ذبیح‌الله خدائیان در پاسخ به سوالی در مورد پرونده بیژن قاسم زاده اظهار داشت: پرونده در دیوان عالی کشور در این بخش یعنی در رابطه با ارتشا، نقص تحقیقاتی گرفته شد و رای نقض گردید.

ذبیح‌الله خدائیان سخنگوی قوه قضاییه در نشست خبری امروز خود، در این رابطه بیان کرد: این فرد قبلا محکوم شده بود، یکی از جرائم ارتکابی توسط وی جرم ارتشا بود که محکومیت پیدا کرد.

وی ادامه داد: پرونده در دیوان عالی کشور در این بخش یعنی در رابطه با ارتشا، نقص تحقیقاتی گرفته شد و رای نقض گردید و به دادگاه صادر کننده حکم عودت داده شد. هم اکنون دادگاه در حال تجمیع تحقیقات و استماع اظهارات شهود و مواجهه حضوری آنهاست.

سخنگوی قوه قضاییه افزود: قسمت دیگر از حکم صادره، نقض بلا اجرا شده بود. بر این اساس دیوان عالی کشور این قسمت را نقض کرده، زیرا آن بخش نقض بلا اجرا شده. حکمی که صادر می‌شود باید بدون رعایت قاعده تعدد جرم باشد و مجازات تعیین شده متناسب با جرم ارتکابی باشد که طبیعتا بعد از تکمیل تحقیقات و صدور حکم اگر چنانچه به پرونده اعتراض یا اعاده دادرسی صورت گیرد، مجدد به دیوان عالی کشور ارسال خواهد شد و در غیر این صورت حکم اجرا می‌شود.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا امکان استفاده از پابند الکترونیک برای زندانیان از جمله شبنم نعمت زاده و حسین فریدون وجود دارد و تا امروز چند نفر از زندانیان با کمک پابند الکترونیک به خانه‌های خود برگشتند، گفت: استفاده پابند الکترونیک یا نظارت الکترونیکی، دارای شرایطی است که در قانون مجازات اسلامی پیش‌بینی شده است.

وی ادامه داد: اینگونه نیست که همه جرائم و مجازات‌ها مشمول این حکم باشد، اما افرادی که نامبرده شد نوع جرم آن‌ها به شکلی است که مشمول نظارت الکترونیکی نیستند. البته در قانون کاهش مجازات تعزیری اجازه داده شده کسانی که به حبس‌های درجه دو، سه و چهار محکوم می‌شوند که این عده قبلا مشمول نظارت الکترونیکی نبودند، مقرر شد بعد از سپری کردن یک چهارم از مجازات حبس خود در صورت داشتن شرایط لازم، تقاضای استفاده از این نهاد ارفاقی را داشته باشند.

خداییان بیان داشت: این افراد هم اکنون مشمول حکم این ماده نیستند و از پابند الکترونیکی استفاده نمی‌کنند حال اگر مشمول قانون کاهش مجازات تعزیری قرار گیرند و شرایط لازم را داشته باشند در آینده ممکن است بتوانند از این سیستم و نهاد ارفاقی استفاده کنند./ خبرگزاری میزان