علی باقری اظهار داشت: علت مرگ قاضی منصوری برای دستگاه قضایی کشورمان هنوز مبهم است. پلیس کشورمان پیگیری کرده که اولا شما مدارک و مستندات را درباره خودکشی باید به ما ارائه کنید و ثانیا چرا از وی به گونه‌ای محافظت نشده که این اتفاق نیفتد؟

 

157179504.jpg (90 KB)

 

علی باقری معاون امور بین‌الملل و حقوق بشر قوه قضائیه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه علت مرگ متهم قاضی منصوری افتادن از پنجره اتاق هتل به خیابان بوده و این موضوع تأیید شده یا نه؟ بیان کرد: همانطور که در اخبار آمده بود، موضوع از آنجا شروع شد که آقای منصوری یکی از متهمین پرونده‌های مفاسد اقتصادی، وقتی اتهام متوجه وی شد، متواری و از دسترس دستگاه عدالت خارج شد.

وی ادامه داد: پس از پیگیری‌ها مشخص شد متهم به یک کشور اروپایی رفته که سابقه سیاهی هم در نقض حقوق ملت ایران دارد؛ در آنجا هر چه پیگیری صورت گرفت آن کشور نه تنها برای استرداد وی با کشورمان همکاری نکرد بلکه هیچ پاسخی هم در این رابطه نداد.

باقری افزود: چندی قبل منصوری از آنجا به کشور رومانی رفت. پیرو پیگیری پلیس اینترپل ایران، پلیس رومانی وی را تحت تعقیب قرار داد و بر اساس دستور قاضی رومانیایی متهم را به مدت یک ماه تحت نظر قرار دادند تا اقدامات و تشریفات حقوقی و قضایی برای استرداد صورت بپذیرد. قرار بود این مسیر استرداد انجام شود که روز گذشته خبر فوت وی منتشر شد. ما هنوز اطلاعات درستی از نوع مرگ آقای منصوری نداریم، پلیس رومانی مرگ وی را تأیید کرده اما دلیل فوت هنوز مشخص نیست. پلیس رومانی در پاسخ به پلیس اینترپل ایران ادعا کرده که منصوری خودکشی کرده است؛ پلیس کشورمان پیگیری کرده که اولا شما مدارک و مستندات را درباره خودکشی باید به ما ارائه کنید و ثانیا چرا از وی به گونه‌ای محافظت نشده که این اتفاق نیفتد؟

دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به اینکه مگر وی تحت نظر پلیس اینترپل رومانی نبوده؟ گفت: این سوالی بود که ما از طرف رومانیایی داشتیم که چرا وقتی متهمی در مرحله استرداد است شما باید به گونه‌ای از او حفاظت کنید که اتفاقی برای او رخ ندهد و این مسئولیت متوجه آنها است و ما پیگیر این قضیه هستیم که علت این فوت چیست؟ طرف رومانیایی درباره ادعایی که مطرح کرده باید مدارک و مستندات را ارائه کند و دوم اینکه چرا پلیس و دستگاه قضایی رومانی از وی محافظت نکرده، آیا قصور و تقصیری متوجه آنها است؟ پاسخ به این موضوعات بعد از اینکه آنها مستندات را ارائه بدهند مشخص می‌شود و الان هر آنچه گفته شود گمانه‌هایی است که استنادی ندارد./ ایسنا