آیین نامه داخلی شورای عالی آموزش و پرورش و کمیسیونهای وابسته به آن
مصوب 1380,11,25
مقدمه
از آنجا که حیطه اختیارات و وظایف شورای عالی آموزش و پرورش وسیع میباشد و کلیه موضوعا ت اساسی را در زمینه تعلیم وتربیت در بر میگیرد، و به منظور بالا بردن سطح کیفی مصوبات و کمک در تسریع کار شورای عالی در انجام وظایفی که طبق ماده 6 لایحه قانونی تشکیل شورای عالی آموزش و پرورش به عهده وی محول گردیده است و به استناد مفاد بند 15 ماده 6 و ماده 14 همان قانون، آیین نامه داخلی شورای عالی و کمیسیونهای وابسته به آن به شرح زیر خواهد بود.
ماده 1 ـ جلسات شورای عالی آموزش و پرورش هر دو هفته یکبار تشکیل میشود.
تبصره ـ در صورت نیاز به جلسه فوق العاده با تشخیص رئیس شورا به دعوت از اعضاء اقدام خواهد شد.
ماده 2 ـ دستور هر جلسه با توجه به مسائل جاری و اولویتها از طرف رئیس شورا تعیین و حداقل 48 ساعت قبل از تشکیل هر جلسه، همراه با صورت مذاکرات جلسه قبل، توسط دبیرخانه شورا به اطلاع اعضاء خواهد رسید.
ماده 3 ـ جلسات شورا با حضور حداقل 10 نفر از اعضاء رسمی است و برای تصویب هر موضوع، رأی موافق حداقل 8 نفر از اعضاء رسمی ضرورت دارد.
ماده 4 ـ مصوبات شورا به تأیید رئیس شورا میرسدو دستور اجرای آن توسط وزیر آموزش و پرورش صادر میگردد.
ماده 5 ـ کمیسیونهای وابسته به شورای عالی آموزش و پرورش به شرح زیر در دبیرخانه شورای عالی آموزش و پرورش تشکیل خواهد شد.
1.-کمیسیون اساسنامهها، آییننامهها و مقررات تحصیلی.
2.-کمیسیون برنامههای درسی و تربیتی.
3.-کمیسیون برنامههای توسعه و نیروی انسانی.
4.-کمیسیون معین.
5.-کمیسیون خاص و امور ایثارگران.
ماده 6 ـ وظایف و ترکیب اعضای کمیسیونها به شرح زیر است:
6-1- کمیسیون اساسنامهها ، آیین نامهها و مقررات تحصیلی
الف ـ شرح وظایف:
1.-بررسی کلیه اساسنامهها، آییننامهها و مقررات تحصیلی مربوط به دورههای مختلف تحصیلی و تنقیح و تکمیل آنها قبل از طرح در شورای عالی.
2.-بررسی و اظهارنظر در مورد موضوعاتی که از طرف شورای عالی آموزش و پرورش، رئیس شورای عالی و یا دبیرکل به کمیسیون ارجاع میگردد.
ب ـ ترکیب اعضاء:
1.-یک نفر از اضای شورای عالی به انتخاب شورا
2.-دبیر کلشورای عالی و در غیاب وی معاون دبیرکل.
3.-نمایندة پژوهشکده تعلیم و تربیت.
4 و 5 و 6 ـ سه نفر صاحبنظر به پیشنهاد وزیر و موافقت شورای عالی.
7.-نماینده معاونت آموزش عمومی و امور تربیتی.
8.-نماینده معاونت اموزشی و پرورش نظری و مهارتی.
9-نماینده سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی.
10.-دو نفر مدیر مدرسه یک نفر از آموزش عمومی و یک نفر از آموزش متوسطه به معرفی وزیر و تصویب شورای عالی.
11.-مدیر کل دفتر ارزشیابی تحصیلی و تربیتی.
12.-مدیر کل سنجش و ارزشیابی تحصیلی.
13.-یک نفر معلم به معرفی وزیر و موافقت شورای عالی.
6-2- کمیسیون برنامههای درسی و تربیتی
الف ـشرح وظایف:
1-تدوین اصول و بینشها و نگرشهای کلی حاکم بر برنامهها و محتوای دروس.
2.-بررسی رئوس برنامههای درسی و سرفصلهای دروس دورههای مختلف تحصیلی.
3-بررسی انطباق محتوای کتب درسی با سرفصلها و برنامههای مصوب (براساس آیین نامه نحوه تدوین وتصویب برنامههای درسی)
4- بررسی سیاستهای کلی تربیتی مدارس و کلیه واحدهای آموزشی وابسته به آموزش و پرورش.
5.-بررسی طرحها و مقررات مربوط به فعالیتهای تربیتی و مسابقات ورزشی.
6.-بررسی طرحهای کلی مربوط به فعالیتهای فوق برنامه مدارس.
7- بررسی و اظهار نظر در مورد موضوعاتی که از طرف شورای عالی آموزش و پرورش کشور و رئیس شورای عالی و یا دبیرکل به کمیسیون ارجاع میگردد.
