تصویب نامه در خصوص بودجه سال 1396 سازمان های مناطق آزاد تجاری - صنعتی کیش، قشم، چابهار، ارس، اروند، انزلی و ماکو و شرکت های تابعه آنها
مصوب 1396,03,21با اصلاحات و الحاقات بعدی
هیأت وزیران در جلسه 21 /3 /1396 به پیشنهاد شماره 551 /10 /962 مورخ 24 /2 /1396 دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری – صنعتی و ویژه اقتصادی و به استناد بند (ج) ماده (4) قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری – صنعتی جمهوری اسلامی ایران - مصوب 1372 - تصویب کرد:
بودجه سال ۱۳۹۶ سازمان های مناطق آزاد تجاری – صنعتی کیش، قشم، چابهار، ارس، اروند، انزلی و ماکو و شرکت های تابعه آنها واصلاحیه بودجه سال ۱۳۹۵ سازمان های مناطق یاد شده به شرح پیوست که تأیید شده به مهر دفتر هیأت دولت است، تعیین می شود.
معاون اول رئیس جمهور - اسحاق جهانگیری
الف - 1 - ماده واحده و تبصره های بودجه جاری سال 1396 سازمان های مناطق آزاد
تصویب نامه بودجه جاری سال ۱۳۹۶ سازمان های مناطق آزاد تجاری – صنعتی کیش، قشم، چابهار، ارس، اروند، انزلی و ماکو
مصوب 1396,03,21با اصلاحات و الحاقات بعدی
ماده واحده: بودجه جاری سازمان های مناطق آزاد کشور در سال ۱۳۹۶ که در راستای سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی و اهداف کلان کمک به تأمین رشد پویا و بهبود شاخص های مقاومت اقتصادی و دستیابی به اهداف سند چشم انداز بیست ساله کشور، تنوع بخشی پیوندهای اقتصادی با کشورهای منطقه بویژه همسایگان و توسعه و تسریع عمران و آبادانی منطقه ای و توانمندسازی فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی جوامع محلی به عنوان اهداف راهبردی مناطق آزاد کشور، تدوین شده است، از حیث درآمد بالغ بر ۶۹۸ /۸ میلیارد ریال و از حیث هزینه ها بالغ بر ۱۸۱ /۷ میلیارد ریال به شرح جداول پیوست می باشد.
تبصره ۱-
الف) سازمان های مناطق آزاد مکلفند با رعایت قوانین و مقررات مربوط و مفاد این تصویب نامه، نسبت به تحقق درآمدها، انجام تعهدات، پرداخت ها و هزینه های جاری مذکور در این تصویب نامه و در حد تحقق درآمدها در قالب موافقت نامه هایی که حداکثر دو ماه پس ابلاغ بودجه مصوب سال 1396 با دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی مبادله می گردد، اقدام نمایند. سازمان های مناطق آزادی که دارای شرکت های تابعه بوده و ملزم به ارائه صورت های مالی تلفیقی می باشند، مجازند موافقت نامه های مربوطه را حداکثر تا سه ماه پس از ابلاغ بودجه مبادله نمایند.
ب) سازمان های مناطق آزاد در صورت افزایش درآمدهای پیش بینی شده و نیاز به تعدیل هزینه ها، موظفند اصلاحیه پیشنهادی بودجه جاری سال 1396 خود را به همراه مستندات و گزارش توجیهی، پس از تصویب هیأت مدیره خود حداکثر تا پانزدهم آبان ماه سال 1396 تنظیم و به دبیرخانه شورای عالی ارسال نمایند. دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی موظف است تا پانزدهم آذرماه سال 1396 پیشنهاد خود را جهت سیر مراحل تصویب به شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ارائه نمایند.
ج) نظر به اهمیت و ضرورت نظام بودجه ریزی عملیاتی در ارتقاء بهره وری منابع، سازمان های مناطق آزاد مکلفند نسبت به پیاده سازی حداقل 20 % از فرایند نظام بودجه – ریزی عملیاتی تا پایان سال 13296 اقدام نمایند.
