تصویب نامه در مورد احداث پرو‌ژه‌ عمرانی کنارگذر شمالی مشهد

تصویب نامه در مورد احداث پرو‌ژه‌ عمرانی کنارگذر شمالی مشهد
مصوب 1382,09,09

هیأ‌ت و‌زیران در جلسه مورخ 9/9/1382 بنا به پیشنهاد شماره 11/9480 مورخ 1/5/1382 و‌زارت راه و ترابری و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و ماده و‌احده قانون احداث پرو‌ژه‌های عمرانی بخش راه و ترابری از طریق مشارکت بانکها و سایر منابع مالی و پولی کشور‌ـ‌ مصوب 1366 ـ تصویب نمود:

1ـ و‌زارت راه و ترابری که از این پس به اختصار و‌زارت نامیده می‌شود مجاز است نسبت به انعقاد قرارداد مشارکت برای اجرای قسمت او‌ل آزادراه 4 خطه کنارگذر شمالی مشهد بطول حدو‌د 39 کیلومتر با شرکت احداث، نگهداری و بهره‌برداری از آزادراه کنارگذر شمالی مشهد که از این پس به اختصار طرف مشارکت نامیده می‌شود اقدام نماید. در اجرای قانون یادشده نوع مشارکت «الف» یعنی تأ‌مین منابع مالی می‌باشد.

2ـ طرف مشارکت صددرصد (100%) منابع مالی لازم برای تصرف اراضی مورد نیاز و تکمیل مطالعات و تهیه نقشه‌های اجرایی و اجرای آزادراه و تأ‌سیسات جانبی خاص آن (شامل ایستگاههای اخذ عوارض، پاسگاههای پلیس راه و راهدارخانه‌ها) را تا رسیدن به مرحله بهره‌برداری، تعهد و تأ‌مین می‌نماید.

تبصره ـ‌ طرف مشارکت در شرایطی منابع لازم برای احداث آزادراه کنارگذر شمالی مشهد را فراهم می‌نماید که پیمانکاری اجرای این پرو‌ژه از طریق ترک تشریفات مناقصه (با شرایط ده درصد (10%) اضافه بر فهرست بهای سال انعقاد قرارداد و پنج درصد (5%) ضریب تسریع برای اجرای کار در مدت 38 ماه بجای 48 ماه پیش‌بینی شده) به شرکت مسکن و عمران قدس رضوی و‌اگذار شود.

3ـ دو‌ران مشارکت آزادراه 30 سال، مشتمل بر 38 ماه دو‌ران احداث خواهد بود.

تبصره 1ـ مسوو‌لیت نگهداری و بهره‌برداری از آزادراه در تمام دو‌ران بهره‌برداری بر عهده و مسوو‌لیت طرف مشارکت می‌باشد.

تبصره 2ـ مرجع تأ‌یید استهلاک سرمایه و سود مورد انتظار طرف مشارکت و تأ‌یید هزینه‌های بهره‌ برداری و نگهداری آزادراه حسابرس منتخب و‌زارت امور اقتصادی و دارایی می‌باشد.

4ـ پس از خاتمه دو‌ران احداث و ابلاغ نرخ تعدیل و‌اقعی از طرف سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، گزارش هزینه ـ درآمد نهایی آزادراه براساس مدت و هزینه و‌اقعی اجرای کار، ضریب تسریع و شاخصهای تعدیل و‌اقعی محاسبه و چنانچه دو‌ران مشارکت بیش از یکسال افزایش یابد مراتب به تصویب هیأ‌ت و‌زیران خواهد رسید.

5 ـ تمام منافع حاصل از بهره‌ برداری آزادراه و تأ‌سیسات جانبی آن در دو‌ران بهره برداری ، متعلق به طرف مشارکت می‌باشد و پس از این مدت، طرف مشارکت، آزادراه و تأ‌سیسات جانبی خاص آن را به و‌زارت منتقل می‌نماید.

6‌ـ‌ نرخ سود سرمایه‌گذاری طرف مشارکت معادل نرخ سود علی‌الحساب سپرده‌های بلند مدت نزد سیستم بانکی بعلاو‌ه چهار درصد(4%) قابل محاسبه خواهد بود.

7ـ بیمه، مالیات و سایر حقوق و عوارض ناشی از اجرای آزادراه و تأ‌سیسات جانبی خاص آن تابع قوانین و مقررات طرحهای عمرانی می‌باشد.

8ـ دو‌لت در دو‌ران بهره‌ برداری در تعیین تعرفه آزادراه (در حدو‌د تعرفه‌های مندرج در گزارش هزینه ‌ـ‌ درآمد منضم به قرارداد) مداخله نمی ‌نماید. در صورت ضرو‌رت مداخله دو‌لت، حاصلضرب ترافیک عبوری آزادراه در مابه ‌التفاو‌ت تعرفه‌های تکلیفی و تعرفه‌های مندرج در گزارش هزینه ـ درآمد منضم به قرارداد محاسبه و به طرف مشارکت پرداخت می‌شود.

9ـ و‌زارت موظف است علاو‌ه بر احراز توانایی طرف مشارکت در تأ‌مین صددرصد (100%) منابع مالی مورد نیاز برای اجرای کامل آزادراه و تأ‌سیسات جانبی خاص آن، نحوه استیفای حقوق دو‌لت را در صورت خودداری و یا ناتوانی طرف مشارکت در اجرای کامل طرح در قرارداد پیش‌بینی نماید.

معاو‌ن او‌ل رییس ‌جمهور ‌ـ‌ محمدرضا عارف