ب ـ ترکیب اعضاء
1- یک نفر از اعضای شورای عالی به انتخاب شورا.
2- دبیرکل شورای عالی و در غیاب وی معاون دبیرکل.
3.- نماینده پژوهشکده تعلیم و تربیت.
4 و 5 . -دو نفر صاحبنظر به پیشنهاد وزیر موافقت شورای عالی.
6 - مدیر کل دفتر برنامهریزی و تألیف کتب درسی.
7. -مدیر کل دفتر تألیف و برنامهریزی درسی آموزش متوسطه (فنی و حرفهای).
8.- نماینده معاونت آموزش عمومی و امور تربیتی.
9- نماینده معاونت آموزش و پرورش نظری ومهارتی.
10- نماینده معاونت برنامهریزی و منابع انسانی.
11 و 12 و 13 و 14 ـ چهار نفر از معلمان مجرب در رشتههای علوم پایه، علوم انسانی، فنی و معارف اسلامی به پیشنهاد وزیر و تأیید شورای عالی.
تبصره 1 ـ یک نفر از گروههای آموزشی ذیربط با دعوت دبیرکل شورای عالی و داشتن حق رأی در جلسات کمیسیون شرکت خواهد کرد.
تبصره 2 ـ در مورد موضوعاتی که به معاونت تربیت بدنی و تندرستی مربوط میشود نماینده آن معاونت با داشتن حق رأی در جلسات کمیسیون شرکت خواهد کرد.
6-3- کمیسیون برنامههای توسعه و نیروی انسانی
لف ـ شرح وظایف:
1.-بررسی طرحهای توسعه در مراحل و رشتههای مختلف تحصیلی.
2.-بررسی مقررات و اصول گزینش تخصصی معلمان.
3.-بررسی طرحهای لازم برای تربیت و استخدام معلمان در دوره های مختلف تحصیلی.
4.-بررسی طرحهای ارائه شده برای بسیج و مشارکت مردم در امر آموزش و پرورش.
5.-بررسی ضوابط ارزشیابی از نظام آموزش و پرورش.
6.-بررسی ضوابط ویژه تشویق و تقدیر از معلمان و سایر کارکنان آموزش و پرورش.
7.-بررسی و اظهارنظر در مورد موضوعاتی که از طرف شورای عالی آموزش و پرورش، رئیس شورای عالی و یا دبیرکل به کمیسیون ارجاع میگردد.
ب ـ ترکیب ا عضاء:
1.-یک نفر از اعضای شورای عالی به انتخاب شورا.
2.-دبیرکل شورای عالی و در غیاب وی معاون دبیرکل.
3.-نماینده پژوهشکده تعلیم و تربیت.
4 و 5 ـ دو نفر صاحبنظر به پیشنهاد وزیر و موافقت شورای عالی.
6- نماینده معاونت آموزش عمومی و امور تربیتی.
7- نماینده معاونت آموزش و پرورش نظری و مهارتی.
8.-نماینده سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی.
9- مدیر کل دفتر طرح و برنامه.
10- مدیر کل دفتر بودجه و تشکیلات.
11- مدیر کل دفتر بهبود و کیفیت و راهبری استانداردها.
12.-نماینده معاونت مشارکتهای مردمی.
تبصره 1 ـ کمیسیونهای موضوع بندهای 1 و 2 و 3 ماده 5 این آییننامه در اولین جلسه خود یک نفر را به عنوان رئیس و یک نفر را به عنوان نائب رئیس انتخاب خواهند کرد رؤسای کمیسیونهای فوق، بدون داشتن حق رأی در جلسات شورا شرکت میکنند.
تبصره 2 ـ جلسات کمیسیون های مذکور با حضور حداقل از اعضای رسمی تشکیل میشود و برای تصویب هر موضوع، رأی موافق اکثریت نسبی تعداد کل اعضای رسمی ضروری است.
6-4- کمیسیون معین
الف ـ شرح وظایف:
1.-تفسیر آرای شورای عالی آموزش و پرورش و تشخیص مصادیق آن (براساس مذاکرات جلسات شورای عالی).
2.-بررسی و تصویب دستورالعمل اجرایی مربوط به نحوه رسیدگی به مسائل و مشکلات آییننامهای پرونده ی تحصیلی دانشآموزان.
3.-بررسی و اتخاذ تصمیم در خصوص موردی که از طرف شورای عالی آموزش و پرورش ارجاع میگردد.
4.-بررسی و تصویب مقررات تحصیلی مدارس ایثارگران.
ب ـ ترکیب اعضاء
1.-دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش (به عنوان رئیس کمیسیون)
یک نفر از اعضای شورای عالی به انتخاب شورا.
3 و 4 و 5 ـ سه نفر صاحبنظر به پیشنهاد وزیر و موافقت شورای عالی.
6- مدیر کل سنجش و ارزشیابی تحصیلی.
7.-رئیس سازمان آموزش و پرورش شهر تهران یا نماینده وی.
