عبدالصمد خرمشاهی با اشاره به لزوم تکریم ارباب رجوع در مراجع قضایی اظهار داشت: صرف شعار این‌ که خدمت‌گزار مردم هستیم و در عمل اعتنایی به مردم نشود، تناقضی است که باید هرچه زودتر برطرف شود.

عبدالصمد خرمشاهی وکیل پایه یک دادگستری و عضو کانون وکلای مرکز در ارتباط با تکریم ارباب رجوع در مراجع قضایی بیان کرد: مطابق اصل 156 قانون اساسی، قوه قضائیه تکالیف و وظایف بسیار مهمی دارد که مهم‌ترین آن‌ها رسیدگی و صدور حکم در مورد تظلمات افراد و احیای حقوق عامه است؛ بنابراین، اغلب کسانی که به تشکیلات قضایی مراجعه می‌کنند با امید و انتظار و توقع از این که از آن‌ها حمایت شود و به حقشان برسند به دستگاه قضا مراجعه می‌کنند و اگر از همان ابتدای امر از مامور جلوی در دادسرای محاکم تا کارکنان به مردم بی‌احترامی کنند و برخورد مناسبی نداشته باشند طبیعتا تاثیر بسیار منفی در اذهان عامه مردم می‌گذارد.

وی ادامه داد: بحث تکریم ارباب رجوع در مراکز قضایی به این معنا نیست که بزرگداشت به جا آورند و بیش از حد تحویل بگیرند، بلکه حداقل این است که احترام اولیه را  رعایت کنند و بی‌احترامی به ارباب رجوع نشود. البته این فقط وظیفه قوه قضائیه و محاکم و دادسراها نیست بلکه وظیفه کلیه تشکیلات و سازمان‌های دولتی و مراجع مربوطه است که احترام مردم را داشته باشند.

این حقوقدان خاطرنشان کرد: ما بارها از روسای جمهور مختلف شنیدیم که ما خدمت‌گزار مردم هستیم اما این حرف‌ها در شعار ارزشی ندارد و در عمل باید مراقبت و نظارت شود که حداقل مردم با بی‌احترامی روبرو نشوند و جواب ارباب رجوع را بدهند و نسبت به آن‌ها بی‌تفاوت نباشند. درحالیکه از گذشته تضاد بین حرف و عمل وجود داشته است و در حرف از تکریم ارباب رجوع صحبت می‌شده اما درعمل چیز دیگری می‌دیدیم؛ پس حتما باید تشکیلات نظارتی وجود داشته باشد که ببینند تکریم ارباب رجوع واقعا انجام می‌شود یا نه.

خرمشاهی افزود: در مجموع باید گفت تکریم یعنی به ارباب رجوع بی‌احترامی نشود و خواسته آن‌ها مورد توجه قرار بگیرد و خیلی از مردم انتظار دارند حداقل پاسخ از مسئولی که به آن‌ها مراجعه می‌کنند بشنوند و متاسفانه می‌بینیم که مسئولی که ارباب رجوع به آن مراجعه می‌کند خیلی وقت‌ها از پاسخ طفره می‌رود و این یکی از معضلات اداره‌های ما است بنابراین صرف شعاراین‌که خدمت‌گزار مردم هستیم و در عمل اعتنایی به مردم نشود تناقضی است که باید هرچه زودتر برطرف شود و باید فرهنگی ایجاد شود که تشکیلات قضایی بدانند آمده‌اند به مردم خدمت کنند و منتی وجود ندارد./ ایسنا