رییس کانون وکلای دادگستری مرکز درباره طرح ‌های ساماندهی و اشتغال ‌زایی در حرفه وکالت اظهار داشت: نمایندگان محترم مردم را از تصویب چنین طرح‌ های مضر به حقوق ملت بر حذر می‌ داریم.

 

JalilMaleki.jpg (67 KB)

 

دکتر جلیل مالکی، رییس کانون وکلای دادگستری مرکز، درباره طرح ‌هایی که اخیرا در مجلس شورای اسلامی به منظور ساماندهی و اشتغال ‌زایی در حرفه وکالت و رشته حقوق بیان کرد: این طرح‌ هایی که در حال حاضر در مجلس مطرح است، از جمله طرح تسهیل صدور مجوز کسب و کار و همچنین طرح سامان دهی موسسات حقوقی در واقع شاکله آنها در این قرار گرفته که وکالت دادگستری از یک شان و حرفه ‌‌ای که باید به عدالت فکر کند، تبدیل به یک شغل شود که فقط به کسب منفعت و سود طبق قواعد بازار می ‌اندیشد. نتیجه این تنزل و زیر بار بازار رفتن شغل وکالت، سوق دادن وکلای دادگستری به سمت وکالت ‌های تضمینی و رقابت‌های ناسالم در عرصه‌ های اقتصادی خواهد بود.

وی ادامه داد: از طرف دیگر با صوری‌ سازی آزمون وکالت در طرح تسهیل صدور مجوز کسب و کار، اعتبار پروانه وکالت دادگستری تنزل پیدا می‌کند؛ به نحوی که ضعیف‌ترین افراد و فارغ ‌التحصیلان حقوق که برخی مواقع معدل‌شان از 20 به عنوان مثال 6 و 7 باشد هم می‌توانند به عنوان کارآموز وکالت و نهایتا وکیل دادگستری پذیرفته شوند که این امر هم موجب تنزل کیفیت پروانه‌ های وکالت خواهد شد.

دکتر مالکی ‌افزود: البته ما نمایندگان محترم مردم را از تصویب چنین طرح‌هایی که مخل حقوق عمومی و همین‌طور، مضر به حقوق ملت در مجلس شورای اسلامی هستند، بر حذر می‌ داریم. به هیچ عنوان، اساسا این طرح‌ها نه تنها کمکی به اشتغال فارغ‌ التحصیلان نخواهد کرد بلکه موجب می‌ شود همین تعداد افرادی هم که الان اشتغال به حرفه وکالت دارند، شغل خود را از دست دهند.

مالکی در توضیح خطر طرح‌ های موجود در مجلس برای حرفه وکالت و اشتغال‌ زایی در این عرصه تاکید می‌کند: تا قبل از بسترسازی برای افزایش وکلای دادگستری، اگر بنا باشد به نحوی که در این طرح‌ها مطرح شده تعداد وکلا افزایش پیدا کند، طبیعتا نتیجه محتوم آن تبدیل فارغ ‌التحصیل بیکار حقوق به وکیل دادگستری بیکار خواهد شد. فراتر از آن موجب می‌شود همین تعداد وکلای جوانی که امروز هم در بحث معیشت با مشکل جدی رو به رو هستند، با تشدید بیکاری در این حرفه مواجه شوند./ وکلاپرس