علی خندانی اظهار داشت: یک سری از دفاتر درآمدهای خوبی دارند، یک سری درآمد متوسط و برخی دفاتر ضعیف هستند که البته رده چهارمی نیز وجود دارد که واقعا زیر خطر فقر کسب درآمد دارند و به نوعی اموراتشان نمی‌گذرد.

 

61670165.jpg (63 KB)

 

علی خندانی رئیس جدید کانون سردفتران و دفتریاران در رابطه با موضوع درآمدهای دفاتر ثبت اسناد بیان کرد: در حوزه دفاترمان درآمدها به یک نسبت تقسیم نشده است. یک سری از دفاتر درآمدهای خوبی دارند، یک سری درآمد متوسط و برخی دفاتر ضعیف هستند که البته رده چهارمی نیز وجود دارد که واقعا زیر خطر فقر کسب درآمد دارند و به نوعی این دسته آخر اموراتشان نمی‌گذرد. چندین سال هم هست که این مباحث را داریم که چرا درآمد یک دفتر بالاتر است و دفتر دیگر درآمد پایینی دارد.

وی ادامه داد:‌ بحث و پیگیری بسیاری در این رابطه انجام شده که سروسامانی نسبت به این موضوع داده شود و رعایت تناسبی اتفاق بیفتد، که بالاخره کسی که علم، سواد و روابطش بالاتر است می‌تواند درآمد بیشتری کسب کند، اما باید تا حدی باشد که نمی‌شود به این عناوین تکیه کرد. در این راستا بحث تقسیم اسناد همیشه در حوزه ما مطرح بوده است که تا الان تلاش بسیاری در این رابطه انجام شده و دفاتر استان‌های ما تقسیم اسناد خاص خود را داشته‌اند اما چون این مساله در حوزه تقسیم اسناد دولتی بوده، خوب و تاثیرگذار بوده اما آنچه که مدنظر ماست، نبوده است.

رئیس کانون سردفتران و دفتریاران افزود: با توجه به اینکه خیلی از موسسات و بانک‌های خصوصی در حال حاضر ادغام شده‌اند و تقریبا چند بانک دولتی بیشتر نداریم که آنها هم سند چندانی ندارند، در حال حاضر فرآیندی در بخشنامه جدیدی که در خصوص حق التحریر ابلاغ شده،‌ تعریف شده است که بعد از چندین سال تلاش و اینکه نظر سازمان ثبت اسناد و رئیس قوه قضائیه هم بر همین اساس است، سقف تعیین شده است و در صورتی که دفتری به مبلغ تعیین شده برسد مجبور است اسناد را به دفترخانه‌های دیگر ارجاع دهد که آنها هم به نسبتی درآمدشان بالا بیاید تا دیگر صحبت‌هایی که در برخی محافل در این رابطه مطرح بود را نداشته باشیم./ ایسنا