رئیس کانون وکلای مرکز دکتر مالکی به آمار فوتی‌های ناشی از ویروس کرونا واکنش نشان داد. متن یادداشت رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز به شرح ذیل است:

آمار مرگ و میر ناشی از ویروس کووید 19 رو به افزایش است و به مرز پانصد نفر در روز رسیده است و هرروز تعداد زیادی از خانواده‌ها به ماتم عزیزانشان از پیر و جوان و کودک و میانسال می‌نشینند. سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در اخبار سراسری خبر از افزایش مرگ و میرها می‌دهد و بیمارستان‌ها مملو از بیماران کرونایی شده است.

بدون شک وضعیت سیاه و قرمز امروز کشور ثمره رها سازی سفرهای نوروزی و عادی سازی امور کشور در شرایط کرونایی اسفند و فروردین گذشته است. در حالیکه ویروس جهش یافته انگلیسی وارد کشور شده بود و استان‌های زیادی را درنور دیده بود، متاسفانه مسئولان دستگاه ‌مبارزه با کرونای کشور محدودیت‌ها را برداشته و اجازه دادند تا شاهراه‌ های زمینی و هوایی کشور مملو از مسافران نوروزی شود و بدین وسیله زمینه برای انتقال آسان ویروس جهش یافته و غیر جهش یافته به اقصا نقاط کشور فراهم شود و امروز کشور در شرایطی قرار گیرد که بیمارستان‌ها مملو از بیماران کرونایی گردد و هر روزه صدها نفر از  هموطنان عزیز جان خود را در نتیجه عدم مراقبت و بی‌تدبیری مسئولان مربوطه از دست بدهند.

بر همین مبنا چند سوال قابل طرح است؛ سوال اول این است که چرا مسئولان ستاد ملی مبارزه با کرونا که آزمون‌های محدود و قابل کنترل در کشور را تحت عنوان پیشگیری از شیوع کرونا لغو نمودند، سفرهای بی‌حد و حصر نوروزی را آزاد گذاشتند و زمینه را برای انتقال گسترده ویروس کرونا به اقصا نقاط کشور فراهم نمودند؟

سوال دوم اینکه در شرایطی که اوضاع و احوال اسفناک کرونایی امروز کشور قابل پیش بینی بود، چه کسی به جز متولیان امر سلامت مردم باید پاسخگوی تلفات جانی و خسارات مالی و معنوی وارده به کشور و مردم ناشی از آزاد سازی سفر های نوروزی و عدم اعمال محدودیت های کرونایی باشند؟

و سوال سوم اینکه چرا مراجع نظارتی و قضایی و مدعی العموم و به ویژه معاونت حقوق عامه دادستان، در مقابل قصور و  آثار ناشی از عدم مراقبت مسئولان مربوطه‌ای که بخش عمده تلفات جانی روزهای اخیر و ضرر و زیان های مادی و معنوی وارده به مردم و کشور به طور مستقیم و غیر مستقیم ناشی از فعل و یا ترک فعل آنها است، سکوت اختیار کرده اند؟/ ایلنا