یک عضو هیات مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز اظهار داشت: مشکل ایرانیان خارج نشین، ممنوع‌ الورودی به کشور نیست بلکه ممنوع ‌الخروجی احتمالی آنها پس از ورود به کشور است.

سیدمهدی حجتی، عضو هیات مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز در خصوص سخنان رئیس قوه قضائیه برای بازگشت ایرانیان مقیم خارج از کشور، بیان کرد: اصولاً در قوانین ما چیزی به نام ممنوع الورودی به کشور وجود ندارد و اتباع ایرانی هر زمان که اراده نمایند می‌توانند به کشور وارد شوند. ورود به کشور حق همه اتباع ایرانی است و به موجب اصل 41 قانون اساسی، تابعیت کشور ایران حق مسلم هر فرد ایرانی است و دولت نیز نمی‌تواند از کسی سلب تابعیت کند. 

وی ادامه داد: فلذا مشکل ایرانیان خارج‌نشین، ممنوع‌الورودی به کشور نیست بلکه ضبط گذرنامه در موقع ورود به کشور و یا ممنوع الخروجی احتمالی ایشان پس از ورود به کشور و وجود مصادیق متعددی از افراد است که پس از ورود به ایران بازداشت و یا با اتهامات متعدد مواجه شده‌اند و همین امر باعث می‌شود بسیاری از ایشان تاکنون علیرغم علاقه وافر به وطن، در خصوص بازگشت به کشور مردد باشند. این سخنان اگرچه نشان از سیاست قوه قضائیه برای تسهیل ورود اتباع ایرانی مقیم در سایر نقاط جهان به کشور دارد، لیکن اجرایی شدن آن ملازمه با فراهم کردن مقدمات لازم برای اجرای این سیاست مستحسن دارد و ضروری است که ابتدا به ساکن قوه قضائیه اقدامات لازم برای اعتمادسازی در جهت بازگشت ایرانیان خارج از کشور را به انجام رساند، در غیر اینصورت نتیجه‌ای از این فراخوان مانند سایر موارد که توسط دیگر مسئولین بیان شده حاصل نمی‌شود.

عضو هیأت مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز افزود: نمی‌توان از ایرانیان مقیم خارج از کشور دعوت کرد که به ایران بازگردند اما همزمان، هماهنگی لازم با نهادهای امنیتی برای تسهیل این اقدام صورت نگیرد. بدیهی است وقتی که نهادهای امنیتی گزارشی در خصوص ایرانی خارج نشینی که به کشور بازگشته تقدیم مراجع قضایی می نمایند، لاجرم فرایند تعقیب کیفری فرد آغاز و ممکن است منتهی به صدور حکم محکومیت وی گردد.

عضو هیأت مدیره کانون وکلای دادگستری مرکز اضافه کرد: به موجب اصل 32 قانون اساسی، هیچکس را نمی‌توان از اقامت در محل مورد علاقه‌اش ممنوع یا به اقامت در محلی دیگر مجبور کرد و لذا در راستای اجرای این دو اصل از قانون اساسی نیز ضروری است که تمامی شرایط لازم برای تسهیل بازگشت ایرانیان مقیم در خارج از ایران به کشور فراهم شود تا افراد دچار خودتبعیدی نشوند./ ایلنا