هیأت وزیران در جلسه مورخ 27/12/1376 بنا به پیشنهاد شماره 7606 ـ 102 مورخ 20/12/1376 سازمان برنامه و بودجه به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و در اجرای تبصره (30) قانون بودجه سال 1377 کل کشور آیین نامه اجرایی تبصره یاد شده را به شرح زیر تصویب نمود:
آیین نامه اجرایی تبصره (30) قانون بودجه سال 1377 کل کشور
مصوب 1376,12,27با اصلاحات و الحاقات بعدی
ماده 1 ـ مبلغ پنجاه و شش میلیارد (56000000000) ریال اعتبار عمرانی منظور در ردیف 503291 قسمت چهارم قانون بودجه سال 1377 کل کشور برای تأمین خسارت آسیب دیدگان از جنگ که توسط آتش مستقیم دشمن یا توسط ضد انقلاب دچار خسارت شده اند و تا پایان 1/4/1375 دارای پرونده هستند، همچنین تأمین خسارات وارد شده به اشخاص ناشی از موارد فوق و هزینه آماده سازی محل اسکان و اشتغال مهاجران و تأمین تفاوت تسهیلات اعطایی در این خصوص، برای ایجاد زمینه های اشتغال در مناطق جنگزده در اختیار شورای عالی اشتغال مناطق جنگزده قرار می گیرد قابل مصرف است. مناطقی که بعد از تاریخ 1/4/1375 در اثر درگیری با اشرار و ضد انقلاب مورد آسیب قرار می گیرند نیز مشمول استفاده از این تسهیلات می باشد. در تمام اعتبارات تسهیلاتی این تبصره جانبازان، خانواده شهدا و آزادگان دارای اولویت هستند.
تبصره ـ اسامی شهرستانهای مناطق جنگزده و در حال بازسازی به شرح زیر است:
1 ـ شهرستان آبادان
2 ـ شهرستان خرمشهر
3 ـ شهرستان دشت آزادگان
4 ـ روستاهای غرب کرخه از شهرستان شوش
5 ـ روستاهای دارخوین
6 ـ شهرستان مهران
7 ـ شهرستان دهلران
8 ـ شهرستان قصر شیرین
9 ـ شهرستان گیلانغرب
10 ـ شهرستان سر پل ذهاب
11 ـ روستاهای شهرستان جوانرود و بخش ثلاث باباخانی
12 ـ روستاهای شهرستان پاوه و شهر نوسود
13 ـ شهرستان بانه
14 ـ شهرستان مریوان
ماده 2 ـ مراحل مبادله موافقتنامه ها و تخصیص اعتبارات موضوع این آیین نامه به شرح زیر انجام می شود:
1 ـ دستگاههای مجری طرحها و پروژه های بازسازی موضوع این تبصره موظفند پس از ابلاغ قانون بودجه سال جاری و این آیین نامه و تأیید شورای عالی اشتغال مناطق جنگزده نسبت به مبادله موافقتنامه طرحها و پروژه های مربوط، با سازمان برنامه و بودجه مرکز یا استان اقدام کنند. دستگاههای اجرایی و سازمان برنامه و بودجه موظفند ترتیبی اتخاذ کنند که مبادله موافقتنامه طرحها و پروژه ها حداکثر تا نیمه خردادماه سال 1377 انجام شود.
2 ـ به منظور حصول اطمینان از حسن اجرای طرحها و پروژه ها و هزینه کردن اعتبارات، حسب اولویتهای مناطق جنگ زده در حال بازسازی، مفاد موافقتنامه طرحها و پروژه های ملی بین دستگاههای اجرایی و سازمان برنامه و بودجه، همچنین پیشنهاد تخصیص اعتبار طرحهای فوق الذکر پس از کسب نظر از شورای عالی اشتغال مناطق جنگزده است.
3 ـ کمیته تخصصی اعتبار مرکز و استانها موظفند، تخصیص اعتبار مربوط به بازسازی مناطق جنگزده را مقدم بر سایر اعتبارات ابلاغ نمایند و وزارت امور اقتصادی و دارایی نیز بلافاصله با توجه به تخصیص مذکور نسبت به پرداخت اعتبار مربوط اقدام می کند.
