آیین نامه اجرایی جزء (1) بند (الف) ماده (187) و بند (الف) ماده (191) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران

هیئت وزیران در جلسه مورخ 20/ 5/ 1392 بنا به پیشنهاد مشترک سازمان حفاظت محیط زیست و معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور و وزارتخانه های نیرو، راه و شهرسازی و جهاد کشاورزی و به استناد بند (الف) ماده (187) و بند (الف) ماده (191) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه – مصوب 1389-، آیین نامه اجرایی جزء (1) بند (الف) ماده (187) و بند (الف) ماده (191) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران را به شرح زیر تصویب نمود:

آیین نامه اجرایی جزء (1) بند (الف) ماده (187) و بند (الف) ماده (191) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران
مصوب 1392,05,20

ماده 1- در این آیین نامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می روند:

الف- زیست بوم: پهنه جغرافیایی است که اجزای زیستی – فیزیکی (منابع آب، منابع خاک و اراضی، اقلیم، پوشش گیاهی، حیات جانوری) و اجتماعی (جوامع انسانی) آن در یک تعامل داخلی، نظام یکپارچه ای را تشکیل می دهند.

ب - زیست بوم حساس: زیست بوم با اهمیت از نظر حفظ و احیای تنوع زیستی و پشتیبانی جوامع انسانی محلی مؤثر در توسعه پایدار با اولویت های زیر:


اولویت اول

زیست بوم های آبهای داخل خشکی (تالابها، دریاچه ها و رودها) با کارکرد حفظ تنوع زیستی و پشتیبانی جوامع انسانی محلی

اولویت دوم

زیست بوم های جنگلی و ساحلی/دریایی با کارکرد حفظ تنوع زیستی و پشتیبانی جوامع انسانی محلی

اولویت سوم

زیست بوم های آبهای داخل خشکی (تالابها، دریاچه ها و رودها) با کارکرد حفظ تنوع زیستی

اولویت چهارم

سایر زیست بوم ها با کارکرد حفظ تنوع زیستی و پشتیبانی جوامع انسانی محلی

اولویت پنجم

زیست بوم های جنگلی و ساحلی/ دریایی با کارکرد حفظ تنوع زیستی

اولویت ششم

زیست بوم های آبهای داخل خشکی (تالابها، دریاچه ها و رودها) با کارکرد پشتیبانی جوامع انسانی

اولویت هفتم

سایر زیست بوم ها با کارکرد حفظ تنوع زیستی

اولویت هشتم

زیست بوم های جنگلی و ساحلی/ دریایی با کارکرد پشتیبانی جوامع انسانی

اولویت نهم

سایر زیست بوم ها با کارکرد پشتیبانی جوامع انسانی

پ- زیست بوم شکننده: زیست بوم حساسی که کارکردهای یک یا چند جزء آن و یا ارتباط بین آنها مختل شده و براساس شاخص های اختصاصی دستگاههای اجرایی مسئول به تشخیص کارگروه ملی، شکننده تعیین می شود.

ت- مدیریت یکپارچه زیست بومی: رویکردی راهبردی، جامع نگر، هدایت کننده و نظارتی در مدیریت اجزای زیستی – فیزیکی و اجتماعی برای نیل به حفاظت، احیا و بهره برداری پایدار از زیست بوم.

ث- دستگاههای اجرایی مسئول: وزارتخانه های نیرو، جهاد کشاورزی، راه و شهرسازی (سازمان هواشناسی) و سازمان حفاظت محیط زیست.

ج- برنامه: برنامه مدیریت یکپارچه زیست بومی در زیست بوم های حساس و شکننده.

چ- شورای عالی: شورای عالی حفاظت محیط زیست.

ح- سازمان: سازمان حفاظت محیط زیست.

خ- کارگروه ملی: کارگروه ملی مدیریت یکپارچه زیست بوم های حساس و شکننده.

ماده 2- کارگروه ملی با ترکیب زیر تشکیل می شود:
الف- رییس سازمان حفاظت محیط زیست (رییس کارگروه)
ب- معاون ذی ربط وزارت جهاد کشاورزی
پ- معاون ذی ربط وزارت نیرو
ت- معاون ذی ربط وزارت کشور
ث- معاون ذی ربط وزارت راه و شهرسازی
ج- معاون ذی ربط وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح
چ- معاون ذی ربط معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور
ح- استانداران ذی ربط
خ- سه نفر از متخصصین زیست بوم های حساس یا اعضای هیئت علمی ذی ربط دانشگاهها به پیشنهاد رییس کارگروه ملی و تصویب اعضای آن.
د- یک نفر نماینده سازمانهای مردم نهاد مرتبط به پیشنهاد رییس کارگروه ملی و تصویب اعضای آن.

