رئیس سابق اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) اظهار داشت:‌ هزینه دادگستری یکی از شاخص‌های دسترسی به عدالت است و دادگستری گران و پرهزینه تامین کننده اصل دسترسی به عدالت نیست.

مرتضی شهبازی نیا، رئیس سابق اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) صبح امروز (جمعه) در رابطه با هزینه‌های دادرسی و کاهش آن بیان کرد: متاسفانه دادگستری در کشور ما بسیار پرهزینه است. ایران شاید در قیاس با بقیه کشورهای دنیا، گرانترین و یا دست کم یکی از گرانترین نظام‌های دسترسی به دادگستری را دارد.‌ خصوصاً در در دو دهه اخیر، در یک رویکرد نادرست، مستمرا هزینه دادرسی افزایش یافته است به نحوی که اکنون اگر دعوایی همه مراحل را طی کند، بخش قابل توجهی از موضوع دعوا باید به عنوان هزینه دادرسی به دادگستری پرداخت شود. اگر هزینه دادرسی سنگین باشد، چه بسا افراد ذیحقی از طرح دعوا منصرف شوند.

وی ادامه داد: این رویکرد نادرست، ناشی از باوری غلط در دولت بوده مبنی بر اینکه قوه قضاییه باید هزینه‌های خود را از محل درآمد اختصاصی تامین کند در حالیکه این تصور نادرست است. بخشی از مالیاتی که حاکمیت از مردم می‌گیرد و درآمدهای عمومی که در اختیار دارد، لاجرم باید صرف نظام قضایی شود و نباید اینگونه بپنداریم که همه بودجه مورد نیاز قوه قضاییه باید از محل هزینه دادرسی فراهم شود.

شهبازی نیا اضافه کرد: به اعتقاد من هزینه دادرسی هم از حیث درصد باید کاهش یابد و یا به نصف برسد و هم مقید به یک سقف باشد، ضمن آن که همانند بسیاری از کشورها، دادرسی‌های اداری باید بدون هزینه و به صورت رایگان انجام شود تا مردم به راحتی قادر به شکایت از دستگاه‌های دولتی به خاطر نقض حقوقشان باشند.

رئیس سابق اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری ایران (اسکودا) ضمن اشاره به اقدام اخیر رئیس قوه‌قضاییه درباره کاهش هزینه‌های دادگستری افزود: این اقدام باید تشویق شود و اکنون کاهش هزینه دادرسی یکی از مهمترین اقداماتی است که باید در اسرع وقت در قوه قضاییه رخ دهد.

لازم به ذکر است که غلامحسین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه به بالا بودن هزینه‌های دادرسی در دعاوی حقوقی و کیفری توجه داشته و به معاونت حقوقی مأموریت داده است تا این موضوع را مورد بررسی قرار دهد و هر میزان که امکان دارد از هزینه‌های مردم کاسته شود./ ایرنا