آئین نامه کودکستانها مصوب 1349

طرح آئین نامه کودکستانها با حضور مدیر کل دفتر برنامه ریزی آموزش ابتدایی در جلسه 70 مورخ 11 /11 / 1349 مطرح شد و جزء جزء آن مورد بحث قرار گرفت و اصلاحاتی در آن به عمل آمد.

آئین نامه کودکستانها مصوب 1349

ماده 1- کودکستان واحد تربیتی است که به وسیله یا با اجازه وزارت آموزش و پرورش برای تربیت کودکان که در سنین قبل از ورود به دبستان هستند تأسیس می گردد.

تبصره 1- تأسیس کودکستانهای غیردولتی در سراسر کشور مطابق آئین نامه آموزشگاه های غیردولتی باید انجام شود.

تبصره 2- شرایط تأسیس کودکستانهای شبانه روزی تابع آئین نامه ای خواهد بود که به تصویب شورای عالی آموزش و پرورش خواهد رسید.

ماده 2- هدفهای تأسیس کودکستان عبارت است از فراهم کردن محیط و فرصت هایی برای پرورش قوای جسمی، عقلانی و عاطفی کودکان.

ماده 3- مدیر کودکستان منحصراً از بین بانوانی که حداقل 25 سال سن داشته باشند انتخاب می شود و باید علاوه بر دارا بودن شرایط لازم برای ریاست دبستان دوره کلاس تربیتی مربی کودک را با موفقیت گذرانیده باشد.

تبصره - کسانی که در یکی از رشته های علوم تربیتی دانشنامه لیسانس یا بالاتر داشته باشند با شرایط مساوی حق تقدّم خواهند داشت.

ماده 4- وظایف مدیر کودکستان:

1- تشکیل شورای مربیان کودکستان قبل از آغاز کار کودکستان و راهنمایی آنان در تنظیم برنامه و خط­مشی سالانه.

2- تقسیم کودکان به کلاسهای مختلف.

3- کمک به مربیان در امر تربیت کودکان.

4- دعوت از متخصصان کار تعلیم و تربیت برای راهنمایی مربیان در صورت لزوم.

5- تشکیل جلسات مذاکره و تبادل نظر با مربیان و اولیاء کودکان.

6- همکاری با راهنمایان تعلیماتی.

7- فراهم آوردن وسایل لازم برای کودکان.

8- مراقبت در حضور و غیاب کارکنان.

9- کمک به مربیان در تنظیم برنامه کار کودکان.

10- ابلاغ دستورالعمل و بخشنامه های مربوط به کارکنان.

11- اداره کار کلاسها در صورت غیبت مربی.

12- اجرای دستورالعملهایی که از سازمانهای متبوع ارجاع می شود.

13- نظارت در اجرای آئین نامه.

ماده 5- مربی کودکستان باید دارای شرایط زیر باشد:

1- متدین به دین اسلام و یا یکی از ادیان قانونی رسمی باشد.

2- از نظر جسمی و روانی سالم باشد و نقص عضوی نداشته باشد.

3- دوره تربیت مربی کودک را با موفقیت گذرانیده باشد.

4- مربیان کودکستانها منحصراً از بین زنان باید انتخاب شوند و کمتر از 18 سال نداشته باشند.

ماده 6- وظایف مربی کودکستان:

1- حضور در کودکستان و مراقبت از کودکان در تمام اوقات.

2- تهیه طرح برنامه کار روزانه مطابق برنامه مربوط.

3- گروه بندی اطفال در کلاس با توجه به رشد کودکان و پیشرفت آنان.

4- شرکت در فعالیتهای پرورش و شوراها و کلاسهای کارآموزی.

5- تنظیم و تشکیل پرونده­های کودکان از نظر اداری – خانوادگی و پرورشی.

6- مشاوره با مدیر کودکستان و اولیاء اطفال درباره وضع تربیتی کودکان.

7- رسیدگی به وضع اطاق کار کودکان از لحاظ ایمنی و بهداشتی و نظایر آن.

8- فراهم آوردن وسایل لازم جهت اجرای برنامه های کلاس.

ماده 7- تدریس زبانهای خارجی و کتابهای دبستانی و اجرای هر برنامه که فوق قدرت کودکان باشد در کودکستان ممنوع است.

ماده 8- ساختمان و وسایل کودکستان:

1- ساختمان کودکستان باید در محل مناسب بنا شود و کلمه نکات بهداشتی و ایمنی در آن رعایت گردد.

2- اطاق کار کودکستان باید وسیع و دور از سر و صدا باشد.

3- عمارت کودکستان باید یک طبقه و دارای میدان بازی و حیاط وسیعی باشد. (در میدان بازی باید جا برای نصب اسباب بازیها و محوطه کافی نیز برای کودکان باشد).

4- باید محوطه کودکستان اهم از اطاقها و بیرون از کلیه وسایلی که مزاحمت برای اطفال ایجاد می­کند عاری و پاک باشد.

5- وسایل موجود در کودکستان اعم از میز و نیمکت – رخت­آویز – تخته سیاه کتابخانه گنجه­ها و نظایر آنها باید برای استفاده کودکان مناسب باشد.

6- کودکستان باید دارای وسایل بازی و لوازم کارهای دستی، نقاشی، مجسمه­سازی و نظایر آنها باشد.

7- کودکستان باید مجهز به وسایل آشپزخانه و وسایل استراحت برای کودکان باشد.

ماده 9- اطفال کودکستانی و مقررات مربوط به آنان:

1- سن کودکان کودکستانی باید بین سه سال تمام تا سن ورود به دبستان باشد.