تبصره 1 ـ مصوبات کمیسیون معین در خصوص موضوع بندهای 1 و 2 و 4 در حکم مصوبات شورای عالی میباشند و با امضای دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش قابل اجرا است. مصوبات موضوع بند 3 این ماده به اطلاع اعضای شورای عالی آموزش و پرورش خواهد رسید. چنانچه هر یک از اعضای شورا در ظرف مدت یک هفته اعتراض خود را نسبت به هر قسمت از مصوبه اعلام دارند موضوع جهت تصمیمگیری نهایی در جلسه شورای عالی آموزش و پرورش مطرح میشود. در غیر این صورت به منزله مصوبه شورای عالی تلقی میگردد. ضمناً رونوشت مصوبات موضوع بند 1 برای اعضای شورا نیز ارسال خواهد شد.
تبصره 2 ـ کمیسیون معین با حضور 5 نفر از اعضا رسمیت خواهد یافت و موضوعات با حداقل 4 رأی موافق به تصویب میرسد.
6-5- کمیسیون خاص و امور ایثارگران
الف ـ شرح وظایف:
1.-بررسی و اتخاذ تصمیم در مورد مشکلات پروندههای تحصیلی دانشآموزان دورههای مختلف تحصیلی.
2.-اتخاذ تصمیم در خصوص مواردی که به علت شرایط استثنایی و یا اضطراری اجرای مصوبات شورای عالی در آن موارد امکانپذیر نباشد.
3.-صدور دیپلمافتخار برای جانبازان اعصاب و روان.
ب ـ ترکیب اعضاء
1.-دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش یا معاون وی (به عنوان رئیس کمیسیون)
2.-مدیر کل دفتر آموزش و پروش نظری و پیش دانشگاهی یا نماینده ثابت وی.
3.-مدیر کل دفتر آموزش و پرورش فنی و حرفهای یا نماینده ثابت وی.
4.-مدیر کل دفتر آموزش و پرورش کار دانش یا نماینده ثابت وی.
5.-مدیر کل سنجش و ارزشیابی تحصیلی یا نماینده ثابت وی.
6.-مدیر کل امور مدارس شاهد و ایثارگران یا نماینده ثابت وی.
7.-مدیر کل آموزش و پرورش راهنمایی تحصیلی یا نماینده ثابت وی.
تبصره ـ کمیسیون فوق با حداقل 5 نفر از اعضاء رسمیت خواهد یافت و موضوعات با حداقل 4 رأی موافق به تصویب میرسد.
ماده 7 ـ کمیسیونهای شورای عالی می توانند برحسب مورد از کارشناسان و صاحبنظرا مطلع به عنوان عضو میهمان بدون داشتن حق رأی برای شرکت در جلسات دعوت کنند.
ماده 8 ـ حکم رؤسای کمیسیونها توسط وزیر آموزش و پرورش و حکم سایر اعضاءتوسط دبیرکل شورای برای مدت دوسال صادر میشود. تغییر نمایندگان واحدها و سازمانها قبل از اتمام مهلت دو سال بلامانع خواهد بود، تمدید عضویت اعضاء نیز منعی نخواهد داشت.
ماده 9 ـ حضور اعضای شورا و کمیسیونها در جلسات الزامی است، ولی اگر با تأیید شورا یا کمیسیون مربوطه معلوم شود که یکی از اعضاء به هر دلیل قارد نیست با شورا یا کمیسیون همکاری مؤثر داشته باشد، پس از بررسی موضوع مستعفی شناخته شده و نسبت به تعیین جانشین وی اقدام میشود.
ماده 10 ـ شرکت اعضای شورای عالی در جلسات شورا افتخاری است، لیکن اعضای کمیسیونها و اعضای میهمان آنها و کارشناسان، برابر مصوبه شورای عالی حق حضور در جلسه دریافت خواهند کرد.
ماده 11 ـ موضوعات قابل بررسی از سه طریق در دستور کار شورا قرار میگیرد.
1.-موضوعاتی که وزیر آموزش و پرورش رأساً جهت بررسی به دبیر کل ارجاع میکند.
2.-آنچه از سوی معاونتها و دستگاههای اجرایی به وزیر تقدیم میشود و وزیر ارجاع مینماید.
3.-طرحهایی که حداقل به امضای 5 نفر از اعضای شورای عالی رسیده باشد و نیز از طریق وزیر آموزش و پرورش در دستور کار شورا قرار خواهد گرفت.
تبصره ـ موضوعاتی که در دستور کار شورا قرار میگیرد ابتدا در کمیسیونهای ذیربط بررسی میشود چنانچه رسیدگی به موضوعی به تشخیص شورا یا وزیر آموزش و پرورش فوریت داشته باشد مستقیماً در دستور کار شورا قرار خواهد گرفت.
ماده 12 ـ با تصویب این آیین نامه کلیه مصوبات مغایر قبلی ملغی است.
موضوع: آیین نامه داخلی شورای عالی آموزش و پرورش و کمیسیونهای وابسته مشتمل بر دوازده ماده و هشت تبصره در ششصد وهفتاد و یکمین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش مورخ 25 /11 /80 به تصویب رسید. صحیح است، به مورد اجراء گذاشته شود.
مرتضی حاجی ـ ریئس شورای عالی و وزیر آموزش و پرورش