فرهنگ خود کنترلی، امانت داری، صرفه جویی، ساده زیستی و حفظ بیت المال (بند 21)
- نهادینه سازی فرهنگ سازمانی مبتنی بر ارزش های اسلامی و کرامت انسانی و ارج نهادن به سرمایه های انسانی و اجتماعی (بند 1)
- حمایت از روحیه نوآوری و ابتکار و اشاعه فرهنگ و بهبود مستمر به منظور پویایی نظام اداری (بند 26)
- قانون گرایی، اشاعه فرهنگ مسئولیت پذیری اداری و اجتماعی، پاسخگویی و تکریم ارباب رجوع و شهروندان و اجتناب از برخورد سلیقه ای و فردی در کلیه فعالیت ها (بند 20)
اقدامات تحقق برنامه توسعه فرهنگ سازمانی | ||||||
ردیف | اقدام اساسی | 1394 | 1395 | 1396 | مبانی قانونی | مسئول اجراء |
1 | شناخت مؤلفه های فرهنگ سازمانی و ارزیابی وضعیت موجود | پایان سال | - | - | ماده (90) و فصل سوم قانون مدیریت خدمات کشوری | دستگاه های اجرایی |
2 | ترسیم فرهنگ مطلوب و تهیه و اجرای برنامه ارتقای فرهنگ سازمانی | - | نیمه دوم | تمام سال | ماده (115)قانون مدیریت خدمات کشوری | دستگاه های اجرایی |
ج- پیامدها و دستاوردها
- ارتقای کارایی کارکنان و اثربخشی سازمان های دولتی
- بهبود تعامل کارکنان با مردم و ارتقای سطح رضایتمندی مردم از عملکرد سازمان های دولتی
- ایجاد رضایت شغلی و ارتقای سطح فرهنگ سازمانی در دستگاه های اجرایی
7- برنامه هفتم: «صیانت از حقوق مردم و سلامت اداری»
الف- هدف
- افزایش سطح رضایتمندی مردم از خدمات دستگاه های اجرایی به میزان 10%
- افزایش نمره شاخص کنترل فساد اداری از 24 به 35
- افزایش سطح اعتماد عمومی به دستگاه های دولتی به میزان حداقل 7% نسبت به وضع موجود.
ب- سیاست های کلی
- شفاف سازی و آگاهی بخشی نسبت به حقوق و تکالیف متقابل مردم و نظام اداری با تاکید بر دسترسی آسان و ضابطه مند مردم به اطلاعات صحیح (بند 18)
- ارتقای سلامت اداری و رشد ارزش های اخلاقی در آن از طریق اصلاح فرآیندهای قانونی و اداری، بهره گیری از امکانات فرهنگی و بکارگیری نظام مؤثر پیشگیری و برخورد با تخلفات (بند 24)
- حفظ حقوق مردم و جبران خسارت های وارده به اشخاص حقیقی و حقوقی در اثر قصور یا تقصیر در تصمیمات و اقدامات خلاف قانون و مقررات در نظام اداری (بند 23)
اقدامات تحقق برنامه صیانت از حقوق مردم و ارتقای سلامت اداری | ||||||
ردیف | اقدامات اساسی | مسئول | مرجع تصویب | زمان | مشاور و همکار | ملاحظات |
1 | تهیه، تصویب و اجرای مصوبه حقوق شهروندی در نظام اداری و تکریم ارباب رجوع | * سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور * معاونت حقوقی رئیس جمهور | شورای عالی اداری | تهیه: پایان سال 1394 اجراء: مستمر | * وزارت کشور * وزارت دادگستری | - |
2 | تهیه، تصویب و اجرای ضوابط جبران خسارت وارده به مردم در اثر قصور و تقصیر | سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور | هیئت وزیران | تهیه ضوابط: پایان سال 1394 اجراء: مستمر | وزارت دادگستری | - |
3 | تهیه و استقرار نظام جامع ارتقای سلامت و پیشگیری و کنترل فساد اداری | سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور | شورای عالی اداری | تهیه: پایان سال 1394 اجراء: مستمر | دستگاه های اجرایی | - |
4 | سنجش میزان رضایتمندی مردم از دستگاه های اجرایی و رتبه بندی آن ها (صیانت از حقوق مردم و سلامت اداری) | * سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور * استانداری ها * معاونت حقوقی رئیس جمهور | شورای عالی اداری | سالانه | دستگاه های اجرایی | - |
5 | افزایش اثربخشی نظام رسیدگی به تخلفات اداری | دستگاه های اجرایی | - | مستمر | سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور | - |
ج- راهبردها و روش های اجرای برنامه صیانت از حقوق مردم و ارتقای سلامت اداری
1- آشنا سازی مردم با حقوق خود در برابر دستگاه های اجرایی از طرق مختلف نظیر وسایل ارتباط جمعی، آموزش های حضوری و غیره.