تبصره ۲-
الف) سازمان های مناطق آزاد تا ده درصد از درآمدهای تحقق یافته خود را بر اساس مزیت های نسبی هر منطقه ضمن هماهنگی با دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، برای برنامه های ارتقاء امور فرهنگی – اجتماعی و گردشگری و زیست محیطی مناطق در چارچوب منشور راهبری امور فرهنگی – اجتماعی و گردشگری مناطق آزاد اختصاص دهند.
ب) به منظور تسهیل در انجام مأموریت های فوری و ضروری که در مناطق آزاد ایجاد می شود، به سازمان های مناطق آزاد اجازه داده می شود حداکثر تا یک درصد درآمد خود را حسب نیاز بنا به پیشنهاد مدیرعامل و تصویب هیئت مدیره خود، به صورت خارج از شمول هزینه نمایند. سازمان ها موظف اند فهرست این گونه هزینه ها را همراه با تصویر صورت جلسات هیئت مدیره به دبیرخانه شورای عالی ارسال نمایند.
ج) هزینه های دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به تشخیص دبیرشورا و یا مقام مجاز از طرف ایشان از محل اعتبارات سازمان های مناطق آزاد موضوع ردیف 221000 تأمین و پرداخت می گردد. سازمان های مناطق آزاد موظفند کل اعتبارا ت ردیف مذکور را در چهار قسط هر سه ماه یک بار به صورت هزینه انتقالی و قطعی پرداخت نمایند.
هزینه های مربوط به مطالعات و راه اندازی مناطق آزاد جدید نیز از محل اعتبار دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی قابل پرداخت است.
تبصره ۳-
سازمان های مناطق آزاد موظفند از هر یک از اتباع خارجی که در محدوده منطقه آزاد به کار اشتغال داشته و برای آنان پروانه کار صادر می گردد، معادل مبلغ مصوب در داخل کشور و به منظور رعایت محدودیت سقف ده درصد قید شده در تبصره ماده ۴۱ مقررات اشتغال نیروی انسانی، بیمه و تأمین اجتماعی مناطق برای بکارگیری اتباع خارجی متخصص مازاد بر ده درصد، تا بیست درصد نیروی کار خارجی هر کارگاه، معادل سه برابر و بیش از آن تا سی درصد، معادل پنج برابر مبلغ مصوب در داخل کشور به عنوان تعرفه صدور یا تمدید پروانه کار اخذ نمایند. بکارگیری بیش از سی درصد نیروی کار خارجی تحت هر شرایطی ممنوع و غیرمجاز محسوب می گردد.
سازمان های مناطق آزاد مکلفند برای جلوگیری از به کارگیری غیرمجاز اتباع خارجی مطابق مقررات رایج و مصوب در سرزمین اصلی اقدام نمایند.
تبصره ۴-
الف) باتوجه به تکلیف بند ح تبصره 1 تصویبنامه بودجه سال 1395 سازمان های مناطق آزاد، هرگونه توسعه تشکیلات و بکارگیری نیروی انسانی فراتر از تشکیلات تفصیلی ابلاغی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی (جدول نیروی انسانی پیوست)، توسط سازمان های و شرکتهای تابعه آنها و همچنین پرداخت از هر محل و تحت هر عنوان ممنوع می باشد.
سازمان های مناطق آزاد موظفند خدمات مربوط به نگهداری فضای سبز، تأسیسات، تنظیف، نگهبانی و سایر امور خدماتی مشابه را به میزان 25 درصد در سال 96 بدون انعقاد قرارداد مستقیم با نیروی انسانی، به صورت حجمی و بر اساس استانداردهای موجود و از طریق انعقاد قرارداد با شرکت های دارای مجوز تأمین نموده و متعاقباً نسبت به ساماندهی و تعیین تکلیف نیروهای مازاد بر تشکیلات تفصیلی مصوب اقدام نمایند. وضعیت موجود نیروی انسانی و نیروی انسانی مبتنی بر تشکیلات مصوب سازمان های مناطق آزاد تجاری – صنعتی پیوست می باشد.
سازمان های مناطق آزاد پس از انعقاد قرارداد حجمی برای موارد مشخص شده و به میزان صرفه جویی حاصله در سرجمع ردیف خدمات قراردادی می توانند پیشنهاد اصلاح بودجه را معادل رقم صرفه جویی شده برای تغییر وضعیت افراد از ردیف خدمات قراردادی به ردیف حقوق و دستمزد در سقف تشکیلات تفصیلی ابلاغی دبیرخانه شورای عالی ارائه نمایند.
