لعیا جنیدی، معاون حقوقی رئیس‌جمهور با صدور پیامی، ضمن تبریک روز معلم، از تلاش آنان برای استمرار آموزش و پژوهش با وجود محدودیت های ناشی از تدابیر بهداشتی مقابله با شیوع ویروس کرونا تقدیر کرد.

 

Laya Joneidi.jpg (72 KB)

 

لعیا جنیدی معاون حقوقی رئیس جمهوری در این پیام ضمن گرامیداشت روز معلم اظهار داشت: در همۀ جوامع انسانی، بنیادی ‌ترین کار به منظور هدایت افراد در مسیر موفقیت و تعالی، آموزش و تعلیم و تربیت است و کسانی که این رسالت سترگ را بر دوش می‌کشند، معلمان و استادان گرامی هستند؛ نقش معلم در جامعه، راهبری است و معلمان با تکیه بر ارزش های اخلاقی، به پرورش و آموزش همه فرزندان کشور، همت می‌گمارند و بزرگی این اهتمام زمانی به درستی درک می‌شود که باور کنیم هدایت یک فرد، برابر با زنده کردن همۀ افراد جامعه است.

وی ادامه داد: قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران به عنوان میثاق ملّی در اصل بیست‌وهشتم برپایۀ اصل آزادی مشاغل، دولت را مکلّف به ایجاد برابری و مساوات در دستیابی به مشاغل به عنوان یکی از جلوه‌های بنیادین حقوق معلمان می‌کند. همچنین منشور حقوق شهروندی، بر حقوق شهروندی استادان و معلمان مبنی بر حق ارتقا و بهره‌مندی از تسهیلات و حمایت‌های علمی (ماده 105)، آزادی و استفلال علمی و اصل آزادی اظهارنظر و عدم ممنوعیت از تدریس به علت ابراز عقیده کارشناسی (مادۀ 106) و ایجاد مکانی امن برای استادان در دانشگاه‌ها از سوی متولیان امر (مادۀ 107) تأکید می‌کند.
معاون حقوقی رئیس جمهور افزود: در کنار حقوق یاد شده، حق بر تامین معاش شایسته و عدم دغدغه اقتصادی این گروه بزرگ و مرجع و همچنین تامین حق آموزش و پرورش رایگان برای فرزندان لازم التعلیم کشور که در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصریح شده است، از وظایف مهم دولت است./ ایرنا