تصویب نامه درخصوص اجرای آزاد راه تبریز – مرند – بازرگان
مصوب 1393,12,17با اصلاحات و الحاقات بعدی
هیأت وزیران در جلسه 17 /12 /1393 به پیشنهاد شماره 02 /100 /66150 مورخ 13 /12 /1393 وزارت راه و شهرسازی و به استناد ماده واحده قانون احداث پروژه های عمرانی بخش راه و ترابری از طریق مشارکت بانک ها و سایر منابع مالی و پولی کشور – مصوب 1366 - تصویب کرد:
1- وزارت راه و شهرسازی که از این پس «وزارت» نامیده می شود مجاز است برای اجرای آزاد راه تبریز – مرند – بازرگان به طول حدود (253) کیلومتر، شامل طراحی، مطالعات، احداث آزاد راه و تأسیسات جانبی خاص و نگهداری و بهره برداری از آن نسبت به انعقاد قرارداد مشارکت با شرکت احداث، نگهداری و بهره برداری آزاد راه تبریز - مرند – بازرگان که از این پس به اختصار «طرف مشارکت» نامیده می شود، با رعایت ضوابط و مقررات زیست محیطی اقدام نماید.
2- طرف مشارکت عهده دار تأمین منابع مالی کلیه هزینه های مورد نیاز احداث آزاد راه و تأسیسات جانبی خاص آن تا مرحله بهره برداری و تسویه حساب کامل هزینه ها خواهد بود. وزارت نیز تأمین بخشی از سرمایه گذاری را به میزان سی و پنج درصد برآورد اولیه هزینه ها تعهد نموده که از محل ردیف اعتباری شماره (40702203) قوانین بودجه سنواتی و سایر منابع مصوب مربوط تأمین خواهد نمود.
3- وزارت می تواند هم زمان با عقد قرارداد مشارکت یا پس از آن، انجام امور طراحی، مطالعات و پیمانکاری احداث آزاد راه و تأسیسات جانبی خاص آن را با رعایت مواد (27) و (28) قانون برگزاری مناقصات - مصوب 1383- به روش ترک تشریفات مناقصه به شرکت پیمانکاری واجد صلاحیت معرفی شده از سوی طرف مشارکت واگذار نماید.
4(اصلاحی 31/04/1394)- دوران قطعی مشارکت آزاد راه تبریز- مرند- بازرگان ثابت و معادل بیست و سه (23) سال مشتمل بر پنج (5) سال دوره احداث و هجده (18) سال دوره بهره برداری تعیین می گردد. چنانچه در پایان دوره بهره برداری، اصل و سود سرمایه گذاری طرف مشارکت به طور کامل مستهلک نشده است، وزارت باقیمانده آن را به طرف مشارکت پرداخت و آزاد راه را تحویل خواهد گرفت یا به کاربر (اپراتور) دیگری واگذار خواهد نمود.
5(اصلاحی 02/04/1395)- نرخ سود سرمایه گذاری طرف مشارکت بر مبنای ریال در دوران احداث و بهره برداری معادل نرخ سود سپرده یک ساله اعلامی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران به اضافه سه درصد (3% ) سرمایه گذاری ریالی تعیین می شود که پس از تصویب هیئت وزیران مبنای محاسبه قرار خواهد گرفت.
تبصره- چنانچه دوره احداث، بر اثر تعلل طرف مشارکت بیش از پنج سال به طول انجامد، در دوره تأخیر هیچ گونه سودی برای آورده طرف مشارکت منظور نخواهد شد.
6- مسئولیت نگهداری و بهره برداری از آزاد راه و تأسیسات جانبی خاص آن در دوران مشارکت بر عهده طرف مشارکت می باشد. طرف مشارکت متعهد است تا پس از بازگشت کامل اصل و سود سرمایه گذاری، آزاد راه و تأسیسات جانبی خاص آن را به وزارت منتقل نماید.
تبصره – مرجع تأیید هزینه های بهره برداری و نگهداری و همچنین بازگشت سرمایه و سود مورد انتظار طرف مشارکت، حسابرس مورد تأیید وزارت امور اقتصادی و دارایی می باشد.
7 – بیمه، مالیات و سایر حقوق و عوارض ناشی از اجرای آزاد راه تابع قوانین و مقررات طرح های عمرانی کشور می باشد.
8- وزارت موظف است در قرارداد مشارکت منعقده، نحوه استیفای حقوق دولت را در صورت خودداری و یا ناتوانی طرف مشارکت در اجرای مفاد قرارداد پیش بینی نماید.
9- طرف مشارکت موظف است تا قبل از تأسیس شرکت احداث، نگهداری و بهره برداری از آزاد راه تبریز – مرند – بازرگان و انعقاد قرارداد مشارکت نسبت به اخذ گواهی اهلیت و توانایی سرمایه گذاری از سازمان سرمایه گذاری و کمک های فنی و اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی اقدام و به وزارت ارایه نماید و اجرای این تصویب نامه منوط به صدور گواهی مذکور است.
معاون اول رییس جمهور - اسحاق جهانگیری