وکیل دادگستری، عبدالصمد خرمشاهی اظهار داشت: اینکه شخصی، رئیس جمهور که بعد از مقام رهبری بالاترین مقام در کشور است، را مستحق اعدام می‌داند و در فضای مجازی چنین چیزی را مطرح می‌کند، نه وجهه قانونی و نه جنبه اخلاقی دارد و در هیچ کشوری چنین چیزی مرسوم نیست.

 

Khoramshahi.jpg (77 KB)

 

عبدالصمد خرمشاهی،‌ وکیل پایه یک دادگستری در خصوص نظارت میدانی رئیس مجلس شورای اسلامی، بیان کرد: مناسب نیست رئیس مجلس که مطابق قانون اساسی وظایف مهمتری به او محول شده است و باید به آنها بپردازد، وقت خود را برای اموری صرف کند که وظیفه او نیست؛ بهتر است وقت رئیس قوه مقننه مصروف وظایفی شود که مطابق قانون بر عهده او است.

وی ادامه داد: به عنوان مثال بحث سیاست خارجی، بحثی است که مربوط به دولت و وزارت امور خارجه است و اظهار نظر نمایندگان در خصوص سیاست خارجی زیر پا گذاشتن خطوطی است که در قانون اساسی ذکر شده است. این اقداماتی که امروز شاهد آن هستیم در چارچوب وظایف مجلس نیست و دخالت در حوزه وظایف سایر قوا شبهاتی در اذهان عمومی ایجاد خواهد کرد. بهتر است که هر قوه دخالتی در کار قوه دیگر نداشته باشد.

خرمشاهی در خصوص اظهارات اخیر رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس افزود: برخی از اظهارات حتی ممکن است وصف توهین مجرمانه داشته باشد که این حق برای رئیس جمهور محفوظ است و رئیس جمهوری می‌تواند اقدام قضایی انجام دهد. در قانون مجازات اسلامی و قانون جرائم سیاسی نیز ذکر شده است که توهین به مقامات چه مجازاتی دارد؛ به نظر من باید از این گونه مسائل جلوگیری شود تا بیش از این باب نشود؛ چون در صورتی که این قضیه شیوع پیدا کند ثمرات بدی به همراه خواهد داشت. باید در بیان مطالب محتاط باشیم تا حرمت افراد حفظ شود و شخصاً حکم قضایی صادر نکنیم، چون این گونه صحبت‌ها جز ایجاد هرج و مرج چیز دیگری به همراه نخواهد داشت./ ایلنا