4 ـ سازمان برنامه و بودجه حداکثر ظرف یک هفته پس از دریافت موافقتنامه ها نسبت به مبادله و ابلاغ آنها اقدام می نماید. رونوشت کلیه موافقتنامهها از سوی سازمان برنامه و بودجه برای شورای عالی اشتغال مناطق جنگزده ارسال می شود مفاد موافقتنامه بین سازمان برنامه و بودجه و دستگاه اجرایی ذی ربط نباید مغایر تأیید شورای عالی اشتغال مناطق جنگزده باشد.
5 ـ جابجایی بین طرحهای مشمول این آیین نامه پس از کسب نظر از شورای عالی اشتغال مناطق جنگزده طبق مفاد تبصره (18) قانون بودجه سال 1377 کل کشور انجام می شود.
ماده 3 ـ ذی حساب مربوط مجاز است در صورت لزوم و بر اساس درخواست دستگاه ذی ربط جهت تهیه و تأمین مصالح ساختمانی، تجهیزات و ماشین آلات طرحها و پروژه های موضوع این آیین نامه و وجوه مورد نیاز را (که در موافقتنامه مربوط نیز درج شده است) به حساب کارخانه ها یا شرکتهای دولتی طرف قرارداد واریز نماید.
تبصره ـ مقصود از دستگاه ذی ربط دستگاهی است که اعتبار آن کسر می شود.
ماده 4 ـ ضوابط و دستورالعملهای پرداخت خسارت وارد شده به اشخاص اعم از حقیقی یا حقوقی (موضوع ماده (1) این آیین نامه) و اقدامات لازم برای بازگشت مهاجران از قبیل پرداخت وام، تأمین و تحویل زمین، نحوه توزیع هزینه آماده سازی محل اسکان و اشتغال مهاجران در مناطق مختلف جنگزده کشور، تأمین تفاوت تسهیلات اعطایی به مهاجران، اشتغال، اسکان و اداره امور مربوط به دفتر بازسازی مناطق بازسازی شده و سایر موارد توسط نماینده ویژه رئیس جمهور در اداره امور مربوط به بازسازی مناطق جنگزده کشور تهیه و ابلاغ می شود لازم الاجراست.
تبصره ـ سهم قطعی هر استان برای انجام امور مذکور در این آیین نامه توسط نماینده ویژه رییس جمهور در اداره امور مربوط به بازسازی مناطق جنگزده به سازمان برنامه و بودجه ابلاغ می شود تا بعد از مبادله موافقتنامه مربوط توسط دستگاه اجرایی ذی ربط هزینه گردد.
ماده 5 ـ وجوه لازم برای پرداخت هزینه های طرحها و پروژه های موضوع این آیین نامه در حدود اعتبارات تخصیص یافته و با رعایت مقررات این آیین نامه بر اساس درخواست وجه ذی حساب مربوط توسط خزانه به حساب بانکی دستگاه ذی ربط که از طرف خزانه در تهران در بانک ملی شعبه دولتی و در شهرستانها در یکی از شعب بانک ملی ایران به همین منظور افتتاح شده یا می شود واریز خواهد شد.
تبصره 1 ـ در مورد دستگاههای اجرایی فاقد ذی حساب، وظیفه ذی حساب در مورد اعتبارات ملی توسط مسؤول امور مالی دستگاه و در مورد اعتبارات استانی توسط مسؤول امور مالی واحد استانی دستگاه مربوط (که از طریق آن دستگاه برای انجام عملیات مالی موضوع این آیین نامه به وزارت امور اقتصادی و دارایی معرفی می شود) با رعایت مقررات این آیین نامه انجام می شود.
تبصره 2 ـ سهم اعتباری هر یک از دستگاههای اجرایی فاقد ذیحساب توسط مسؤول امور مالی آن دستگاه از نمایندگی خزانه در استان درخواست و به حساب بانکی موضوع این ماده واریز می شود. وجوه پرداختی از این بابت در پایان سال بر اساس درخواستهای مسؤول امور مالی و گواهیهای بانکی مبنی بر واریز وجوه از حساب دریافتی نمایندگی خزانه کسر و به حساب دریافتی دستگاه فاقد ذیحساب، منظور می شود.
