غلامحسین اسماعیلی در این نشست خبری، از منتفی شدن 166 مورد از پرونده‌های محکومیت به قصاص با گذشت اولیای دم، وصول بیش از 29 هزار میلیارد تومان مالیات از بدهکاران عمده، بررسی قرارداد سرمربی سابق تیم ملی فوتبال، آخرین وضعیت پرونده طبری و بازداشت جاسوسان مستقر در وزارت امور خارجه و ... خبر داد.

 

Esmaily.jpg (69 KB)

 

غلامحسین اسماعیلی سخنگوی قوه قضاییه  در سی و یکمین نشست خبری با اصحاب رسانه، بیان کرد: خوشبختانه با تلاش و پیگیری‌های همکاران در بخش‌های مختلف و بویژه شورا‌های حل اختلاف، از آغاز سال 99 تا امروز، 166 مورد از پرونده‌های محکومیت به قصاص با گذشت اولیای دم، اجرای قصاص منتفی شده است و محکومان به قصاص حیات و زندگی مجددی را پیدا کرده‌اند.

وی در ادامه در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه قوه قضاییه در راستای وصول بدهی از بدهکاران مالیاتی و بانکی چه اقداماتی انجام داده است، اظهار کرد: در یک سال گذشته، در تهران، بیش از 23 هزار میلیارد تومان مالیات از بدهکاران عمده وصول شد و حدود شش هزار میلیارد تومان هم در سایر استان‌ها وصولی داشتیم و جمعا بیش از 29 هزار میلیارد تومان از بدهکاران عمده مالیاتی وصول و به سازمان امور مالیاتی تقدیم شده است.

اسماعیلی در پاسخ به سوالی درمورد پرداخت غیرقانونی دستمزد دو میلیون یورویی به ویلموتس از حساب یکی از شرکت‌های شستا که متعلق به کارگران تامین اجتماعی است، عنوان کرد: در مورد قرارداد پرونده سرمربی سابق تیم ملی فوتبال، قوه قضاییه ورود پیدا کرده و ابتدا سازمان بازرسی کل کشور اشکالات متعددی را در این قرارداد یافته اند، چه از نظر شکلی که بدون نظر کمیته فنی این انتخاب انجام شده و چه از نظر مبلغ قرارداد، نحوه پرداخت و اینکه در مجموع برای حدود 63 روز حضور سرمربی سابق در ایران فدراسیون فوتبال متحمل هزینه سنگینی شده. موضوع دقیقا بررسی گردیده و اشکالات احصاء شده و در فرآیند رسیدگی قرار دارد و نسبت به این موضوع تصمیم مقتضی اتخاذ خواهد شد.

وی در پاسخ به سوالی درمورد آخرین وضعیت پرونده طبری، گفت: امروز آخرین جلسه دادگاه است. آخرین دفاع خود آقای طبری هفته گذشته اخذ شده و از تعدادی از متهمان باقی مانده هم امروز آخرین دفاع اخذ شده است و دادگاه ختم رسیدگی را اعلام خواهد کرد. پیش بینی می‌کنیم تا یکی دو هفته آینده رای این پرونده صادر شود. آنچه در دادگاه رسیدگی شد، همه موارد اتهامی این فرد نبود. علاوه بر آنچه که در دادگاه رسیدگی شده، بخش‌های دیگری از این پرونده در دادسرا هنوز مفتوح است و تحقیقات رو به اتمام است و به زودی بخش دوم پرونده به دادگاه جهت رسیدگی ارسال خواهد شد.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص بازداشت جاسوسان گفت: اخیرا چهار پنج مورد دستگیری داشتیم که هم در وزارت امور خارجه بوده و هم در برخی از صنایع خرد و شرکت‌های دیگر و شرکت‌های تامین کننده قطعات و پشتیبانی کننده مربوط به حوزه انرژی، وزارت دفاع و انرژی هسته‌ای که افراد در مردادماه امسال شناسایی و دستگیر شدند. دو نفر از جاسوسان دیگر هم حکم محکومیتشان در حال اجراست. آقای مسعود مصاحب فرزند محمود که در قالب دبیرکل انجمن دوستی اتریش و ایران محاکمه و محکوم به 10 سال حبس شد و همچنین آقای شهرام شیرخانی که به عنوان جاسوس انگلیس شناسایی شد و به 10 سال حبس محکوم شده و حکم او در حال اجراست. / ایسنا