محمدتقی نقدعلی اظهار داشت: رئیس قوه قضائیه به موضوع بررسی صلاحیت کاندایدهای اسکودا رسیدگی کند.

محمدتقی نقدعلی، رئیس هیات تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی در این رابطه بیان کرد: تحقیق و تفحص از کانون‌های وکلا ششم تیرماه مجلس به تصویب رسید و 15 مرداد اعضای هیات تحقیق و تفحص از عملکرد کانون‌های وکلای دادگستری و اتحادیه کانون‌های وکلای دادگستری ایران انتخاب و ریاست این هیات به بنده سپرده شد؛ کار تحقیق و تفحص شروع شده و کارشناسان مربوطه را در برخی استان‌ها مستقر کرده‌ایم و رئیس هر کانونی که همکاری نکند را به دادستانی کل کشور و دادگاه عالی انتظامی قضات معرفی خواهیم کرد.

وی ادامه داد: در فرآیند تحقیق و تفحص از کانون‌های وکلا به مواردی نیز رسیده‌ایم، از جمله این موارد می‌توان به هزینه‌های گزاف نقل و انتقالات اشاره کرد که برای دریافت آنها هیچ گونه مبنای قانونی وجود ندارد و دریافت این هزینه‌ها، غیرقانونی است.

نقدعلی افزود: موضوع اعطای پروانه وکالت به برخی افراد بدون شرکت در آزمون و حتی خارج از شرایط بند دال ماده 8 لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری از دیگر مواردی است که در تحقیق و تفحص به آن رسیده‌ایم؛ اگر داوطلبان آزمون های وکلا از روسای هر کانون شکایت کنند، با توجه به اینکه آزمون سال 1402 برگزار نشده، رئیس و اعضای هیئت مدیره کانون مذکور محکوم خواهند شد و موظف به برگزاری آزمون هستند.

وی اضافه کرد: البته ما در تحقیق و تفحص در پی حل مشکلات کانون ها و وکلا نیز خواهیم بود، یکی از مواردی که آن را به زودی دنبال خواهیم کرد بحث ادغام صندوق حمایت وکلا و کارگشایان دادگستری با سازمان تامین اجتماعی است؛ چرا که هم اکنون وکلا بیمه درمانی ندارند و در این بین بسیار تحت فشار هستند.

رئیس هیات تحقیق و تفحص مجلس در انتها تاکید نمود: پیگیری می‌کنیم که انتخابات اسکودا که قرار است برگزار گردد، لغو شود تا صلاحیت کاندیدهای اسکودا بررسی گردد؛ برخی از این افراد بر اساس اطلاعات موجود، متخلفند و صلاحیت لازم را ندارند. / همشهری آنلاین