بهزاد پورسید قائم مقام پژوهشگاه قوه قضائیه در گفت‌وگو با خبرنگار گروه حقوقی و قضایی خبرگزاری میزان به تشریح علمکرد و تاثیر بانک داده آرای قضایی پرداخت و گفت: سامانه بانک داده آرای قضایی که در پژوهشگاه قوه قضاییه راه اندازی شده و در بستر اینترنت به نشانی j.ijri.ir و یا از طریق سامانه پژوهشگاه به نشانی www.ijri.ir در دسترس عموم مردم قرار دارد.

وی اظهار کرد: همکاران ما در طی چند سال اخیر بر روی بحث آراء قضایی متمرکز شده بودند و در این مدت چیزی حدود دو میلیون رأی را که در فاصله بین سال‌های 91 تا ابتدای 96 صادر شده بود را مورد مطالعه قرار دادند.

 

 

samane.png (104 KB)

 

 

این مقام مسئول افزود: از این تعداد رای مطالعه شده، تاکنون بیش از 90 هزار رأی انتخاب و بر روی سامانه بانک داده آرای قضایی بارگذاری شده است، البته از این تعداد حدود نیمی یعنی قریب 45 هزار رای در قالب 15 هزار دسته رای در دسترس عموم قرار دارد.

قائم مقام پژوهشگاه قوه قضاییه با اشاره به دسته‌بندی شدن این آرا گفت: این آرا همگی در دسته‌بندی‌های مشخص موضوعی قرار گرفته‌اند تا دسترسی سریع به آن‌ها میسر شود. این روش که از طریق درختواره حقوقی در حال انجام است روش علمی ویژه‌ای است که با بهره گیری از تجارب جهانی در حال انجام است و سبب خواهد شد موضوعات حقوقی از طریق این درختواره دقیقا در جای خود مورد مطالعه قرار گیرد. در واقع آرای دادگاه‌های بدوی، تجدیدنظر و دیوان عالی کشور اعم از حقوق و کیفری و ارای دیوان عدالت اداری به صورت موضوعی مرتب شده در بانک داده بارگذاری شده‌اند که تاکنون بیش از 45 هزار رای با امکان جستجو با گذر واژه‌های تعیین شده در دسترس عموم مردم است.