یک عضو کانون وکلای دادگستری مرکز با اشاره به راه‌اندازی سامانه شفافیت آرا گفت: امیدواریم با افتتاح این سامانه جدید، دستگاه قضایی به تکلیف ماده 36 قانون مجازات اسلامی عمل کند و موفق شود.
 
 
 
chakosh.jpeg (46 KB)
 
 
 
محمود علیزاده طباطبایی عضو کانون وکلای دادگستری مرکز صبح امروز (چهارشنبه) در گفت وگو با خبرگزاری ایرنا، راه اندازی سامانه شفافیت مجتمع ویژه رسیدگی به جرایم اقتصادی را اقدامی مبارک دانست و بیان کرد: با افتتاح این سامانه، آراء در معرض قضاوت عموم و حقوقدانان قرار می گیرد. طبق بند (4) بخش (د) ماده 211 قانون برنامه پنجم توسعه، قوه قضائیه موظف شده بود به منظور فراهم سازی بستر شفافیت آراء قضات، سامانه شفافیت و نقد آرای محاکم قضایی را ایجاد کند، اما متاسفانه از سال 92 تاکنون قوه قضائیه در مورد انتشار  اقدام نکرده بود و احکام را منتشر نمی کرد. امیدواریم با افتتاح این سامانه جدید، دستگاه قضایی به تکلیف ماده 36 قانون مجازات اسلامی عمل کند و موفق شود.
لازم به ذکر است که در تبصره ماده 36 قانون مجازات اسلامی آمده است: انتشار حکم محکومیت قطعی در جرائم مربوط به رشاء و ارتشاء، اختلاس، اعمال نفوذ برخلاف حق و مقررات قانونی در صورت تحصیل مال توسط مجرم یا دیگری، مداخله وزرا و نمایندگان مجلس و کارمندان دولت در معاملات دولتی و کشوری، تبانی در معاملات دولتی، اخذ پورسانت در معاملات خارجی، تعدیات مأموران دولتی نسبت به دولت، جرائم گمرکی، قاچاق کالا و ارز، جرائم مالیاتی، پولشویی، اخلال در نظام اقتصادی کشور و تصرف غیرقانونی در اموال عمومی یا دولتی که میزان مال موضوع جرم ارتکابی، یک میلیارد ریال یا بیش از آن باشد، الزامی است و در رسانه ملی یا یکی از روزنامه‌های کثیرالانتشار منتشر می‌شود.
سامانه شفافیت مجتمع تخصصی رسیدگی به جرایم اقتصادی با نشانی http://eghtesadi.eadl.ir روز دوشنبه 14 بهمن ماه با حضور سید ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه افتتاح شد./ ایرنا