ب) سازمان مناطق آزاد می توانند امور نگهداری و بهره برداری از تاسیسات و امکانات تولید کالا و خدمات خود را به بخش های خصوصی و تعاونی دارای صلاحیت حرفه ای واگذار نمایند. به کارگیری مستقیم و غیرمستقیم نیروی انسانی از طریق این قراردادها و پرداخت هرگونه وجه، هدایا و کمک به کارکنان طرف قراردادهای مذکور ممنوع می باشد. آن دسته از پیمانکاران بخش خصوصی که موضوع قراردادهای یاد شده را ضمن هماهنگی با سازمان منطقه با استفاده از نیروهای مازاد سازمان اجرا می نمایند. برای واگذاری قرارداد در شرایط یکسان، دارای اولویت خواهند بود.
تبصره ۵-
الف) صدور مجوز هر گونه فعالیت اقتصادی از سوی سازمان ها به شرکت های تابعه خود که مفاد آن متضمن اجازه فعالیت انحصاری در منطقه باشد، ممنوع است.سازمان ها مجاز به پرداخت بلاعوض تحت هر عنوان به شرکت های مذکور نمی باشند.
ب) سازمان های مناطق آزاد مجازند در قالب قراردادهای معین از ظرفیت سازمان ها و نهادهای فعال در منطقه (که در جهت پیشبرد اهداف سازمان فعالیت می نمایند) با پیش بینی در موافقت نامه های متبادله استفاده نمایند. خرید خدمات از دستگاه های اجرایی که مجاز به تحصیل درآمد هستند نیز صرفا در برابر دریافت خدمات معین در قالب قرارداد مجاز خواهند بود.
ج) سازمان های مناطق آزاد موظفند در صورت وجود پیمانکار متقاضی و واجد شرایط برای انجام خدمات در بخش های مختلف بر اساس راهبرد ترویج و توسعه نهادهای فعال بخش های خصوصی و تعاونی با برگزاری فراخوان عمومی و اولویت ارجاع امور به پیمانکاران بخش خصوصی و تعاونی دارای صلاحیت حرفه ای طی قراردادهای با شرح خدمات معین و نظارت دقیق مستمر بر کمیت، کیفیت و مدت خدمات استفاده نمایند.
تبصره ۶-
الف) صادرکنندگان کالا از مناطق آزاد از مشوق های صادراتی پیش بینی شده در مقررات داخل کشور بهره مند خواهند بود. سازمان های مناطق آزاد موظفند اطلاعات صادرکنندگان ذیربط را برای فراهم آوردن زمینه استفاده از امتیازات یادشده به مراجع ذیربط ارسال نمایند.
ب) سازمان های مناطق آزاد می توانند به منظور تقویت و توسعه صادرات کالاهایی که در مناطق آزاد تولید می شوند و همچنین صادرات مجدد کالاهایی که به منطقه وارد می شوند، علاوه بر اقدام مذکور در بند فوق نسبت به ارائه و اعمال سایر مشوق های انگیزشی به کلیه صادرکنندگان، براساس دستورالعملی که بنا به پیشنهادهای سازمان های مناطق آزاد ظرف سه ماه از ابلاغ این تصویبنامه به تایید دبیرخانه می رسد، اقدام نمایند.
ج) سازمان های مناطق آزاد موظفند به منظور توسعه سرمایه گذاری در فعالیت های اقتصادی دانش بنیان و دارای فناوری برتر ضمن ایجاد زیرساخت های لازم که در طرح های سرمایه گذاری آن ها پیش بینی شده است، براساس دستورالعملی که بنا به پیشنهادهای سازمان های مناطق آزاد ظرف سه ماه از ابلاغ این تصویبنامه به تایید دبیرخانه می رسد، نسبت به ارائه و اعمال مشوق های لازم اقدام نمایند.
مسئولیت اجرا و نظارت بر حسن اجرای مفاد و تکالیف این تصویب نامه و ارسال مصوبات هیات مدیره به دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به عهده مدیرعامل و اعضای هیات مدیره سازمان های مناطق آزاد می باشد.
