بسیاری از کسب و کارهای استارتاپی سهل ترین راه ممکن به منظور ارائه محصولات خویش را وبسایت استارتاپ می دانند؛ در همین جهت هر کسب و کار ملزم است با صرف هزینه ای حداقلی اقدام به بهینه سازی وبسایت خویش نماید. بهینه سازی وبسایت یا سئو (Search Engine Optimization) اعمال و اجرای مجموعه ای از اقدامات نرم افزاری است که منجر به ارائه نتایج مطلوب پس از هر سرچ موتور جستجوگر نسبت به وبسایت استارتاپ می شود، بدین معنا که با سرچ مجموعه ای از کلید واژگان مورد نظر استارتاپ، وبسایت مربوطه در صفحه اول موتور جستجوگر ظاهر می گردد.

 

البته این اقدام صرفاً توسط شخص متخصص (مجری قرارداد) انجام نمی گیرد، بلکه برای مدتی مشخص این مهم را اجرایی می نماید و استارتاپ می بایست از این مدت نهایت استفاده را ببرد و نسبت به افزایش بازدیدکننده وبسایت خویش از طریق ارائه مطالب و محصولات پرمحتوا و با ارائه پیشنهادهای مجذوب کننده حتی پس از منقضی شدن قرارداد بهینه نمودن وبسایت، همچنان با آمار بالای بازدیدکننده روبه رو باشد.

برای مثال فعالیت یک کسب و کار ارائه خدمات مشاوره حقوقی است؛ کسب و کار مزبور با انعقاد قرارداد سئو تا مدتی از طریق کلید واژگان مناسب از قبیل خدمات مشاوره، مشاوره تلفنی، و .... وبسایت خویش را در صدر جستجوهای موتور جستجوگر ببیند و در این مدت می تواند نهایت بهره را برده و تبلیغی گسترده در فضای مجازی نسبت به کسب و کار خویش نماید. حال این فرآیند می بایست در قالب قراردادی میان استارتاپ و مجری منعقد گردد؛

به عبارتی دیگر، قرارداد بهینه سازی یا افزایش بازدیدکننده یا سئو وبسایت، قراردادی است که یک کسب و کار استارتاپی به منظور پربازدید شدن و بهینه کردن وبسایت خویش (به نحوی تبلیغ کسب و کار خویش) نسبت به جستجوی آن در موتورهای جستجوگر از قبیل Google, Bing, Yahoo از طریق اعمال کلید واژگان کاربردی و حصول نتیجه توافق شده در بازه زمانی مشخص شده میان نمایندگان استارتاپ و یک شرکت یا شخص حقیقی منعقد می گردد. عموماً کسب و کارهای استارتاپی بعد گذشت زمان اندکی نسبت به تأسیس کسب و کار خویش، اقدام به انعقاد قراردادی تحت عنوان بهینه سازی وبسایت می نمایند.