سازمان پزشکی قانونی کشور در خصوص حوادث چهارشنبه آخر سال که عمدتا ناشی از استفاده مواد محترقه است، هشدار داد.

 

13637928_659.jpg (85 KB)

 

حامد نائیجی، مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان پزشکی قانونی کشور در رابطه با این موضوع بیان کرد: در روز‌های منتهی به چهارشنبه آخر سال با حوادثی که منجر به فوت و یا مصدومیت تعدادی از هموطنان می‌شود مواجه هستیم، ضمن آنکه در سال جاری نیز شاهد انتشار اخباری در مورد آسیب دیدن تعدادی از هموطنان بر اثر حوادث ناشی از مواد منفجره و محترقه بوده ایم. افراد در تماس با مواد محترقه و منفجره با مکانیسم‌های متعددی دچار آسیب می‌شوند؛ آسیب‌ها می‌تواند ناشی از برخورد ترکش ماده انفجاری تا سوختگی حرارتی و یا شیمیایی و یا قرار گرفتن در معرض موج انفجار باشد که متأسفانه باعث عوارض متعددی مانند نابینایی، قطع عضو، سوختگی‌های وسیع، جوشگاه‌های دائمی روی صورت و بدن، ناشنوایی می‌شود.

وی ادامه داد: آمار مصدومین چهارشنبه آخر سال در اختیار اورژانس است و پزشکی قانونی تنها آمار قربانیان این حوادث را در اختیار دارد؛ در حوادث چهارشنبه سوری سال گذشته 5 نفر از هموطنان (4 مرد و یک زن) جان خود را از دست دادند؛ در حالیکه این رقم در مدت مشابه سال قبل از آن، سه نفر گزارش شده بود. افرادی که در حوادث چهارشنبه سوری سال قبل جان خود را از دست دادند زیر 20 سال بودند و تنها یک نفر از آنان 40 ساله بود.

دکتر نائیجی افزود: در سال جاری علاوه بر مخاطرات استفاده از مواد محترقه و آتش زا با موضوع همه گیری ویروس کرونا نیز مواجه هستیم فلذا از هموطنان درخواست می‌کنیم از برگزاری هر گونه تجمع و استفاده از وسایل و ابزار خطرآفرین و غیراستاندارد خودداری کنند. امیدواریم امسال با رعایت حقوق یکدیگر و اجتناب از رفتار‌های پرمخاطره، شاهد پایان سالی آرام، ایمن و بسیار کم خطرتر نسبت به سال‌های گذشته باشیم./  باشگاه خبرنگاران جوان