عضو هیات علمی مرکز تحقیقات سازمان پزشکی قانونی کشور اعلام کرد: تا ششم اردیبهشت سال جاری 796 مورد مرگ بر اثر مسمومیت با متانول گزارش شده و تهران با 205 مورد بیشترین فوتی در میان استان‌ها صدرنشین است.

کامبیز سلطانی نژاد عضو هیات علمی مرکز تحقیقات سازمان پزشکی قانونی کشور در رابطه با این موضوع بیان کرد: متاسفانه در سال های اخیر شاهد بروز مسمومیت های جمعی ناشی از متانول و عوارض مصرف نوشیدنی های الکی تقلبی در کشور بوده ایم.

وی ادامه داد: بزرگ ترین حادثه مسمومیت جمعی بر اثر مصرف متانول در کشور همزمان با بروز بحران شیوع ویروس کرونا در برخی استان ها مشاهده شد، به طوری که از اول اسفنده ماه 1398 تا ششم اردیبهشت امسال بر اساس آمارهای رسمی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بیش ازچهار هزار نفر به علت مسمومیت حاد بر اثر متانول به بیمارستان ها و مراکز درمانی در کشور مراجعه کردند و در این فاصله زمانی کوتاه، بر اساس آمار سازمان پزشکی قانونی کشور، 796  مورد مرگ بر اساس شواهد و مستندات بالینی وآزمایشگاهی در اثر مسمومیت با متانول در کشور گزارش شده است.

این متخصص افزود: شاید هراس مردم از ابتلا به بیماری کرونا، سبب تشویق افراد به مصرف خوراکی مشروبات الکلی شد و علت آن گسترش برخی شایعات و اخبار کذب و جعلی در فضاهای مجازی (برخی از شبکه های اجتماعی و سایت های اینترنتی) مبنی بر پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا در اثر مصرف خوراکی مشروبات الکلی بود. متاسفانه در این میان برخی افراد سودجو و فرصت طلب با توجه به کمبود اتانول در کشور، از متانول برای تهیه  مشروبات الکلی تقلبی استفاده کردند./ ایرنا