رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز اظهار داشت: کانون وکلا از توسعه و تحول دفاع می‌کند اما نباید به نام توسعه، تیشه بر ریشه و ماهیت مستقل وکالت زد.

دکتر جلیل مالکی رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز در اجلاس اتحادیه کانون‌های وکلای دادگستری ایران بیان کرد: امروز نگاه توسعه‌مند به کانون‌های وکلا، مستلزم آسیب‌شناسی، مانع زدایی و فرصت‌سازی و برنامه‌ریزی راهبردی است، لاجرم اگر نگاه نوآمد نداشته باشیم، از روند رو به شتاب تحولات عقب خواهیم ماند.

وی ادامه داد: چالش‌هایی که بر سر راه تفکر راهبردی نهاد وکالت و نگاه توسعه‌مند آن قرار گرفته است، تبدیل به مانعی جدی برای تدبیر استراتژیک در بستر خدمت عمومی این نهاد شده است. بسامد طرح‌های ناپخته، از تسری مدل‌های سوداگرانه کسب و کار و جا دادن کانون های وکلا در لیست موانع تولید تا مناقشه در تفحص از مراجع صدور مجوز وکالت و تجویز نظارت قیمومتی، تا آزمون‌زدایی و گزینش پرهیزی علمی از سامانه پذیرش و آموزش وکیل و مشروعیت دادن به مؤسسات حقوقی غیر حرفه‌ای، هیچ یک توسعه رو به خیر عمومی را در بر ندارد، بلکه در راستای قلب ماهیت و تضعیف کیفیت و استقلال نهاد وکالت تحلیل می‌شود.

رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز اضافه کرد: نباید به نام توسعه، تیشه بر ریشه و ماهیت مستقل وکالت و مقتضای ذات این حرفه کارآمد و مؤثر زد. حرفه وکالت داعیه تجارت و بازرگانی و سوداگری ندارد که کسب تلقی و کاسب قلمداد شود. حرفه‌ای است که با جان و مال و آبروی مردم ذیل یک سوگند وثاقت و تعهد وجدانی، قوام یافته و تسری مقتضای بازار آزاد بر آن خلاف ذات و ماهیت وکالت است. انتظار می‌رود تصمیم‌سازان درقوای سه‌گانه، مستحضر و مسبوق به پیامدهای تقنین و تدبیر خود باشند و در مسیر تحول تقنینی، دوراندیشانه و رو به پیشرفت و نه عقبگرد گام بردارند.

مالکی افزود: بدون شک راهکار ایجاد اشتغال برای فارغ التحصیلان فاقد کار از مجرای کانون وکلا نمی‌گذرد. راهکار، در ایجاد ظرفیت‌های کارافرینی خدمات حقوقی، در حوزه های متنوع دیگر است که علی رغم ضرورت، هیچ توجهی به آن نشده است. در این مجرا باید نقش کانون‌های وکلا باز تعریف شود. آیا این جایگاه، رسالت کاریابی دارد؟ و باید پاسخگوی نظام غلط آموزش عالی کشور باشد؟ لذا به جای بهم ریختن عرصه کار وکالت و ایجاد هرج و مرج، باید در اصلاح نظام اموزش عالی و جلوگیری از پذیرش بی ضابطه دانشجو در دانشکده های فاقد کیفیت، اهتمام ورزید./ ایلنا