تصویبنامه شورای عالی اجرای سیاستهای کلی اصل چهل و چهارم قانون اساسی موضوع سازماندهی فعالیت های فرهنگی- تبلیغاتی برای اجرای سیاست های کلی اصل چهل و چهارم قانون اساسی
مصوب 1389,05,21
شورای عالی اجرای سیاست های کلی اصل چهل و چهارم (44) قانون اساسی، در جلسه مورخ 21 /05 /1389، به استناد بند (3) ماده (42) قانون اصلاح موادی از قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و اجرای سیاست های کلی اصل چهل و چهارم (44) قانون اساسی، به منظور سازماندهی فعالیت های فرهنگی – تبلیغاتی برای اجرای سیاست های کلی اصل چهل و چهارم (44) قانون اساسی، تصویب نمود:
1-تمامی دستگاه های اجرایی مکلفند نسبت به تهیه برنامه فرهنگی – تبلیغی با هدف ارتقای باورها، ارزش ها و هنجارهای دینی و ملی در زمینه حمایت از سرمایه گذاری مشروع و مولد و پشتیبانی از تولید و توسعه آن و ایجاد فضای مطلوب کسب و کار اقدام نمایند و فعالیت اجرایی مناسب برای بهبود آن ها از طریق فرهنگ سازی، اطلاع رسانی و تبلیغ برای گروه های مختلف مردم از قبیل نخبگان، اساتید حوزه و دانشگاه، امامان جمعه و جماعات، مدیران، کارمندان، کارگران، دانش آموزان و دانشجویان را با بهره گیری از شیوه های موثر فرهنگی و تبلیغی و خدمات مراکز، نهاد ها و موسسات فرهنگی و اشخاص خبره حقیقی و حقوقی ذیربط به عمل آورند.
2- دستگاه های اجرایی مکلفند مفاد بند (1) فوق را در قالب محورهای زیر عملیاتی نمایند:
الف - توسعه بینش فرهنگی جامعه نسبت به لزوم تحدید نقش دولت در تصدی فعالیت های اقتصادی و افزایش نقش بخش خصوصی
تبیین موضوع گذر از اقتصاد دولتی و تصدی امور اقتصادی توسط مردم با استفاده از ظرفیت های مختلف نهادها از قبیل سازمان های مردم نهاد
آماده کردن جامعه برای پذیرفتن تغییرات ساختاری در اقتصاد ملی و اطلاع رسانی و شفافیت در این زمینه
بسترسازی فرهنگی برای پذیرش اعمال حاکمیت به جای اعمال تصدی توسط دولت
آموزش و گسترش فرهنگ در تمامی سطوح اجتماعی برای پذیرش و ایفای نقش از سوی بخش خصوصی در فعالیت های اقتصادی
ترویج کار آفرینی، ارزشمند بودن پس انداز، سرمایه گذاری مولد و الگوسازی اشخاص، فعالان و تشکل های اقتصادی موفق
ب - ارتقا و گسترش باور و فرهنگ عمومی نسبت به انجام فعالیت های اقتصادی به شکل تعاونی
گسترش و ترویج روحیه مشارکت و فرهنگ تعاون بین مردم و در فعالیت های اقتصادی به عنوان یک الگوی ارزشی مبتنی بر اسلام
تبلیغات و اطلاع رسانی گسترده در جهت آگاهی مردم از مزایای تشکیل و توسعه تعاونی ها و اولویت گذاری انجام فعالیت های اقتصادی به شکل تعاونی
معرفی زمینه ها، ظرفیت ها و فرصت های سرمایه گذاری و فعالیت در قالب تشکل های تعاونی
معرفی و الگو سازی شرکت ها و تشکل های تعاونی موفق
ج - توسعه و ترویج فرهنگ رقابت و منع انحصار
اشاعه فرهنگ رقابت سالم و مقابله با رفتارهای اقتصادی انحصار گرایانه
ترغیب و تسهیل دسترسی یکسان افراد جامعه به اطلاعات اقتصادی و فراهم نمودن فرصت های عادلانه برای همگان
اشاعه فرهنگ گردش شفاف و سالم اطلاعات در زمینه های اقتصادی و پیشگیری از رانت های اطلاعاتی
د - توسعه و گسترش فرهنگ اسلامی در فعالیت های اقتصادی
ارتقاء و توسعه وجدان کاری و انضباط اجتماعی و تسریع در انجام امور مردم
ترویج فرهنگ توکل، قناعت، صرفه جویی، تحصیل مال حلال، عدم اسراف و تبذیر و فرهنگ سازی مصرف بهینه منابع
3- وزارتخانه های آموزش و پرورش و علوم، تحقیقات و فناوری مکلفند با رعایت مفاد مذکور در این تصویب نامه، نسبت به درج محتوی و انعکاس مفاهیم مرتبط با چگونگی اجرای سیاست های کلی اصل (44) قانون اساسی و قانون مربوط به این سیاست ها، در آموزش های پایه و کتب درسی و دانشگاهی اقدام نمایند.
4- سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران مکلف است ضمن رعایت مفاد مذکور در این تصویب نامه، در راستای وظایف اساسی خود، زمینه بحث و تبادل نظر در مورد اصول و فرایند صحیح انتقال اقتصاد از دولت به بخش های غیر دولتی را فراهم آورده و با تولید برنامه های رادیویی و تلوزیونی در جهت گسترش آگاهی عمومی در زمینه های کلی اصل (44) قانون اساسی و قانون مربوط به این سیاستها، به مخاطبان داخلی و خارجی اقدام نماید.
5- معاونت توسعه مدیریت و سرمایه انسانی ریاست جمهوری موظف است برنامه های آموزشی ویژه ای برای تمامی دستگاه های اجرایی کشور تهیه نماید تا از طریق آن اصول و مبانی نظری سیاست های کلی اصل (44) قانون اساسی و قانون مربوط به این سیاست ها، آموزش داده شود. دستگاه های اجرایی مکلفند با هماهنگی معاونت یاد شده، اقدامات لازم برای برنامه ریزی و اجرای دوره های آموزشی مورد نظر را در سطح واحدهای اجرایی خود فراهم آورند.
6- وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موظف است اقدامات لازم به منظور توسعه فرهنگ حمایت از پدیدآورندگان آثار فرهنگی، هنری و رسانه ای را در زمینه های مذکور در این تصویب نامه به عمل آورد.
7- وزارت امور اقتصادی و دارایی موظف است به منظور ایجاد جاذبه برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی، با همکاری وزارت کشور و سایر دستگاه های اجرایی ذیربط، فرصت های سرمایه گذاری در کشور را به تفکیک ملی و استانی شناسایی نموده و نسبت به اطلاع رسانی، تبلیغ و ترویج آن اقدام نمایند.
8- وزارت امور خارجه مکلف است با رعایت مفاد مذکور در این تصویب نامه، با اقدامات موثر فرهنگی و تبلیغی، از طریق نمایندگی های خود، وضعیت کشور را از جهت فرصت های مناسب سرمایه گذاری و تولید برای ایرانیان مقیم خارج از کشور و موسسات اقتصادی بین المللی منعکس و زمینه های مناسب برای همکاری و مشارکت بخش خصوصی و فعالان اقتصادی کشورهای دیگر را فراهم نماید.
9- اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران و اتاق تعاون مرکزی جمهوری اسلامی ایران مکلف هستند برنامه های فرهنگی – تبلیغاتی خود در اجرای سیاست های کلی اصل چهل و چهارم (44) قانون اساسی را در قالب محورهای مورد نظر این تصویب نامه، هماهنگ و اجرا نمایند.
10- تمامی دستگاه های اجرایی مشمول ماده (86) قانون اصلاح موادی از قانون برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و اجرای سیاست های کلی اصل چهل و چهارم (44) قانون اساسی مکلف هستند هر شش ماه یک بار گزارش اقدامات فرهنگی – تبلیغاتی خود را به وزارت امور اقتصادی و دارایی (دبیر خانه شورای عالی اجرای سیاست های کلی اصل (44) قانون اساسی) ارایه نمایند.
سید شمس الدین حسینی
وزیر امور اقتصادی و دارایی و دبیر شورا