دادستان کل کشور در واکنشی نسبت به اظهارات رییس کانون سردفتران درباره تنظیم سند رسمی خودرو تاکید کرد: اگر کانون سردفتران برگ سبز خودرو را سند مالکیت نداند، تخلف کرده است.

حجت‌الاسلام جعفر منتظری، دادستان کل کشور در گفتگو با خبر 21 اظهار کرد: بین نیروی انتظامی و کانون سر دفتران بر سر نقل و انتقال خودرو سال‌ها مناقشه بود که آیا ثبت در دفتر الزامی است یا نه و مدت‌ها بود مردم گرفتار بودند.

وی ادامه داد: این موضوع در هیات عمومی دیوان عدالت اداری در اسفند ماه سال گذشته بحث و بررسی شد و  مشکلات از این به بعد حل خواهد شد. اینکه مردم حتما باید در دفاتر ثبت اسناد حضور یابند طی دادنامه 1863 ابطال شده و درتاریخ 10/1/1400 در روزنامه رسمی ابلاغ شد که برای همه دستگاه‌ها لازم الاجرا است، استفاده از این رای قطعی است.

دادستان کل کشور تاکید کرد: برگ سبز خودرو به عنوان سند مالکیت تلقی می‌شود و اگر کانون سردفتران اگر برگ سبز خودرو را سند مالکیت نداند، تخلف کرده است.

وی اضافه کرد: به موجب این رای و مستندات قانون، ضرورتی بر مراجعه به دفاتر اسناد رسمی برای انتقال خودرو توسط متعاملین نیست، مگر طرفین معامله خودشان خواهان حضور در دفاتر باشند.

دادستان کشور در پاسخ به سوالی درباره اظهارات رییس کانون سردفتران درباره تنظیم سند رسمی خودرو و اینکه گفته براساس قانون و علی رغم بخشنامه ثبت آن ضروری است و مسایلی نظیر ارث یا سایر مسایلی که در محاکم برای اسناد رسمی مالکیت مترتب است، به سند سبز هم مترتب هست یا خیر؟ گفت: خود آقای محترمی که این حرف را زده می‌داند که در هیچ کجای قانون الزام نیست و قانون به نحوی است که این آقایان یک نوع برداشت می‌کنند و نیروی انتظامی نوعی دیگر برداشت می‌کند.

وی افزود: آنچه که الزام‌آور بوده بخشنامه سازمان ثبت بود که این بخشنامه ابطال شد و بدلیل ابطال این بخشنامه، برای همه تبعیت از رای هیات عمومی لازم است و مسلما وقتی که به مراجع قضایی مراجعه می‌کنند، مراجع قضایی هم تبعیت از رای هیات عمومی بر آنها لازم است و نمی توانند تخلف کنند و تخلف از رای هیات عمومی هم برای آنها تخلف خواهد بود./ باشگاه خبرنگاران جوان و ایسنا