الف - 2 - جداول بودجه جاری سال 1396 سازمان های مناطق آزاد
الف - 3 - جدول نیروی انسانی سازمان های مناطق آزاد
ب - بودجه سرمایه ای سال 1396 سازمان های مناطق آزاد
ب - 1- ماده واحده و تبصره های بودجه سرمایه ای سال 1396 سازمان های مناطق آزاد
تصویب نامه بودجه سرمایه ای سال 1396 سازمان های مناطق آزاد تجاری - صنعتی کیش، قشم، چابهار، ارس، اروند، انزلی و ماکو
ماده واحده: بودجه سرمایه ای سازمان های مناطق آزاد کشور در سال 1396 که در راستای سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی و اهداف کلان کمک به تأمین رشد پویا و بهبود شاخص های مقاومت اقتصادی و دستیابی به اهداف سند چشم انداز بیست ساله کشور، تنوع بخشی پیوندهای اقتصادی با کشورهای منطقه بویژه همسایگان و توسعه و تسریع عمران و آبادانی منطقه ای و توانمندسازی فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی جوامع محلی به عنوان اهداف راهبردی مناطق آزاد کشور، تدوین شده است، از حیث منابع (با احتساب 6200 میلیارد ریال تسهیلات داخلی و خارجی) بالغ بر 001/ 26 میلیارد ریال و از حیث مصارف بالغ بر 581/ 25 میلیارد ریال به شرح جداول پیوست می باشد.
تبصره 1-
الف) سازمان های مناطق آزاد مکلفند با رعایت قوانین و مقررات مربوط و مفاد این تصویب نامه، نسبت به تحقق منابع، انجام تعهدات، پرداخت ها مربوط به مصارف در این تصویب نامه و در حد تحقق منابع، در قالب موافقت نامه هایی که حداکثر دو ماه پس از ابلاغ بودجه مصوب سال 1396 با دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی مبادله می گردد، اقدام نمایند. سازمان های مناطق آزادی که دارای شرکتهای تابعه بوده و ملزم به ارائه صورت های مالی تلفیقی می باشند، مجازند موافقت نامه های مربوطه راحداکثر تا سه ماه پس از ابلاغ بودجه مبادله نمایند.
ب) سازمان های مناطق آزاد در صورت افزایش منابع پیش بینی شده و نیاز به تعدیل مصارف، موظفند اصلاحیه پیشنهادی بودجه سرمایه ای سال 1396 خود را به همراه مستندات و گزارش توجیهی، پس از تصویب هیأت مدیره خود حداکثر تا پانزدهم آبان ماه سال 1396 تنظیم و به دبیرخانه شورای عالی ارسال نمایند. دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی موظف است تا پانزدهم آذرماه سال 1396 پیشنهاد خود را جهت سیر مراحل تصویب به شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ارائه نمایند.
تبصره 2-
الف ) سازمان های مناطق آزاد مکلفند منابع حاصل از واگذاری زمین و سایر دارایی های سرمایه ای و مالی خود را صرفاً جهت اجرای طرح های عمرانی و تملک دارایی سرمایه ای هزینه نمایند.
تبصره (الحاقی 14/04/1396)- در راستای کمک به فعالیت های ترویجی فرهنگی و مذهبی در منطقه آزاد تجاری - صنعتی کیش، سازمان منطقه یاد شده مجاز است دو باب غرفه هر یک به مساحت سی و شش مترمربع در بازار پارس خلیج فارس را به بنیاد فرهنگی نهج البلاغه به ارزش دفتری واگذار کند.
ب) سازمان های مناطق آزاد موظفند نسبت به وصول عوارض واردات کالای تجاری بعنوان درآمد اختصاصی بر اساس آیین نامه اجرایی اخذ عوارض، دستورالعمل مربوطه و اصلاحات بعدی آن اقدام و درآمد حاصله را در سر فصل منابع بودجه مصوب منظور و صرفاً در قالب بودجه عمرانی صرف توسعه زیرساخت های منطقه نمایند. گمرک جمهوری اسلامی ایران موظف است در اجرای تصویب نامه شماره 186994/ ت 47257 هـ مورخ 26/ 9/ 90 بر اساس سهمیه تعیین شده توسط دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی اقدام نماید.
دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی مجاز است به منظور جذب بهینه سهمیه کالای تجاری در صورت نیاز، سهمیه برخی از سازمان های مناطق را به سازمان هایی که توانایی جذب بالاتری دارند تخصیص دهد. درآمد حاصله پس از کسر هزینه جذب (درصد این هزینه با توافق دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی تعیین می شود) به منطقه صاحب سهم پرداخت می شود.
تبصره 3-
الف) اجرای طرح های عمرانی جدید پیش بینی شده در چارچوب طرح جامع منطقه و در راستای تحقق اهداف راهبردی سازمان های مناطق با اعتبار بیش از بیست میلیارد ریال در بودجه مصوب، منوط به انجام مطالعات (فنی، اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی، مالی و زیست محیطی) لازم توسط مشاور ذیصلاح، می باشد.
ب) اعتبارات سرمایه ای در چارچوب اهداف راهبردی، برنامه ها و هسته های محوری فعالیت مناطق تنظیم گردیده است. به منظور تسهیل و تسریع در اجرای طرح های عمرانی، افزایش اعتبارات هر یک از هسته های محوری در بودجه سال 1396 سازمان ها، حداکثر تا میزان بیست درصد از محل کاهش اعتبارات سایر هسته ها مجاز خواهد بود.
ج) سازمانهای مناطق آزاد مکلفند حداقل ده درصد از سرجمع منابع داخلی تحقق یافته خود را بر اساس مزیت های نسبی هر منطقه، ضمن هماهنگی با دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، برای پروژه های عمرانی در راستای ارتقاء امور فرهنگی - اجتماعی وگردشگری و زیست محیطی مناطق در چارچوب منشور راهبری امور فرهنگی - اجتماعی و گردشگری مناطق آزاد اختصاص دهند.
تبصره 4-
الف) به سازمان های مناطق آزاد اجازه داده می شود جهت اجرای پروژه های عمرانی شهری و روستائی نظیر مدرسه سازی، احداث خانه های بهداشت، احداث مخازن و شبکه های آبرسانی و فاضلاب، بهسازی محیط شهری و روستایی، اماکن فرهنگی و مذهبی و غیره و به منظور ترویج روحیه مشارکت و همیاری مردم و جلب مساعدت مالی آن ها و تسریع در اجرای پروژه های مربوط با شهرداری ها، دهیاری ها و سایر نهادها و دستگاه های مسئول جهت تأمین مالی مشارکت نمایند. بدیهی است تعهد اعتباری مشارکت های سازمان منطقه آزاد نمی تواند از سقف اعتبار ردیف های مصوب مربوطه در بودجه سالیانه آن سازمان تجاوز نماید.
ب) سازمان های مناطق آزاد مجازند جهت اجرای پروژه های عمرانی زیرساختی و طرح های سرمایه ای انتفاعی با بخش غیردولتی مشارکت و سهم خود را از طریق منابع غیرنقدی ( از جمله زمین، ساختمان، عوارض احداث، تغییر کاربری و یا سایر دارایی ها) وفق مقررات تأمین نمایند. ساز و کار و نحوه مشارکت در چارچوب شیوه نامه مربوط که از طریق دبیرخانه شورای عالی ابلاغ گردیده است، صورت می پذیرد.
تبصره 5-
به منظور افزایش کارایی کارکنان در جهت نیل به اهداف سازمان های مناطق آزاد، به سازمان های مذکور اجازه داده می شود در قالب ضوابط طرح کارانه حداکثر نیم درصد عملکرد مالی طرح های عمرانی را با پیشنهاد مدیرعامل و تصویب هیأت مدیره سازمان حداکثر معادل دو ماه حقوق و دستمزد مندرج در حکم کارگزینی در سقف اعتبارات هزینه ای مصوب پرداخت نمایند
مسئولیت اجرا و نظارت بر حسن اجرای مفاد و تکالیف این تصویب نامه و ارسال مصوبات هیات مدیره به دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی به عهده مدیرعامل و اعضای هیات مدیره سازمان های مناطق آزاد می باشد.
ب - 2- جداول بودجه سرمایه ای سال 1396 سازمان های مناطق آزاد
ج - اعتبارات طرح های عمرانی سال 1396 سازمان های مناطق آزاد