دادخواست تمکین شوهر از زن و اعلام آدرس الکی

پرسش

سلام من سه سال زندگی مشترک خونه و ماشین رو تهیه کردم و همسرم بدون گرفتن حتی عروسی اومد زندگیمون رو شروع کردیم الان که دیگه توان مالی تمدید قرارداد خونه رو ندارم همسرم رفت خونه مادر متوفاش و به من گفت طلاق میخواد و گفت مهریه مو که فقط 14 تاست ببخشم تا طلاقم بده وگرنه اذیتم میکنه منم تمایلی به طلاق ندارم و چون نیتش رو فهمیدم دادخواست نفقه دادم حالا برای اینکه نفقه رو از سر خودش باز کنه دادخواست تمکین زده چون خونه ای نداره و نمیتونه هم بگیره آدرس خونه مادر متوفاش رو اعلام کرده و میگه اثاث هم داره در صورتیکه خواهرش جدا شده و از قبل از فوت مادرشون اونجا زندگی میکرده و کل اثاث مال اونه یه خواهر دیگه اش هم که ازدواج مجدد کرده دخترش توی اون خونه ساکنه اون خونه موروثیه و وراث همه با من دشمنی میکنن و فقط نیت آزار من رو دارن پدرشوهرم بابت وام ازدواجی که بهم هدیه داده ازم شکایت کرده خواهرشوهرم هم چند بار کتکم زده و تو اون خونه امنیت جانی ندارم پسرشم اخر هفته ها میاد اونجا و الفاظ بد به کار میبره الان کلا نقشه کشیدن که من رو مجبور کنن برم تو اون خونه تا انقد آزارم بدن مهرمو ببخشم طلاقم بدن چطور میتونم برای کارشناس محرز کنم که شرایط زندگی تو اون خونه برای من مناسب نیست؟ چون اونا دروغگوئن و ممکنه برای تظاهر هر کاری بکنن. و الان الکی میگه خواهرم رفته خونه گرفته و تنهام بعضی وقتا میاد پیشم و... لطفا راهنمایی بفرمایید. ممنون

پاسخ مشاور

مرد مکلف به تامین مسکن و اثایه آن برای تمکین زن است؛ اینکه شما هر ادعایی مبنی بر اینکه خواهران شوهرتان در انجا سکونت دارند مطرح کنید، بایست اثبات شود یعنی با شهادت شهود خلاف ادعای همسرتان را اثبات کنید و جدای از اینکه بر موروثی بودن آن ملک مسکونی تاکید کنید و از مقام قضایی درخواست تامین مسکن علیحده از ملک موروثی را داشته باشید. اون روی سکه این است که شما نتوانید خلاف ادعای همسرتان را اثبات کنید و در نهایت ملزم به تمکین می شود اما عدم تمکین شما تنها حق مطالبه نفقه را از شما ساقط می کند و نمی توانند در مهریه شما و اراده شما بر مطالبه آن تاثیر بگذراند. 

آیا پاسخ به پرسش حقوقی برای شما مفید بود؟

به مشاوره رایگان حقوقی ای نیاز دارید؟درخواست مشاوره رایگان

با توجه به پیچیدگی مسایل حقوقی و قانونی پیشنهاد ما این است که همواره از وکلا و کارشناسان متخصص مشورت بگیرید. بدیهیست پایگاه صلح هیچ گونه مسوولیتی از بابت استفاده شما از اسناد و مشاوره های منتشر شده در سایت بر عهده نمی گیرد.