حالت های مختلف طلاق

همانطور که می دانید، در کشور ما حق طلاق با مرد است؛ یعنی زوج می تواند بدون ارائه هیچ دلیل و مدرکی، همسر خود را طلاق دهد. اما این بدان معنا نیست که تنها مرد می تواند خواهان جدایی باشد، بلکه در برخی از شرایط خانم ها نیز می توانند خواستار جدایی باشند. از همین رو جدایی حالات مختلفی پیدا می کند که در ادامه به بررسی هریک از آن ها خواهیم پرداخت.

طلاق از طرف مرد

در گذشته، مرد با در اختیار داشتن حق طلاق می توانست هرزمان که می خواست از همسرش جدا شود؛ اما امروزه تغییراتی در قانون ایجاد شده که براساس آن یکسری تشریفات نیاز است که در ابتدا باید آن ها طی شود تا شرایط جدایی زوجین فراهم گردد. برای مثال یکی از مهم ترین شرایط، ارائه گواهی عدم امکان سازش است. این گواهی ثابت می کند که زوجین نمی توانند با یکدیگر زندگی کنند و جدایی تصمیم درستی برای آن هاست.

برای اخذ این گواهی، زوجین باید در جلسات داوری و مشاوره شرکت کنند تا تمام موارد بررسی شوند و براساس نتیجه ای که مشاور پیدا می کند، گواهی صادر می شود. اگر گواهی عدم سازش صادر شود، مرد باید در ابتدا حق و حقوق زن که اعم از مهریه، نفقه و ... است را بپردازد و منتظر بماند تا سایر مراحل نیز طی شوند.

حال در راستای پاسخ به سوال طلاق گرفتن چقدر طول میکشه، باید گفت اگر طلاق از طرف مرد باشد، با توجه به حقوقی که به آن ها اشاره شد، به 6 الی 8 ماه زمان نیاز است. البته هرچه پرونده پیچیده تر باشد، مدت زمان رسیدگی به آن نیز بیشتر خواهد شد. برای مثال اگر اختلافات زیادی میان زوجین وجود داشته باشد، باید در ابتدا رسیدگی به آن ها انجام شود که همین موضوع پروسه طلاق را طولانی می کند.

البته حضور یک وکیل در این مسیر می توانند بسیار کمک کننده باشد، از همین رو پیشنهاد می شود با یک وکیل متخصص مشورت کنید تا راهکارهای لازم در اختیارتان قرار گیرد. مستر وکیل یک سایت حقوقی فعال در زمینه معرفی وکیل است که شما می توانید با کمک آن با وکلایی که می توانند در این حوزه به شما کمک کنند آشنا شوید و پروسه طلاق را در کوتاه ترین زمان پشت سر بگذارید. برای آشنایی با بهترین وکلا کلیک کنید.

 

 

 

طلاق از طرف زن

از دیگر حالت های طلاق، می توان به طلاق از طرف زن اشاره کرد. اما با توجه به اینکه حق طلاق با مرد است، آیا زن نیز می تواند درخواست طلاق بدهد؟ در پاسخ به این سوال باید گفت بله؛ زن نیز می تواند در برخی از شرایط درخواست طلاق بدهد. طلاق از طرف زن به دو شکل قابل انجام است؛ یکی با داشتن حق طلاق که از طرف مرد به وی واگذار شده و دیگری از طریق استناد به شرایط عسر و حرج یا دیگر شرایطی که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم.

طلاق از طرف زن با داشتن حق طلاق: بسیاری از آقایان به همسر خود وکالت طلاق می دهند، این وکالت همان حق طلاقی است که به صورت بدیهی با مرد می باشد و آقا تصمیم می گیرد که این حق را به همسرش بدهد. البته این وکالت بدان معنا نیست که زن می تواند هر زمان که خواست از شوهرش جدا شود، بلکه باید مراحلی را سپری کند تا دادگاه در نهایت حکم طلاق را صادر نماید.

طلاق از طرف زن با داشتن عسر و حرج یا دیگر شرایط: در قانون ذکر شده است که زن می تواند در برخی از شرایط، به دادگاه مراجعه کند و با ارائه یکسری دلیل و مدرک، از دادگاه خواستار جدایی شود. از جمله مواردی که می توانند منجر به درخواست جدایی شوند می توان به عدم پرداخت نفقه، غیبت شوهر به مدت چهار سال یا بیشتر و ... اشاره کرد. موارد نام برده شده از جمله موارد عسر و حرج هستند که می توانند با استناد به آن ها درخواست جدایی را داد. عسر و حرج در حقیقت به شرایطی گفته می شود که در آن یک وضعیت سخت ایجاد می شود و زوجه را در تنگنا و مشقت قرار می دهد.

طلاق از طرف زن با توافق: در این سبک از جدایی، زن و شوهر با یکدیگر توافق می کنند که دیگر زندگی مشترک را ادامه ندهند و از یکدیگر جدا شوند. البته طلاق توافقی نیز با یکسری تشریفات همراه است که می بایست از طریق مراجعه به دادگاه آن ها را انجام داد. حضور یک وکیل طلاق در این مسیر می تواند کمک کننده باشد؛ زیرا وکلا با تمام قوانین و ماده های حقوقی آشنا هستند و می توانند با راهکارهایی که ارائه می دهند، روند پیشرفت پرونده را سرعت بخشند.

مجله حقوقی مستر وکیل (mastervakil.com) یکی از بهترین مجله های حقوقی است که می تواند در این زمینه به شما کمک کند؛ از همین رو اگر به دنبال یک وکیل طلاق هستید، می توانید با مراجعه به این وب سایت یک وکیل مطمئن و حرفه ای پیدا کنید.

 

 

 

 

دیگر حالت های ممکن طلاق

تا به اینجا حالت های مختلف طلاق را از نظر اینکه چه کسی می تواند درخواست طلاق بدهد را بررسی کردیم؛ اما باید بدانید طلاق حالت های دیگری نیز دارد که براساس امکان رجوع دسته بندی می شود. از جمله حالت های ممکن می توان به طلاق رجعی و طلاق بائن اشاره کرد. همانطورکه مشاهده می کنید، طلاق گرفتن حالت های مختلفی دارد، از همین رو نمی توان در پاسخ به سوال طلاق گرفتن چقدر طول میکشه پاسخ مشخصی داد، اما توصیه می شود از راهنمایی های یک وکیل کمک بگیرید تا به شما کوتاه ترین مسیر را پیشنهاد دهد تا هرچه سریع تر به حق و حقوقی که دارید برسید.

کلام آخر

اگر از دسته افرادی هستید که به جدایی از همسرتان فکر می کنید، احتمالا برایتان اهمیت دارد که بدانید طلاق گرفتن چقدر طول میکشه؛ اما از آنجایی که جدایی حالت های مختلفی دارد، نمی توان به این سوال پاسخ دقیقی داد؛ از همین رو بررسی های لازم را انجام دادیم تا متوجه شوید که چه عملکردی باید داشته باشید تا به حق و حقوقی که دارید در کوتاه ترین زمان برسید.

این خبر در قالب رپورتاژ آگهی منتشر شده است