غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضاییه در بیستمین نشست خبری خود که امروز (سه‌شنبه) با حضور نمایندگان قضایی رسانه‌ها برگزار شد، در پاسخ به سوال خبرنگاری در ارتباط با احکام مربوط به متهمان پرونده محیط زیست و اینکه شنیده شده است، احکام آنها در دادگاه تجدیدنظر تایید شده است، گفت: رای پرونده متهمان موسوم به محیط زیستی اما از نظر ما اقدام علیه امنیت ملی صادر شده است.

 

unnamed copy 1.jpg (56 KB)

 

وی ادامه داد: این احکام در دادگاه تجدیدنظر نیز تایید شده است که به  این شرح است: آقای مراد طاهباز فرزند قاسم به جرم همکاری با آمریکا به عنوان دولت متخاصم به تحمل 10 سال حبس و رد وجهه دریافتی از دولت آمریکا، خانم نیلوفر بیانی به جرم همکاری با دولت متخاصم آمریکا به تحمل 10 سال حبس، هومن جوکار به جرم همکاری با دولت متخاصم آمریکا به 8 سال حبس، طاهر قدیریان به جرم همکاری با دولت آمریکا به تحمل 8 سال حبس و آقای سام رجبی و خانم حمیده کاشانی به جرم همکاری با دولت آمریکا هر کدام به 6 سال حبس و آقای امیر حسین خالقی به جرم جاسوسی به تحمل 6 سال حبس و آقای عبدالرضا کوهپایه به جرم اجتماع و تبانی به قصد ضربه زدن به کشور به تحمل 4 سال حبس محکوم شده است.

اسماعیلی در پاسخ به سوالی درباره اظهارات مقامات فرانسوی و درخواست آنان برای آزادی دو شهروندشان بیان کرد: یکی از این دو نفر شهروند فرانسوی است و دیگری شهروند ما و ایرانی است. آنها اتهاماتی در رابطه با اقدام علیه امنیت کشور داشتند. ما به هیچ عنوان مداخله هیچ کشور بیگانه‌ای به ویژه کشورهایی که علیه نظام جمهوری اسلامی اقدامات خصمانه‌ای می کنند را در امور قضایی کشور نمی پذیریم. همین کشور فرانسه بود که از یکی از متهمان بزرگ امنیتی ما (روح الله زم) در حد شخص دوم مملکت فرانسه حمایت کرد و برای او گارد حفاظتی گذاشت. این ادعاها و عملکردها مغایر است. ما خواهانیم که همه دولت‌ها براساس مقرراتشان عمل کنند و اجازه مداخله به آنها نمی دهیم. کیفرخواست پرونده صادر شده و متهمان  در زندان هستند و 13 اسفند ماه جلسه دادگاه برگزار می شود.

سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به سوالی در ارتباط با بازداشت چند تن از فعالین سیاسی از جمله بهاره هدایت و اینکه آیا این بازداشت‌ها با انتخابات مربوط است یا نه، اظهار داشت: هیچ ارتباطی بین این اقدامات با انتخابات وجود ندارد. در ارتباط با خانم بهاره هدایت بازداشت در حراست دانشگاه انجام نشده و بازداشت خارج از دانشگاه بوده است و اگر ادعایی در مورد ضرب و شتم این خانم هنگام انتقال به زندان اوین وجود دارد، ما طبق قانون به این موضوع رسیدگی می‌کنیم. ایشان اقدامات غیر مرتبط با انتخابات داشته‌اند و اگر تا الان آزاد نشده‌اند،  پیش‌بینی می‌شود تا غروب امروز با تامین وثیقه‌ای که توسط قاضی تعیین شده است و خانواده ایشان هم به دادسرا مراجعه کرده‌اند آزاد شوند./ ایسنا