2- مستند و شفاف سازی نحوه ارائه خدمات و اطلاع رسانی آن به مردم.
3- فراهم نمودن زمینه های مناسب برای اظهارنظر مردم نسبت به عملکرد دستگاههای اجرایی.
4- ایجاد زمینه مناسب دریافت شکایات مردم و مکلف نمودن دستگاهها به پاسخگویی و جبران خسارات در صورت کوتاهی.
5- فراهم نمودن زمینه های متنوع برای کشف مصادیق فساد اداری و برخورد سریع، قاطع و شفاف با متخلفین.
6- تأثیرگذاری میزان رضایت مردم از دستگاه ها و کارکنان در سرنوشت واحدهای سازمانی و کارکنان در چارچوب مقررات مربوط.
د- پیامدها و دستاوردها
- تأمین حقوق شهروندی و افزایش اعتماد عمومی
- ارتقای سلامت و کاهش فساد اداری
- کاهش وقوع تخلفات اداری
8- برنامه هشتم: «نظارت و ارزیابی»
الف- هدف
- افزایش میزان تحقق اهداف و اجرای قوانین و مقررات به بالای 50%
- ارتقای کیفیت برنامه ها و قوانین و مقررات
ب- سیاست های کلی
- کارآمدسازی و هماهنگی ساختارها و شیوه های نظارت و کنترل در نظام اداری و یکپارچه سازی اطلاعات (بند 25)
اقدامات تحقق برنامه نظارت و ارزیابی | ||||||
ردیف | اقدامات اساسی | مسئول | مرجع تصویب | زمان | مشاور و همکار | ملاحظات |
1 | تهیه نظام نامه ارزیابی استراتژیک و سنجش موقعیت کشور در ارتباط با اهداف چشم انداز و مقایسه با سایر کشورها | سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور | - | سالیانه | * دستگاه های اجرایی * مجمع تشخیص مصلحت نظام | - |
2 | استقرار مدیریت عملکرد و ارزیابی و رتبه بندی دستگاه های اجرایی | سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور | هیئت وزیران | سالیانه | دستگاه های اجرایی | - |
3 | سنجش میزان موفقیت دولت در موضوعات محوری نظام اداری نظیر شفافیت، پاسخگویی، بهره وری و اجرای قانون | حسب موضوع و مأموریت های دستگاه | شورای عالی اداری | سالیانه | سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور | انتخاب موضوع و مسئول اقدام، توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور تعیین می شود. |
ج- راهبردها و روش های اجرای برنامه نظارت و ارزیابی
1- طراحی نظام یکپارچه نظارت و ارزیابی برای پایش تحقق چشم انداز، اجرای سیاست های کلی نظام، برنامه های پنجساله، موضوعات محوری و احکام و قوانین بودجه سالانه.
2- تحلیل علل موفقیت ها و عدم موفقیت های دستگاه ها متناسب با نتایج حاصل از نظارت و ارزیابی عملکرد آنها.
د- پیامدها و دستاوردها
- ارتقای شاخص شفافیت و بهبود ادراک آحاد مردم از شفافیت نظام اداری
- ارتقای بهره وری نظام اداری
- شناخت مستمر نسبت به موانع و فرصت های توسعه کشور
- استقرار نظام نتیجه محوری در کنار فرایند محوری در مدیریت عملکرد بخش دولتی