تبصره 1- دبیرخانه کارگروه ملی در سازمان حفاظت محیط زیست با استفاده از ساختار موجود و بدون توسعه تشکیلاتی ایجاد می شود و دبیر آن توسط رییس سازمان حفاظت محیط زیست منصوب می گردد. تشکیل پایگاه اطلاعاتی پایش مدیریت زیست بومهای حساس و شکننده و به روز رسانی آن برعهده دبیرخانه می باشد.

تبصره2- نحوه تشکیل، اداره جلسات و اتخاذ تصمیم کارگروه ملی به موجب دستورالعملی خواهد بود که ظرف سه ماه پس از ابلاغ این آیین نامه توسط دبیرخانه تهیه و به تصویب کارگروه ملی می رسد.

ماده 3- وظایف کارگروه ملی به شرح زیر تعیین می گردد:
الف- تنظیم و پیشنهاد برنامه برای تصویب در هیئت دولت.
ب- تنظیم سیاستهای کلان جهت مدیریت بهینه زیست بوم های حساس و شکننده در چارچوب برنامه و پیشنهاد آن به شورای عالی برای تصویب.
پ- تعیین و تصویب شاخص های حساسیت و شکنند گی زیست بوم ها.
ت- تصویب و اعلام فهرست نهایی زیست بوم های حساس و شکننده و اولویت بندی آنها.
ث- نظارت بر عملکرد اجرای برنامه و اتخاذ تصمیمات لازم.
ج- ارایه گزارشهای دوره ای به شورای عالی.
چ- پیگیری و نظارت بر اجرای مصوبات شورای عالی.

تبصره- دستورالعمل مربوط به تعیین زیست بوم های حساس و شکننده و نحوه بازنگری اولویت بندی حساسیت زیست بوم ها ظرف شش ماه پس از ابلاغ این آیین نامه با پیشنهاد دبیرخانه به تصویب کارگروه ملی خواهد رسید.

ماده 4- دستگاههای اجرایی مسئول مکلفند ظرف نه ماه پس از ابلاغ این آیین نامه، مناطق زیست بوم های حساس و شکننده مربوط به حوزه وظایف خود را براساس شاخصهای مصوب کارگروه ملی تعیین و در قالب نقشه های رقومی جهت بررسی، تلفیق و تصویب به کارگروه ملی ارسال نمایند.

ماده 5- به منظور پیگیری اجرای مصوبات کارگروه ملی در استانها، کارگروه متناظر استانی بدون ایجاد تشکیلات با مسئولیت معاون ذی ربط استاندار و مدیرکل حفاظت محیط زیست استان (دبیر) با وظایف زیر تشکیل می شود:
الف- تهیه فهرست زیست بوم های حساس و شکننده با رویکرد ارتقای مشارکت ذی نفعان به ویژه جوامع محلی و تشکل های مردم نهاد و ارسال آن به دستگاه اجرایی مسئول ذی ربط برای ارایه به کارگروه ملی.
ب- تدوین، بازنگری و اصلاح برنامه های استان و ارایه آن به کارگروه ملی برای تصویب.
پ- ارایه گزارش عملکرد دستگاههای اجرایی در خصوص اجرای برنامه در استان یا استانهای مربوط به کارگروه ملی.

تبصره- در خصوص زیست بومهایی که در بیش از یک استان واقع شده اند، ریاست کارگروه به صورت دوره ای (دو ساله) بر عهده معاون ذی ربط یکی از استانداریهای مربوط بوده و مدیران متناظر استانی همه استانهایی که زیست بوم مورد نظر در آنها قرار دارد به عنوان عضو کارگروه همکاری می نمایند.

ماده 6- دستگاههای اجرایی و شوراهای توسعه و برنامه ریزی استان ها موظفند ضوابط و برنامه مصوب کارگروه ملی را رعایت و در تصویب طرح ها و برنامه های خود رعایت نمایند.

ماده 7- معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی رییس جمهور مکلف است اعتبارات لازم را برای اجرای تکالیف تعیین شده، با همکاری دستگاههای ذی ربط تعیین و پس از تأمین از محل اعتبارات مصوب مربوط در اختیار دستگاههای مذکور قرار دهد.

اسحاق جهانگیری
معاون اول رییس جمهور