ماده 6 ـ دستگاههای اجرایی ملی و استانی (مجری طرحهای موضوع این آیین نامه) موظفند گزارش پیشرفت کار و هزینه عملیات انجام شده را (در مورد وجوه دریافتی) به صورت ماهانه تهیه و پس از تأیید ذحساب مربوط (در مور هزینه ها) برای نماینده ویژه رییس جمهور در اداره امور بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده و سازمان برنامه و و بودجه ارسال کنند.
ماده 7 ـ مسؤولیت تشخیص، تعهد، تسجیل و صدور حواله بر عهده بالاترین مقام دستگاه اجرایی ذیربط یا مقام مجاز از سوی او و مسؤولیت تأمین اعتبار و اعمال نظارت و پرداخت (طبق قوانین و مقررات مربوط) حسب مورد بر عهده ذی حساب یا مسؤول امور مالی دستگاه است.
ماده 8 ـ در مواردی که به منظور ایجاد تسهیلات لازم در پرداخت هزینه های مربوط به بازسازی و نوسازی مناطق جنگزده واگذاری تنخواه گردان ضرورت دارد، ذی حساب یا مسؤول امور مالی هر دستگاه می تواند مبلغی حداکثر تا ده درصد (10%) اعتبار مربوط به تشخیص بالاترین مقام دستگاه اجرایی یا مقام مجاز از سوی او به عنوان تنخواه گردان به حساب واحد تدارکاتی دستگاه اجرایی ذیربط واریز کند، پرداختهای بعدی در قبال ارایه سند هزینه مجاز است. به هر حال ذیحسابهای مراکز یا استانها تحت هر عنوان حق پرداخت هیچ گونه وجهی را که در موافقتنامه قید نشده است یا افزون بر ارقام مندرج در موافقتنامه باشد ندارند در صورت پرداخت بدون اخذ دستور کتبی مقام ذی صلاح موضوع ماده (91) قانون محاسبات عمومی کشور ، ذی حساب مسؤول است.
ماده 9 ـ دستگاههای اجرایی مجازند به تشخیص و دستور بالاترین مقام دستگاه اجرایی یا مقام مجاز از سوی او مبلغی متناسب با نوع و میزان قرارداد و حداکثر به میزان بیست و پنج درصد (25%) مبلغ قرارداد را به صورت پیش نویس پرداخت در مقابل ضمانت بانکی در اختیار طرف قرارداد بگذارند.
ماده 10 ـ خرید هرگونه خودرو از محل اعتبارات موضوع این آیین نامه تابع مقررات مربوط به قانون سال 1377 کل کشور است.
ماده 11 ـ دستگاههای مجری طرحها و پروژه های موضوع این آیین نامه مکلفند حساب اعتبار موضوع این آیین نامه را نگهداری و در مواردی که از سوی دیوان محاسبات کشور تعیین و اعلام می شود به دیوان محاسبات کشور و وزارت امور اقتصادی و دارایی ارایه کنند. دیوان محاسبات کشور حساب مذکور و اسناد مربوط را رسیدگی می کند.
ماده 12 ـ تعهدات پرداخت نشده سنوات گذشته مربوط به عملیات مندرج در این آییننامه که با رعایت مقررات در چهارچوب اعتبارات بازسازی مصوب بودجه سال مربوط به وجود آمده باشد با رعایت ضوابط و مقررات مربوط قابل پرداخت است.
ماده 13 ـ گزارش عملکرد اعتبار موضوع این آیین نامه هر سال سه ماه یک بار توسط دستگاههای اجرایی ذیربط استانی و ملی به شورای عالی اشتغال مناطق جنگزده کشور و سازمان برنامه و بودجه ارسال می شود. دستگاههای اجرایی ملی نیز گزارش عملکرد طرحهای بازسازی مربوط به خود را هر سه ماه یک بار به شورای عالی اشتغال مناطق جنگزده کشور و سازمان برنامه و بودجه ارسال می کنند.
معاون اول رییس جمهور ـ حسن حبیبی