2- ساعات کار کودکان در کودکستان حداقل سه و حداکثر پنج ساعت در روز است. (3 ساعت صبح – و 2 ساعت بعد از ظهر).

3- لباس کودکان باید ساده و تمیز باشد.

ماده 10- مقررات بهداشتی مربوط به کودکان:

1- هر طفلی که به کودکستان پذیرفته می شود باید گواهی تلقیح آبله و تلقیحات لازم را داشته باشد.

2- از کودکان معاینه طبی به عمل آید و امراضی که تا هنگام ورود به کودکستان دچار شده اند در پرونده بهداشتی کودک منعکس شود.

3- هر روز باید مربی وضع بهداشتی کودکان را بررسی کند و احتمالاً اگر کودکی به نظر او بیمار بیاید وسیله مدیر کودکستان به خانه یا بهداری فرستاده شود.

4- در صورتی که کودکی به علت بیماری واگیر غیبت کند هنگام بازگشت به کودکستان باید گواهی سلامت مزاج مبنی بر پایان یافتن دوره بیماری به کودکستان تسلیم کند.

5- برای هر یک از کودکان باید کارت مخصوص بهداشت تنظیم شود و نتیجه معاینات کودکان که در هر سال حداقل سه بار انجام می شود در آن انعکاس یابد.

6- همه روزه باید به نظافت حیاط و راهروها و کلیه اطاقها و منبع آب آشامیدنی و محل سرایدار و غیره رسیدگی شود و مخصوصاً کف مستراحها مرتباً شستشو و با داروی مخصوص ضدعفونی گردد.

7- مواد خوراکی یا آشامیدنی که به کودکان داده می شود باید همواره پوشیده باشد و در معرض آلودگی و گرد و خاک و حشرات قرار نگیرد. ضمناً باید شخص سالم جهت آماده کردن غذا و پخش آن با نظر پزشکی بهداری آموزشگاهها تعیین گردد. باید ظروفی که کودکان در آن خوراکی می خورند کاملاً تمیز و پاک شده باشد و محوطه ای که برای آماده کردن غذا و انواع خوراکی اختصاص می دهند باید با کاشی مفروش شده باشد و برای شستشو و تمیز کردن مناسب باشد.

8- مدیر کودکستان وظیفه دارد در صورت بروز سانحه ای فوراً تصمیمات لازم را اتخاذ نماید و کوشش کند که آن را مرتفع سازد.

9- اطاق کار کودکان باید دارای نور و حرارت متناسب باشد.

10- آب آشامیدنی کودکان باید از منابعی تهیه شود که مصون از هرگونه آلودگیها باشد.

11- برای آشامیدن آب و صرف خوراکی باید هر کودک ظرف جداگانه و مخصوص به خود داشته باشد.

ماده 11- اصول برنامه کار کودکستانها:

1- برنامه کودکستان باید با توجه به احتیاجات کودکان تنظیم و ترتیب داده شود. در تنظیم و تهیه برنامه کودکستان کمک به رشد و پیشرفت قوای جسمی، ذهنی، اجتماعی و عاطفی کودک بایستی به عنوان اساس و پایه کار مورد نظر قرار گیرد.

2- در تنظیم برنامه کودکستان باید دو مورد زیر مورد توجه باشد:
الف- برنامه کودکستان باید از تنوع لازم برخوردار باشد.
ب- فرصت های مناسب تربیتی برای کودکان ایجاد شود تا متضمن رشد همه جانبه آنان باشد.

3- برنامه کار کودکستان باید در شهریور ماه هر سال تنظیم شود و برنامه کار کودکان در هر ماه مشخص گردد و طرح و نقشه کار مربی بطور دقیق نوشته شود.

4- برای اجرای برنامه روزانه در کودکستان رعایت سه شرط ضروری است:
الف- مربی باید با اصول تنظیم برنامه روزانه آشنایی کامل داشته باشد و در اجرای آن با توجه به سن کودک انعطاف لازم را به خرج دهد.
ب- مدت معینه در برنامه تنظیمی برای هر یک از فعالیتها باید متناسب با سن و رشد کودکان باشد.
ج- در تنظیم برنامه باید دقت شود فعالیت هایی که احتیاج به جنب و جوش زیاد دارد با فعالیتهای آرام به طور تناوب منظور شود.

5- برنامه کار باید طوری ترتیب داده شود که انتقال از فعالیتی به فعالیتهای دیگر به سهولت انجام پذیرد.

6- فعالیتهایی که در برنامه تربیتی کودکستانها باید به موقع اجرا درآید براساس برنامه ای خواهد بود که متناسب با شرایط رشد در سنین کودکی باشد.

ماده 12- آغاز و پایان اوقات کار کودکستانها در هر حوزه فرهنگی با پیشنهاد اداره آموزش و پرورش محل و تصویب شورای آموزش و پرورش منطقه ای خواهد بود.

ماده 13- در تعطیلات رسمی کودکستان بسته خواهد بود.

تبصره - کودکستانها در تعطیلات تابستانی چنانچه تجهیزات کافی با اجازه ادارات آموزش و پرورش داشته باشند می توانند بکار خود اداره دهند.

ماده 14- ادارات آموزش و پرورش در مناطقی که از نظر آماده نمودن کودکان برای شروع تحصیلات رسمی ضرورت تشکیل کلاسهای آمادگی وجود داشته باشد می توانند کلاسهای مزبور را با برنامه کودکستانها در دبستانهای دولتی موجود تشکیل دهند.